امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
سرویس:یادداشت‌ها
تاریخ خبر : شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷- ۰۱:۲۹
منشوری برای هم افزایی سازمانی
 "سیاست‌های رسانه ملی در ارتقای سرمایه اجتماعی و تاب‌آوری ملی" مهمترین موضوع کلیدی و پراهمیت ششمین منشور رسانه است . برنا فیروزی؛ مشاور اجرایی و رئیس حوزه ریاست سازمان، در یادداشتی شعار این نشست را تبیین می کند.
یکی از مؤلفه‌ها و شاخص‌های بررسی و ارزیابی عملکرد سازمان‌ها، میزان همبستگی فکری و اجرایی در انجام فعالیت‌ها و مأموریت‌هاست؛ مؤلفه‌ای که با عنوان «انسجام سازمانی» شناخته و معرفی می‌شود. انسجام سازمانی، ضرورت و راهبردی است که زوایای گوناگون ساختار و شاکله سازمان‌ را به‌عنوان یک سیستم یکپارچه و هماهنگ در بر می‌گیرد و موجب بهبود حرکت و عملکرد آن می‌شود. به بیان دیگر، این انسجام از یک‌سو با ایجاد تعامل و ارتباط گسترده‌تر میان افراد و حوزه‌های مختلف، باعث ‌هم‌افزایی درون‌سازمانی و از سوی دیگر با تبیین و ترسیم اهداف و چشم‌انداز مطلوب، انگیزه و بهره‌وری نیروی انسانی اعمّ از مدیران و کارکنان را ارتقاء می‌بخشد. بررسی‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که در یک سازمان منسجم، نه‌تنها از تباعد و پراکندگی‌های اجرایی و موازی‌کاری‌ها کاسته می‌شود بلکه زمینه بروز خلاقیت و رفتارهای نوآورانه نیز بیش از پیش فرصت بروز و ظهور می‌یابد.‌ این پیش گفتار ، تحلیلی اجمالی بر ضرورت  طراحی و  برگزاری نشست‌هایی است که در مقطع کنونی با عنوان «منشور رسانه» و با حضور و مشارکت مدیران و کارشناسان حوزه‌های مختلف برگزار و در آن سیاست‌ها و راهبردهای کلان رسانه ملی به‌منظور دستیابی به زبان و درک مشترک از مفاهیم و موضوعات مورد بحث، تبیین و تشریح می‌شود.   بی‌تردید، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای منشور رسانه، علاوه بر افزایش انسجام سازمانی و دستیابی به ادبیات و گفتمانی واحد، ارتقای کارآمدی و بهروه وری در همه‌ حوزه های مختلف سازمان است. امروز و همزمان با برگزاری ششمین «منشور رسانه»، ضرورت استمرار چنین نشست‌هایی با توجه به نیاز رسانه ملّی به هم‌افزایی درون‌سازمانی برای قدرت بخشیدن به حرکت رسانه در مسیر مقابله با موانع و مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه بیش از پیش احساس می‌شود؛ چراکه تجربه مقاطع مختلف گذشته نشان داده که رسانه ملّی به‌عنوان بازوی قدرتمند رسانه‌ای نظام و مرجع و معتمد مردم، در عبور از بحران‌ها وتنگناها همیشه نقشی مؤثر و تعیین کننده داشته و در جایگاه قرارگاهی عملیاتی و نظارتی، عمل کرده است.  در ششمین منشور رسانه ، موضوع کلیدی و پر اهمیت «سیاست های رسانه ملی در ارتقای سرمایه اجتماعی و تاب آوری ملی » از سوی ریاست محترم سازمان تبیین و تشریح شد که شایسته است حوزه های اندیشه ورز و برنامه ساز  نسبت به پیگیری  و تداوم تولید ادبیات و مفهوم سازی  در خصوص این موضوع پر جاذبه و حائز اهمیت، تلاش کنند. در واقع، تاب آوری علاوه بر ایستادگی و مقاومت در برابر سختی ها و مشکلات پیش رو ، جنبه های دیگری از رشد و تعالی در اثر سازگاری با محیط و پیشرفت در اثر سربلندی در آزمون ها را  درون خود به همراه دارد؛ بنابراین  تاب آوری یک مفهوم ایجابی و بالنده بوده و شاید تنها مسیربرای پیشرفت و ماندگاری یک ملت و تمدن در تاریخ باشد. از آنجا که ارتباط تنگاتنگی بین یک اجتماع تاب آور و سرمایه اجتماعی وجود دارد؛  شاخصه های امید ، اعتماد و انسجام ملی به عنوان مهم ترین مولفه های تقویت و ارتقاء سرمایه اجتماعی و بالتبع ارتقاء سطح تاب آوری را در جامعه تشکیل می دهد. رسالت رسانه ملی آن است که با ایجاد تصویری روشن و امید بخش از آینده بتواند  حرکتی سازنده ، همراه با پیشرفت مستمر را برای آن جامعه فراهم آورد. نکته مهم آن است که ایجاد این تصویر و انگاره فرح بخش برای مسئولین و راهبران  بخش های مختلف جامعه ، کم اهمیت تر از آگاه سازی  و تقویت فرهنگ تاب آوری  در میان مردم و آحاد جامعه نبوده و باید این بخش از مخاطبان مورد توجه بیشتر  عوامل حوزه های برنامه ساز واقع شوند. امید است به یاری و اتکال به خداوند متعال و با تعیین و برجسته سازی این گونه موضوعات  راهبردی ، شاهد موفقیت روز افزون  و نقش آفرینی بیش از پیش رسانه ملی در پیشبرد اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی باشیم.  
© 2019- pr.irib.ir - Contact us :pr@irib.ir