به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، اهمیت پژوهش در غنای تولیدات رسانهای بر کسی پوشیده نیست. رسانه ملی نیز علاوه بر بهره مندی از واحدهای مستقل برای این امر در هر معاونت بخشی را برای این مهم در نظر گرفته است.
مستندسازی و نگاه عمیقتر در تولیدات خبری
هادی البرزی، مدیر پژوهش خبری معاونت سیاسی با اشاره به اینکه پژوهش، حلقه اول چرخه تولید و انتشار محتوای خبر است، گفت: عجین شدن ویژگیهای پژوهش یعنی نگاه همه جانبه و عمیق به موضوعات با تولیدات خبری که ویژگیهایی چون صحت، دقت و سرعت را دارد، حکایت از تولیداتی است که از یک سو باید از شاخصهای خبری یعنی واقعی، عینی، ملموس و مصداقی بودن تبعیت کند و از سوی دیگر باید ویژگیهای پژوهش علمی یعنی مسئله محور بودن، مستند بودن، داشتن نگاه عمیق، هدفمندی و تخصصی بودن را داشته باشد.
البرزی با بیان اینکه توجه به مولفههای پژوهش در کنار ویژگیهای خبر اهمیت زیادی دارد، افزود: اداره پژوهش خبری معاونت سیاسی شالوده و مبنای کارش «پژوهش برای خبر» است و مأموریتهایش را در هفت حوزه پشتیبانی محتوایی خبر و برنامههای سیاسی، عمق بخشی به تولیدات و فرآوردههای خبری، پژوهشهای موضوعی کاربردی، برگزاری نشستهای پژوهشی، تولید ادبیات نوین خبری و تولید محتوای غنی در جهت کمک به تصمیمسازی و تصمیمگیری سیاستگذاران تعریف کردهاست.
به گفته البرزی، پژوهشهای خبری تولیدی علاوه بر آنکه از شاخصهای خبری یعنی واقعی، عینی، ملموس و مصداقی بودن تبعیت میکند با مستندسازی و نگاه عمیقتر و هم جانبهتر به موضوعات در تلاش است تا به خبر عمق و ژرفای بیشتری ببخشد و دقت و صحت خبر را نیز بالاتر ببرد.
وی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا، تجربه دورکاری و تولید پژوهشهای کاربردی را در پی داشت، افزود: در سال پژوهشی گذشته(از 15 آذر سال 1398 تا 15 آذرماه 1399) با رویدادهای متعددی مواجه شدیم و سالی پرکار و پر رویداد را پشت سر گذاشتیم و گروههای تخصصی پژوهشهای خبری کوشیدند که با تلاش وافر و دقت نظر خود پژوهشهای کاربردی در حوزه خبر و برنامههای سیاسی را تولید کنند. به طوری که شیوع ویروس کرونا و مطرح شدن دورکاری، تجربه جدیدی در نحوه کار پژوهشهای خبری بود که کوشیدیم ضمن رعایت شیوهنامههای بهداشتی و توجه به سلامت همکاران، وظایف و ماموریتهای گروههای مختلف نیز مورد توجه باشد.
به گفته البرزی با توجه به ممکن بودن اجرای پژوهشها سعی شد با توجه به ظرفیت حضور همکاران در پژوهش، برخی فعالیتهای همکاران در منزل و از طریق ارتباطهای مجازی انجام گیرد. نشستهای حضوری پژوهش که به خاطر شیوع ویروس کرونا لغو شده بود به فضای مجازی و وبیناری منتقل شد. هر چند سالی سخت را پشت سر گذاشتیم، کوشیدیم که تا حد ممکن فعالیتهای پژوهشهای خبری ادامه یابد و حمایت از تولیدات آنتن رسانه ملی را به نحو ممکن ادامه دهیم.
مدیر پژوهش خبری معاونت سیاسی افزود: تولید پژوهشهای کاربردی و بولتنهای خبری در خصوص بیماری کرونا در همه گروههای تخصصی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و...یکی از مهمترین کارویژههای تولید پژوهش در سال گذشته بود که سعی شد قریب به 300 پژوهش و بولتن خبری در حوزه کرونا تولید شود و در اختیار حوزههای مرتبط قرار گیرد.
