امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

از ارمنستان تا تونس محل روایت داستان «سلمان فارسی» می‌شود

مشاهده ۵۲۴
۱۳۹۷/۱۲/۱۱- ۱۳:۴۳

به منظور انتخاب بهترین محل برای نمایش زندگینامه یکی از بهترین اصحاب پیامبر اعظم (ص)، علاوه بر نقاط مختلف در داخل کشور، کشورهای مراکش، ارمنستان، گرجستان، تونس و چند کشور دیگر برای ضبط این مجموعه فاخر تلویزیونی انتخاب شدند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سعید علیجانی مدیر تولید سریال «سلمان فارسی» با اعلام این خبر گفت: تا شش ماه دیگر پیش تولید سریال تمام می‌شود و تصویربرداری آن آغاز می‌شود و تصویربرداری در سه دوره بیزانس، ساسانی و حجاز به انجام می‌رسد.
وی افزود: برای اولین بار در این سریال، گروه قبل از پیش تولید شکل گرفت که این گروه شامل گروه‌های نویسندگی، کارگردانی، طراحی صحنه و لباس و برنامه‎ریزی بود که یک سال طول کشید.
مدیر تولید سریال «سلمان فارسی» با اشاره به بازدید از 25 هزار کیلومتر لوکیشن در سطح ایران و خارج از کشور ادامه داد: کشورهای مراکش، ارمنستان، گرجستان، تونس و چند کشور دیگر جزو لوکیشن‎های این سریال است.

سعید علیجانی درباره انتخاب بازیگران گفت: گروه تولید به 22 استان و مراکز استان سفر کرده‌اند و از بازیگران در استان‌ها تست گرفته شده و یک مستند نیز از انتخاب بازیگران ساخته شده است.
همچنین کارگاه در تولید سریال «سلمان فارسی» شکل گرفته که کارگاه‌های نجاری شامل ارابه‎سازی و ساخت کشتی، مبلمان، رزین ویژه طراحی و ساخت قالب‎سازی سازه‌ها و ساخت زره و شمشیر و کلاه خود، چرم، زیورآلات، کهنه کاری، رنگرزی، آهنگری، خیاطی، سفال، سبد و زیلو و خشک کن چوب را شامل می‌شود.

12 هزار دست لباس دوران زندگی سلمان (س) را تداعی می‌کنند

سریال «سلمان فارسی» به تهیه‎کنندگی حسین طاهری و کارگردانی داوود میرباقری در سیما فیلم تولید می‌شود و ساخت این سریال تاریخی حدود 5 سال طول می‌کشد. 12 هزار دست لباس برای «سلمان فارسی» دوخته می‌شود؛ چهار هزار دست آن برای دوره‌های ساسانیان، بیزانس و حجاز دوخته می‌شود.
طراح لباس سریال «سلمان فارسی» با اعلام این خبر گفت: این سریال شامل سه دوره زمانی است و تعداد ١٢ هزار دست لباس پس از طی مراحل دوخت و رنگرزی وارد مرحله کهنه کاری می‌شوند.
منصوره یزدان‎جو ادامه داد: کهنه‌کاری نیز مراحل خاص خودش را دارد که شمایل نهایی را به ما می‎دهد. کهنه‎کاری تکنیک‎های مختلفی از جمله سمباده کاری، سوختن، نخکشی و ... دارد.
وی ضمن بیان اینکه طراحی لباس‎ها چند ماه زمان می‌برد افزود: در حال حاضر تعداد گروه ما 20 نفر است ولی قرار است که به 85 نفر برسیم.
طرح‎های اولیه لباس‌ها طبق مستندات انجام شده است. مستندات را نیز به سختی با بهره گیری از منابع کتابخانه‎ای، موزه‌ها، سایت ها و تحقیقات جمع آوری کردیم.
وی درباره مراحل دوخت لباس ها توضیح داد: الیاف آن دوره زمانی همه طبیعی بودند و طبیعتا ما نمی‎توانیم هر پارچه‎ای را از بازار خریداری کنیم، لذا الیاف طبیعی را می‌خریم و متناسب با هر دوره رنگ آمیزی می‌کنیم.
طراح لباس سریال «سلمان فارسی» با بیان اینکه یک بخش دیگر از پارچه‌هایمان در یک کارخانه بافته می‌شوند گفت: از آنجایی که یکی از بزرگ‎ترین و قدرتمندترین دوره‌های پارچه‎بافی متعلق به دوره ساسانی بوده است که حتی به همه جای دنیا نیز صادر می‌شده است، بخشی از پارچه‌ها را طبق تکنیک آن دوره می‌بافیم.
تعدادی از پارچه‎ها نیز، پارچه‌های ابریشمی ساده مثل ابریشم هندی هستند که آن‎ها را از بازار تهیه، روی آنها چاپ و ظریف‎دوزی انجام می‌‎دهیم و به لباس‎های آن دوره نزدیکشان می‌کنیم.
این طراح لباس ادامه داد: در این پروژه بر اساس آنچه که تخمین زدیم به حدود 70 هزار متر پارچه نیاز داریم.
نمی‎توانم دقیق بگویم که چند مترش را رنگ می‎زنیم، چون بستگی به این دارد که چقدر بتوانیم آن‎ها را در بازار پیدا کنیم. ولی هم رنگ طبیعی و هم رنگ پلی استر می‎زنیم و اکنون نیز در حال نمونه‎گیری هستیم، از این رو رنگ‎ها را امتحان کردیم تا به رنگ دلخواهمان برسیم.

امتیاز شما