امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳

تلاش صداوسیمای فارس در اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم در حادثه سیل شیراز

مشاهده ۴۸۱
۱۳۹۸/۰۱/۱۰- ۱۴:۱۷

رسانه استانی فارس برای اطلاع رسانی از حوادث سیل این استان و آگاهی بخشی به مردم در رویارویی با این حادثه برنامه‌های متعددی پخش کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این مرکز به محض دریافت خبر وقوع حادثه از ستاد مدیریت بحران استان، زیرنویس های خبر  فوری پخشکرد  و تصاویر 34 دوربین مرکز کنترل ترافیک در تمام نقاط شهر شیراز را به روی آنتان برد.
ویژه برنامه سیما از ساعت 13:30 به طور زنده شروع شد و مسئولان استانی به صورت تلفنی و حضوری در برنامه حضور یافتند.
پخش ویژه برنامه رادیو فارس نیز در قالب ارتباط با مسئولان استانی و اطلاع‎رسانی از ساعت 13 آغاز شد. با برقراری ارتباط تلویزیونی و رادیویی با خبرنگار اعزامی مرکز به محل حادثه (دروازه قرآن) گزارش‎های لحظه‌ای به سمع و نظر مخاطبان رسید.

در ساعت 14 ارتباط زنده خبرنگار و استاندار فارس که در محل حضور داشت با بخش خبری شبکه یک سیما  برقرار شد.

علاوه بر بخش‎های خبری ویژه، تولید بسته‌های خبری و اعزام خبرنگار در دقایق اولیه به محل حادثه به انجام رسید. برقراری ارتباط با برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، بارگذاری اخبار مکتوب، گزارش های تصویری و آلبوم عکس به صورت  لحظه ای در سایت خبرگزاری صداوسیما و انتشار در فضای مجازی و پیام رسان‌ها از دیگر اقدامات در این بخش بود.

با ارائه اطلاعات و اخبار دقیق و به موقع همراه با گفت‎وگو با مسئولان مربوطه به ویژه مسئولان مدیریت بحران و نمایش تصاویر زنده از سطح شهر به شبهات و شایعات مطرح شده در سایر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر سیل فراگیر شیراز پاسخ داده شد.

با برقراری ارتباط زنده با شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی سراسری و بخش های خبری شبکه‌های سراسری به ویژه  شبکه خبر، وضعیت شیراز و استان  به هم وطنان در سراسر کشور اطلاع رسانی شد.  

بلافاصله پس از وقوع حادثه، پخش اخبار مسیرهای پرتردد منتهی به شهر شیراز و آگاهی‎بخشی نسبت به مسیرهای پرخطر با موضوع پلیس راه، در دستور کار حوزه‌های پیام قرار گرفت. همچنین با انتشار سریع اخبار صحیح و بازنشر صحبت های مسئولان در شبکه فارس مقابله با شایعات در فضای مجازی صورت گرفت و کمپین «مهمان من» راه اندازی شد. در روز اول حادثه اکثر مسئولان مرتبط از طریق رادیو، تلویزیون و خبر فرصت گفت‎وگو با مخاطبان را پیدا کردند.

پخش ویژه برنامه‌های زنده صداوسیما در سه‎شنبه نیز از ساعت 6:45 صبح شروع شد و تا شامگاه ادامه داشت که در این برنامه‌ها مسئولان حاضر شدند و در باره مناطق درگیر سیل و چگونگی کمک‌رسانی به آن‌ها با مردم صحبت کردند و از طرف دیگر خبرنگاران و گزارشگران مطالبات و خواسته‌های مردم را در قالب گزارش آماده و در این برنامه‌ها پخش کردند. همچنین تصاویر دریافتی از طریق فضای مجازی، پیامک و تلفن‌های مردمی در این برنامه‌ها مستمر پخش شد.

زیرنویس اطلاع‎رسانی در سیما و پخش اطلاعیه در رادیو و عکس نوشت در فضای مجازی لحظه‎ای قطع نشد. خبرگزاری صداوسیمای واحد خبر لحظه به لحظه خبرهای مرتبط را منتشر و در شبکه سیما و صدا بازنشر می‌شد. پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب مدظله العالی به محض دریافت، زیرنویس و در صداوسیما قرائت شد.

