معاون سیمای رسانه ملی در اختتامیه جشنواره جام جم خطاب به مسئولان، قانون گذاران و کسانی که به خزانه نزدیکترند گفت اگر صدای ما به شما میرسد این نکته را میگوییم که رسانه ملی برای اینکه حال مردم بهتر بشود کار میکندو اگر می خواهید در مقابل هجوم شبکههای معاند مقاومت کنیم پس باید مهربانانه تر با رسانه ملی برخورد کنید.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی؛ سید مرتضی میرباقری معاون سیما در اختتامیه جشنواره جام جم با بیان اینکه جشنواره تلویزیونی جام جم بزرگترین رویداد رسانه ای، علمی و فرهنگی کشور است گفت: این جشنواره با چهار ویژگیای که دارد با هیچ جشنوارهای از نظر کمیت آثار، میزان مخاطب و آثاری که در مسابقه آن شرکت میکنند قابل مقایسه و رقابت نیست. ی با اشاره به پخش ۱۳۸ هزار و ۴۶۰ ساعت برنامه در سال در ساختارهای مختلف گفت: این میزان تولید در شبکههای تلویزیونی در طول سال قابل توجه است و این درحالی است که سهم سریالهای تلویزیونی جدید از این رقم، ۱۲۰۰ ساعت است.میرباقری افزود: دهها مسابقه ، دهها انیمیشن، صدها برنامه ترکیبی و صدها برنامه مستند و گفت وگومحور و میزگرد روی آنتن سیما می رود. مخاطب این برنامهها تمام ملت ایران، کودکان، میانسالان، نوجوانان و همه اقشار هستند که نشان می دهد ما با قلمرو وسیعی از مخاطب و این میزان حجم برنامه روبرو هستیم و همین ویژگی این جشنواره را ممتاز و بی بدیل کرده است. معاون سیما با اشاره به تنوع سنجهها در این جشنواره تلویزیونی گفت: رسانه ملی در طول سال بیش از یکصد نظرسنجی در مناطق شهری و روستایی انجام می دهد تا نظر مردم را در رابطه با اتفاقات مختلف آنتن جویا شود و ما متنوع ترین سنجهها را برای مخاطبان داریم که در این جشنواره به همت مرکز تحقیقات نگرش مخاطبان را درباره برنامههای رسانه ملی بدست آوردیم.
میرباقری تاکید کرد: ما برای سنجش هزاران ساعت برنامه نظر سنجی کردیم و این نظرسنجی کاملا کارشناسانه بود. حرفه ای ترین افراد با ما همراه بودند و خبره ترین کارشناسان سنجش افکار مخاطبان را تحلیل کردند تا نتایج آن امروز در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. وی افزود: ما برای سنجش ۱۴۰ هزار ساعت برنامه ای که پخش میکنیم این نظرسنجیها را در دستور کار داریم. ضمن اینکه کمیسیونهای مختلف هم برای جشنواره جام جم یک سنجش حرفه ای دیگر انجام دادند تا علاوه بر اینکه میزان اقبال عمومی را از یک برنامه دریافت میکنند سنجش های حرفه ای را هم از میان برنامهها استخراج کنند تا طی این سنجههای دقیق و سختگیرانه ما به شناختی از وضعیت خودمان دست پیدا کنیم. معاون سیما با اشاره به سنجش سوم در این جشنواره تصریح کرد: در این دوره سنجه سومی هم طراحی کردیم و فارغ از نظرسنجیهای مرسوم، کارشناسان حرفه ای در کمیسیونها به صورت تخصصی ارزیابیهای خود را بیان کردند. این سنجه همان انتخاب مردمیبود. وی تاکید کرد: به رسم معمول ما باید در نظرسنجی سراغ مردم می رفتیم ولی در این سنجه سوم تلاش کردیم که برنامه عرضه شود و مخاطب نظر دهد. ما در این سنجه سوم از برنامه سازان و هنرمندان خواستیم تمام تولیدات یک سال شان را در یک بازه زمانی 30 تا 40 روزه در منظر مردم قرار دهند تا مردم اظهارنظر کنند. صدها نفر از برنامه سازان و عوامل تولیددر این برنامهها حضور پیدا کردند و مردم امتیازات خودشان را به آثار تلویزیونی دادند که برای اولین بار این اتفاق در جشنواره جام جم رخ داد. میرباقری تاکید کرد: به این ترتیب این سه سنجه یکدیگر را تکمیل کردند و موجب نزدیک شدن قضاوت ها به واقعیت ها شدند. معاون سیما تصریح کرد: ما بیش از یکصد نفر از خبره ترین کارشناسان را برای این سنجش انتخاب کردیم تا ۱۴۰ هزار ساعت برنامه نظرسنجی شود. از بین این تعداد برنامه که با رای 24 میلیون نفر از طریق اپلیکیشن و 20 میلیون نفر از طریق پیامک انتخاب شد ما به نتایج مهمی رسیدیم که به سبب حضور کارشناسان ورزیده ای که بخش عمده ای از نمایندگان مردم در کشور هستند بدست آمد. میرباقری تاکید کرد: ما ۱۴۰ فرد و برنامه را در مقابل مردم قرار دادیم که نظر مردم را ارائه بدهند اما در این میان یک اختلال و تغییری در آراء بوجود آمد. وی افزود: مکانیزم رای دهی به گونه ای طراحی شده بود که رای دهنده متوجه فرایند رای دادن اش میشد به این ترتیب که به محض رای دهی پیامکی به فرد ارسال میشد که متوجه میشد رای اش رسیده است. اما در یک شب و در یکی از موارد اختلالی به وجود آمد و رسانه ملی در همان زمان متوجه شد، پیگیری کرد و مصونیت و مراقبت لازم را انجام داد. این صیانت به شکلی شد که از طریق فنی آن میزان آراء هم حذف شد. همان زمان حوزههای امنیتی و قضایی را هم مطلع کردیم و با پیگیری مرجع ذی ربط موضوع حل شد تا حتی یک رای هم جابه جا نشود. معاون سیما تصریح کرد: علی ایحال اکنون این جشنواره با این حجم از مخاطب و همچنین تولید برای همه مخاطبان به مرحله نهایی رسید. میرباقری افزود: هدف اصلی ما از این گردهمایی و جشن این است که کارهای خلاقانه تر، قوی تر، موثرتر و مبتکرانه تر مورد توجه بیشتری قرار بگیرند و ما بتوانیم در سال های آتی مسیرمان را ادامه دهیم. وی با اشاره به اینکه دو تقاضا دارم و آن را باز هم ذکر میکنم تاکید کرد: یک تقاضا مربوط به فضای رسانه ملی است. خوشبختانه رئیس رسانه ملی در تمام سال ها علی رغم همه محدودیت ها حمایت های بی شماری از حوزه تولید داشته و از ایشان تشکر میکنم. معاون سیما افزود: جامعه ما خیلی بیشتر از آنچه می نماید جای ظهور و بروز دارد. یک سرمایه گذاری در رسانه ملی دهها برابر نتیجه و ثمر خواهد داشت. اگر صدای ما به مسئولان، قانون گذاران و کسانی که به خزانه نزدیکترند می رسد به آنها این نکته را میگوییم که رسانه ملی برای اینکه حال مردم بهتر بشود کار میکند. میرباقری در پایان تاکید کرد: اگر بخواهیم حال مردم خوش باشد و خوشتر شود باید کمک مان کنید. اگر می خواهید در مقابل هجوم شبکههای معاند مقاومت کنیم پس باید مهربانانه تر با رسانه ملی برخورد کنید.