تلاش برای عمقبخشی به تولیدات خبری
عبدالشریف ولدبیگی، سردبیر محتوایی اداره پژوهشهای خبری معاونت سیاسی با اشاره به اهمیت پژوهش در غنای تولیدات رسانهای میگوید: یکی از نقاط برجسته اداره پژوهشهای خبری معاونت سیاسی نزدیک شدن به آنتن و تلاش برای عمق بخشی به تولیدات خبری و گزارشهای سیاسی است که در این خصوص این اداره با تلاش گروههای پژوهشی سیاسی بینالملل، اقتصاد، اجتماعی، فرهنگی و رسانه همه همت خود را صرف ارتقای محتوای کیفی تولیدات این معاونت کردهاست.
سردبیر محتوایی پژوهشهای خبری اضافه کرد: اکنون این اداره علاوه بر پشتیبانی محتوایی از حوزه خبر و برنامههای سیاسی صداوسیما، خود مستقیما در حوزه تولید محتوا در قالب پژوهش های خبری، یادداشتهای پژوهشی و گزارشهای مستند تصویری فعال است و مخاطبان میتوانند تولیدات این اداره را در صفحه پژوهش سایت خبرگزاری صداوسیما مشاهده کنند.
ولدبیگی گفت: گروههای پژوهشی اداره پژوهش خبری معاونت سیاسی بر اساس نقشه راهی که در ابتدای سال تدوین میکنند و این نقشه منبعث از نامگذاری شعار سال، سیاستهای نظام و رسانه و همچنین نیازها و مطالبات مردم است، فعالیتهای پژوهشی خود را برای یک سال کاری، طراحی میکنند و به مرحله اجرا میگذارند.
به گفته سردبیر محتوایی اداره پژوهشهای خبری یکی از مهمترین فعالیتهای این اداره، ارتباط و افزایش تعامل و همکاری با مراکز پژوهشی و مطالعاتی و دانشگاهی مراکز مختلف کشور است تا با تعامل با این مراکز پژوهشی بتوان به سرعت یافتههای این پژوهشگاهها را در خبر و برنامههای سیاسی استفاده کرد.
بررسی و نقد بودجه در پژوهشهای خبری
مریم سمردپی، سردبیر گروه اقتصاد پژوهش معاونت سیاسی میگوید: از آنجا که امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «جهش تولید» نامگذاری شد، یکی از اولویتهای پژوهشی گروه اقتصاد اداره پژوهشهای خبری تبیین و تلاش برای تحقق شعار سال بودهاست. بدین معنی که نقشه راه گروه اقتصاد بر اساس شاخصهای اقتصادی مستخرج از بیانات رهبر معظم انقلاب طراحی و بر آن مدار حرکت آغاز شد. وی گفت: در این خصوص موضوعاتی همچون بررسی موانع تولید و راهکارهای رفع آن در دستور کار قرار گرفت و با شیوههای مصاحبه، نشست پژوهشی مجازی و روش اسنادی، پژوهشهایی در این زمینه انجام شد.
سمردپی با اشاره به اینکه شناسایی موضوعات و ظرفیتهای اقتصادی مغفول در صنایع مختلف یکی از برنامههای گروه اقتصاد است، افزود: در این خصوص پژوهشگران هر یک بر اساس تخصص خود یک صنعت را پوشش میدهند و پژوهشهای خبری مینگارند. بر این اساس، محور رونق و جهش تولید در حوزههای کشاورزی، صنعتی و معدنی و به خصوص دانش بنیانها در اولویت این گروه قرار دارد.
سردبیر گروه اقتصاد پژوهش معاونت سیاسی همچنین شناسایی ظرفیت بازار سرمایه و تولید محتوا در این خصوص و راهکارهای عملیاتی برای معرفی مناسب بورس و ظرفیتهای آن را از دیگر موضوعاتی دانست که در سال جهش تولید در دستور کار گروه اقتصاد قرار دارد. وی بررسی و نقد بودجه سالانه را که اکنون در دستور کار کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی است، از دیگر موضوعاتی معرفی کرد که در گروه اقتصاد مورد مطالعه و پژوهش است.