مدیرکل مرکز، معاونان و مدیران حوزه‌های تولیدی- خبری و فنی از زمان بروز حادثه  به صورت آماده باش و مشغول خدمت بودند و شب را در مرکز به صبح رساندند.

از روز سه‎شنبه گزارش‎های میدانی از مردم و میهمانان نوروزی و نظرخواهی در خصوص نحوه خدمات‎رسانی دستگاه‌های مختلف و عملکرد صداوسیما صورت گرفت. از خودگذشتگی، مهربانی و میهمان‎نوازی مردم شیراز از اسکان حادثه‎دیدگان و تهیه غذا، تعمیر خودرو و تلفن همراه و .... در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به نمایش گذاشته شد.
حوزه سیما در قالب 4 عنوان برنامه در 17 قسمت به مدت 27 ساعت (1626 دقیقه ) و زیرنویس 24 ساعته، حوزه صدا در قالب 3 عنوان برنامه در 4 قسمت  به مدت 1500 دقیقه (25  ساعت)، حوزه خبر 536  خبر به مدت 515 دقیقه لحظه به لحظه نقش موثری در آگاه سازی مردم ایفا کردند.

حضور سرهنگ کوشکی معاون هماهنگ‎کننده سپاه فجر استان، قانع رئیس آتش‎نشانی شیراز و لقمانی سرپرست معاونت عمرانی استانداری فارس در برنامه و ارائه نحوه عملکرد و اطلاع‌رسانی از وضعیت شهر و استان، برقراری ارتباط زنده با فرمانداران و خبرنگاران آزاد شهرستان‌های استان و اطلاع‎رسانی از وضعیت شهرستان‌ها، برقراری ارتباط زنده با امیر جمشیدی فرمانده ارشد آجا، سردار بوعلی جانشین فرمانده سپاه فجر، سرهنگ عباسی رئیس پلیس راهور، سرهنگ دهقانی رئیس پلیس راه شمال فارس، سرهنگ هوشمند پلیس راه جنوب، نجفی مدیرکل آموزش و پرورش، سردار گودرزی، نعمتی معاون اماکن و امور زیارتی حرم مطهر شاهچراغ علیه السلام، رئیس هیئت امنای حرم حضرت علی ابن حمزه علیه السلام  و ...، برقراری 3 ارتباط زنده با شبکه شما، شبکه خبر، شبکه دو و شبکه سه به منظور اطلاع‎رسانی به هم‎وطنان از وضعیت حادثه، خدمات‌رسانی مسئولان، وضعیت مسافران نوروزی، کمک‌های انسان دوستانه و حمایت همشهریان و ...پخش جلسه ستاد مدیریت بحران استان با حضور مقامات کشوری علوی وزیر اطلاعات، نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، القاصی مهر رئیس دادگستری استان و سایر مقامات استانی و بازپخش برنامه، پخش برنامه زنده «فارسی شو» و حضور صبوری نایب رئیس شورای شهر شیراز، برقراری ارتباط با امیر سرتیپ نعمتی جاشین فرمانده نیروی زمینی ارتش، حسن پور معاون خدمات شهری شهرداری شیراز، شهردار زرقان و  مدیر هتل شیراز درخصوص خدمات انسان دوستانه به حادثه دیدگان در هتل به صورت رایگان، پخش برنامه زنده «کاشانه مهر» و پخش هم‎زمان از شبکه شما با حضور صبوری نایب رئیس شورای شهر شیراز در برنامه و برقراری ارتباط با مسئولان شهری و استانی، بیان مهربانی و نوع دوستی مردم استان، پخش گزارش از حادثه‌دیدگان و از وضعیت آب گرفتگی محله سعدی، برقراری ارتباط های متعدد با کارشناس هواشناسی و لقمانی سرپرست معاونت عمرانی استانداری فارس، از اقدامات سیمای فارس بود که نقش موثری در اطلاع‌رسانی مطلوب داشت.