جایگاه ویژه پژوهش در خبر
حسین رمضانیپور، سردبیر گروه سیاسی و بینالملل اداره پژوهشهای خبری نیز میگوید: بخش سیاسی این گروه در دو بخش موضوعات پژوهشی سیاسی و بخش ویژه رصد بیانات رهبر معظم انقلاب در قالبهای متنوع فعال است. به طوری که حوزه مأموریتی این گروه در بخش سیاسی در یک سال گذشته معطوف به موضوعات مرتبط با انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی، موضوع کرونا و تبعات آن، شعار سال (جهش تولید)، سال نخست مجلس یازدهم و مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری1400، 40 سالگی دفاع مقدس، مناسبتهای سیاسی و تقویمی و ... بودهاست.
رمضانیپور افزود: حوزه مأموریتی گروه در بخش بینالملل نیز علاوه بر ارائه پژوهشهای کاربردی درخصوص روابط خارجی ایران با کشورهای مختلف، ارائه پژوهش و تحلیل روندهای بینالمللی درباره مهمترین تحولات حوزه روابط بینالملل در مناطقی چون غرب آسیا، شرق آسیا، اروپا، آمریکا و آفریقا و مسائل مهم مورد توجه درحوزههای حقوق بینالملل و سازمانهای بین المللی، به موضوعاتی همچون انتخابات آمریکا، افول آمریکا از درون و برون، اوضاع اروپا، آمریکا و دیگر کشورهای جهان در پی شیوع ویروس کرونا، عادیسازی روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی و ... نیز به طور ویژه در اولویت این گروه قرار دارد.
سردبیر گروه سیاسی بین الملل میگوید: اقتضای کار رسانهای پرداخت مناسب و بهنگام و در قالبهای نو برای ترغیب، بسیج و هدایت افکار عمومی به سمت اولویتهای نظام از جمله عمق بخشی به گفتمان انقلاب، امام، رهبر انقلاب و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و امیدبخشی برای عبور از مخاطرات چند وجهی کنونی است که در این زمینه، گروه سیاسی و بین الملل تلاش کرد گامهای موثری بردارد.
شیوههای نوین اقناع مخاطبان
محمد نیک ملکی، سردبیر گروه رسانه نیز میگوید: با توجه به اهمیت مقوله سیاستگذاری در فرآیند توسعه و اتخاذ راهبردهای مناسب با نگرش پیشرفت کشور، گروه رسانه این اداره برای عینیت بخشی به فعالیتهای پژوهشی، اقدام به تعریف نقشه راه در ابتدای سال 1399 کرد.
وی در ادامه گفت: گروه رسانه ضمن توجه به تغییر و تحولات حوزه رسانه در دو بعد فناوری و محتوایی به ویژه در حوزه خبر تلاش کردهاست تا ضمن شناخت این تغییرات، نیازهای حوزه معاونت سیاسی را در این زمینه با تولید ادبیات جدید همچون تولید و انتشار محتوای 360 درجه با بومی سازی آنها تامین کند.
سردبیر گروه رسانه افزود: یکی ازاولویتهای این گروه، مطالعه و بررسی شیوههای نوین اقناع مخاطبان با هدف حفظ و تقویت مرجعیت خبری رسانه ملی است که این محور در قالب پژوهشهای خبری نگارش و منتشر میشود.
انتشار پژوهشهای خبری
حسن علمی، سردبیر گروه چند رسانهای اداره پژوهشهای خبری نیز میگوید: با هدف انعکاس زحمات پژوهشگران، پژوهشهای این اداره پس از مرحله نهایی شدن در سایت خبرگزاری صداوسیما، نیوزروم و شبکههای اجتماعی منتشر میشود.
علمی افزود: علاوه بر وظیفه انتشار تولیدات پژوهشی در خبرگزاری صداوسیما، این گروه نحوه پوشش اخبار داخلی و رویکرد رسانههای بیگانه را دستهبندی و در قالب پژوهشهای رسانهای به صورت روزانه منتشر میکند.