رادیو فارس

اطلاع‌رسانی در قالب ارتباط های تلفنی با مسئولان، متن و خبر، پخش ویژه برنامه بلافاصله پس از وقوع سیل از ساعت 13 و برقراری ارتباط با استاندار، مدیریت بحران استانداری، هواشناسی، هلال احمر، فرمانداری، پلیس راه، آتش‌نشانی، اورژانس، آبفا، اداره کل اوقاف، آموزش و پرورش، مخابرات، شرکت گاز، برق، شهردار، پلیس راه، حمل‌ونقل جاده‌ای، شورای شهر، پلیس راهور، فرمانداران شهرستان‌ها، حرم مطهر شاهچراغ و ...پخش تصاویر مربوطه و اطلاع رسانی از طریق رادیو نما، شروع ویژه برنامه از ساعت 6:45، روز سه شنبه تا شامگاه، اختصاص برنامه «شب چراغ» و «بهار نارنج» به موضوع سیل و آبگرفتگی، ارتباط با مراکز کرمان، مازندران، بوشهر، یزد، گیلان، سیستان‌وبلوچستان، اردبیل، آبادان، هرمزگان، البرز برقراری ارتباط با فرمانداران و گزارش از وضعیت شهرستان‌های استان، قرائت پیام‎ها و پخش ارتباط تلفنی از ابراز همدردی هم‌وطنان، اطلاع‎رسانی لحظه‎ای از خدمات‎رسانی مسئولان، راهنمایی به مسافران نوروزی از اقدامات رادیو فارس در اطلاع‎رسانی قبل، حین  و بعد از حادثه سیل در شیراز بود.

خبرفارس

حضور تیم خبری در محل دروازه قرآن (محل حادثه) در کوتاهترین زمان به نحوی که تصاویر حوادث توسط این تیم ثبت و ضبط شد،پخش خبری ویژه از دقایق اولیه حادثه، پخش 4 بخش خبری سیما و 5 بخش خبری صدا، برقراری ارتباط با خبر ساعت 14 شبکه یک سیما در روز حادثه در کوتاهترین زمان، پخش 300 خبر و اطلاعیه فوری در قالب زیرنویس، بارگذاری 200 خبر مکتوب و گزارش تصویری سیل و هشدار و حادثه در خبرگزاری مرکز فارس شامل: ارتباط با پلیس راه، وضعیت راه‌ها، ارتباط با هواشناسی، هشدار لحظه به لحظه و ... طی روزهای 5 و 6 فروردین ماه، پخش جامع گزارش سیل از بخش خبر 21 شبکه یک سیما دوشنبه و سه‌شنبه در قالب 3 گزارش و پخش 2 گزارش سیل از بخش خبری 14 شبکه یک سیما، برقراری 2 ارتباط زنده بخش خبری مرکز با شبکه خبر و ارتباط زنده با استاندار فارس با شبکه خبر، ارتباط زنده استاندار فارس در برنامه «تیتر1» شبکه یک سیما از محل ستاد مقابله با بحران استانداری با استفاده از SNG ، برقراری ارتباط زنده وزیر اطلاعات از مرکز فارس با  شبکه خبر از محل استانداری، برقراری ارتباط زنده رئیس دادگستری فارس با شبکه خبر از محل استانداری، برقراری 17 ارتباط تلفنی زنده خبرنگار فارس با 7 شبکه سراسری زیارت، پیام، شما، تماشا، شبکه دو، افق و شبکه پنج به منظور اطلاع‌رسانی از وضعیت شیراز و استان به هم وطنان، تهیه و پخش گزارش عیادت وزیر اطلاعات و نوبخت همراه مقامات استانی از حادثه دیدگان در بیمارستان، ارسال 42 آیتم تصویری به تهران در خصوص سیل و وضعیت بارش، پوشش کامل خبرهای مربوط به سیل در پیام‎رسان سروش در قالب 100 خبر، گزارش، تصویر و اطلاعیه، انتشار 62 پست در اینستاگرام و 5 دقیقه پخش زنده از این پیام رسان از حادثه سیل، تهیه و انتشار 7  آلبوم عکس ویژه سیل در سایت خبرگزاری صداوسیما، ارسال 40 تصویر ارسالی مردم از سراسر استان به تهران برای بهره برداری از عملکرد واحد خبر مرکز فارس بود.

 فضای مجازی

تولید و انتشار پوستر و اطلاع نگاشت به عنوان پیش آگاهی قبل از بروز حادثه در فضای مجازی، انعکاس سریع اخبار حادثه سیل و آگاهی‎بخشی نسبت به مسیرهای پرخطر بلافاصله پس از بروز حادثه، بازانتشار و انعکاس بخش‌های خبری پخش شده از تلویزیون فارس در فضای مجازی، مقابله با شایعات از طریق احصاء اخبار کذب و انتشار سریع اخبار صحیح، تولید عکس نوشت از خدمات دستگاه‌های خدمت‎رسان سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، شهرداری و ... تهیه سریع عکس نوشت از محل‌های اسکان مسافران، ایجاد کمپین «مهمان من» برای اسکان مردمی مسافران، انعکاس خدمات و تلاش‎های رسانه‎ای شبکه فارس، بازنشر برنامه‌ها رادیویی و تلویزیونی و خبری 50 مورد، تولید و انتشار 170 پوستر و اینفو گرافی، انتشار 65 ویدیوکلیپ و تصاویر ارسالی مردم جمعا در دستور کار فضای مجازی مرکز فارس بود.

حوزه فنی

اعزام بلافاصله SNG به محل حادثه (دروازه قرآن) در ساعت 13:30 بدون برق و با استفاده از UPS و پخش ارتباط مستقیم از محل حادثه با شبکه‌های شما ، خبر ، ...اعزام SNG به استانداری فارس در ساعت 19 و  پخش ارتباط مستقیم با شبکه فارس و شبکه خبر،کنترل مداوم توان آپلینک ارسالی و رفع مشکل مرکز تلفن و شبکه بی‎سیم، استفاده از استودیو رزرو پخش و اصلی جهت اطلاع رسانی عمومی، رفع نیاز و تجهیز گروه‌های پرتابل حوزه‌های خبر و سیما و ویدئو وال، ارائه خدمات فنی صدا، تصویر و چندرسانه‎ای به حوزه‌های محتوایی پیام، فراخوانی نیروی انسانی و تشکیل تیم 10 نفره شیفت کمکی علاوه بر شیفت روتین برای خدمات رسانی به حوزه‌های پیام، منازل سازمانی و میهمانان نوروزی، رفع مشکل قطعی برق در ایستگاه‌های تلویزیونی صدرا و گلستان، فراهم کردن 2 دستگاه ژنراتور برق برای برق‌رسانی به SNG از اقدامات واحد فنی مرکزدر حادثه سیل شیراز بود.
طی این مدت حوزه پشتیبانی با 11 خودرو برای خدمت‌رسانی در مرکز حاضر بودند. همچنین علیرغم تعطیلات ایام نوروز در این مدت 197 نفر از همکاران به صورت شبانه‌روزی در خدمت مدیریت بحران رسانه بودند.

در مجموع از روز دوشنبه تا ظهر روز چهارشنبه در سه حوزه تولیدی به تعداد  557  قسمت (برنامه و خبر) بیش از 60  ساعت ( 3641 دقیقه) به موضوع پرداخته و  285 پست به مدت 280 دقیقه در فضای مجازی منتشر شده است.

قدردانی استاندار از رسانه استانی

تلاش بی‌وقفه رسانه استانی فارس در پوشش حادثه سیل، تحسین مسئولان استانی از جمله دکتر رحیمی استاندار فارس را برانگیخت. وی با حضور در صدا و سیمای فارس ضمن دیدار با مدیرکل مرکز در وِیژه برنامه اطلاع رسانی از مجموعه رسانه ملی به ویژه صدا و سیمای فارس که نقش بسیار موثری در  پیشگیری از وقوع سیل و آمادگی برای مقابله با حادثه و همچنین اطلاع رسانی مطلوب و ایجاد روحیه به مردم با پخش اطلاعیه‌ها و اخطارها و تصاویر حادثه  داشت تشکر و قدردانی کرد.

امتیاز شما