رصد دقیق موضوعات فرهنگی
مهدی ناجی، سردبیر گروه فرهنگی هم مهمترین اولویتهای این گروه را موضوعاتی همچون رصد موضوعات فرهنگی کشور، تولید پژوهشهای مناسب در حوزه مطالبات رهبر معظم انقلاب در ابعاد فرهنگی، سبک زندگی ایرانی - اسلامی، حجاب و عفاف دانست و گفت: سرفصلهای فرهنگی بیانیه گام دوم انقلاب، اوقات فراغت و تفریحات سالم، تحکیم بنیان خانواده، رصد جنگ نرم و نفوذ فرهنگی دشمنان در فضای واقعی و فضای مجازی از دیگر موضوعات مرتبط با گروه فرهنگی است که از سال گذشته تاکنون به آن پرداخته شده است.
ناجی افزود: گروه فرهنگی، تعامل با کارشناسان فرهیخته و معتقد به ارزشهای انقلاب اسلامی را در قالب برگزاری نشستهای کارشناسی در قالب ویدئوکنفرانس و بهرهگیری از استادان و کارشناسان و مراکز پژوهشی فرهنگی را در اولویت کاری خود قرار داده و این مسیر را تا پایان سال ادامه خواهد داد.
توسعه علم ارتباطات و رسانه با پژوهش
داوود نعمتی، پژوهشگر گروه رسانه اداره پژوهشهای خبری معاونت سیاسی گفت: پژوهش رسانه در سازمان صداوسیما را میتوان از دو دیدگاه مورد تدقیق قرار داد. پژوهش رسانه در جایگاه نظری میتواند بهعنوان موتور محرکی برای توسعه مرزهای علم ارتباطات و رسانه در کشور تلقی شود که به ارتقا و اعتلای سازمان صداوسیما بهعنوان بزرگترین نهاد رسانهای کشور یاری میرساند و در مقام عمل میتواند بهعنوان ابزاری کاملاً کاربردی برای حل مسائل رسانه ملی استفاده شود.
نعمتی افزود: یکی از حوزههایی که در سال اخیر در گروه رسانه اداره پژوهشهای خبری معاونت سیاسی به مطالعه آن همت گماشته شده، بحث مطالعات فضای مجازی است. در این زمینه موضوعاتی همچون الگوهای رایج تبلیغات سیاسی در شبکههای اجتماعی، شیوههای بهرهگیری از ژورنالیسم موبایلی، آموزش سواد رسانهای بهمنظور توانمندسازی دانشآموزان در مقابل تهدیدات فضای مجازی، مطالعات مخاطب شناسی بهخصوص در گروههای جوانتر موسوم به نسل هزاره سوم، تأثیرات هوش مصنوعی بر سبک زندگی و... از زمره آنهاست.
تبیین راهکارهای گفتمانسازی رسانهای
فریفته هدایتی، سردبیر گروه اجتماعی نیز میگوید: از مهمترین موضوعات گروه اجتماعی در سال جاری تلاش برای تبیین و ارائه راهکارهای گفتمانسازی رسانهای بیانیه گام دوم انقلاب در محورهای هفتگانه بوده که به عنوان یکی از اولویتهای گروه اجتماعی در دستورکار قرار گرفتهاست.
وی همچنین با توجه به اوضاع کشور در خصوص بحران کرونا، تبیین چالشها و شیوع ویروس کرونا در کشور (کرونا و افزایش تاب آوری اجتماعی، کنش همدلی و همبستگی اجتماعی، پیگیری روند و تبیین نو آوریها و تلاشهای علمی و فعالیت شرکتهای دانش بنیان در کشور در حوزه بهداشت و درمان مرتبط با پیشگیری، تشخیص و درمان کرونا و حوزه آموزش الکترونیک و...) را از دیگر موضوعاتی دانست که طی این مدت در دستورکار قرار گرفته و به شیوههای مصاحبه و نشست پژوهشی مجازی و روش اسنادی، پژوهشهایی در این خصوص انجام پذیرفتهاست.
به گفته هدایتی، مسئله جمعیت و پیگیری موضوعات مرتبط با سیاستهای جمعیتی و طرح جمعیت و تعالی خانواده (کاهش آسیبها، فرزندآوری و مقابله با کاهش رشد جمعیت، سالخوردگی جمعیت و پیامدهای آن، سالمندی فعال، رصد آخرین تحولات جمعیتی و استفاده از فرصت پنجره جمعیتی و ظرفیتها و راهکارهای عملیاتی برای آن) از دیگر محورهای مهمی است که در گروه اجتماعی به آن پرداخته میشود.