امروز يك شنبه  ۲۷ مرداد ۱۳۹۸

نسخه آزمایشی

آشنایی با ویژگی‌های شبکه خبری اینترنتی «مردم خبر» معاونت رسانه ملی

هر که آگه تر بود، جانش قویست

مشاهده ۱۰۵۹
۱۳۹۸/۰۳/۱۱- ۱۲:۱۵
تعداد بازدید:1059
آشنایی با ویژگی‌های شبکه خبری اینترنتی «مردم خبر» معاونت رسانه ملی

هر که آگه تر بود، جانش قویست

مردم خبر، نام شبکه خبری زنده رسانه ملی در بستر فضای مجازی است که در چارچوب حرفه‌ای، با رعایت انصاف و بدون اعمال ممّیزی‌های سلیقه‌ای درپی خبررسانی به کاربران در این فضاست.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علیرضا داوودی مدیر این شبکه خبری در خصوص این شبکه  می‌گوید: مهم‌ترین نگاه این شبکه، عبور از مرزهای تعامل و ورود به فضای تهاتر با مخاطبان بوده‌است. یعنی احترام به داشته‌های مخاطبان برای دانستن در این فضا و تلاش برای اطلاع‌رسانی از حوادث، رویدادها و تحولاتی که در نقاط مختلف رخ می‌دهد. وی که مدیر پایش فضای مجازی در معاونت سیاسی نیز هست درباره ضرورت راه‌اندازی این شبکه اینترنتی می‌افزاید: «مردم خبر» با این نگاه متولد شده است که بیش‌تر دانستن و درست دانستن، حقّ همه است. ما با این شعار پلی میان فضای مجازی و خبر زدیم. وی با اشاره به پیشینه حضور این شبکه خبری در فضای مجازی می‌گوید: فکر اولیه این شبکه به چهارسال پیش بر می‌گردد که با راه‌اندازی خبرگزاری صداوسیما شکل گرفت و با حمایت و کمک های مدیران خبرگزاری و معاونت سیاسی پروبال گرفت.

مدیر شبکه خبری اینترنتی «مردم خبر» با اشاره به تفاوت این شبکه با دیگر تلویزیون‌های تعاملی و شبکه‌های خبری اینترنتی، توضیح می‌دهد: ما تنها شبکه خبری با پخش زنده در فضای مجازی (live streaming) هستیم که کاربران نهایی هم‌زمان با تولید محتوای تصویری، آن را برای ما ارسال و ما نیز در لحظه پخش می‌کنیم. بدیهی است که با مجوزهایی که از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و از همه مهم‌تر از معاونت سیاسی رسانه ملی گرفته‌ایم این امکان فقط برای ما فراهم شده است. وی می‌افزاید: وجه تفاوت ما با دیگر شبکه‌های اینترنتی در انتخاب بسترOTT نسل چهارم فناوری پس ازIPTV است که محدودیت‌های تلویزیون‌های تعاملی را ندارد. ضمن اینکه ما شبکه ای رایگان بدون پرداخت هزینه هستیم و همواره با پخش زنده در فضای مجازی حضور داریم. داوودی با اشاره به نقش مخاطب در این شبکه خبری تصریح می‌کند: ما یک گام فراتر از «شهروند خبرنگار» با مخاطب در ارتباطیم. مخاطبی که کد شناسایی (شماره تلفن همراه) دارد هر زمان می‌تواند محتوایش را روی شبکه بگذارد و به این ترتیب این مخاطب بخشی از شبکه‌ای به شمار می‌آید که در تولید محتوایش نقش اصلی دارد.

‌ مدیر شبکه تلویزیون اینترنتی «مردم خبر» انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات را وظیفه این شبکه می‌داند و تاکید می‌کند: دغدغه بسیاری از ما انتشار به موقع و در لحظه و به نوعی منبع اولیه و اصلی بودن است. در کنار آن، بر افزایش قدرت تحلیل و تقویت روحیه انتقادی اخبار شبکه‌های اجتماعی، بدون ممیزی‌های سلیقه‌ای اصرار می‌کنیم و این می‌تواند برای ما نوعی مزیت تلقی شود. وی می‌افزاید: هرچند امکان انتشار اطلاعات مخدوش و نادرست نیز در این شبکه‌ خبری وجود دارد که با انتشار جوابیه و خبر صحیح و تصحیح آن اشتباه، موجب افزایش اعتماد مخاطب شده ایم. ما با این صداقت به مخاطبان خود فرصت می‌دهیم تا از تبعیت کورکورانه فاصله بگیرد و در درازمدت به خرد نقادانه روی بیاورند، قدرت نقد و نگاه عمیق‌تر به مسائل اجتماعی برایشان فراهم شود.

داوودی با اشاره به فراهم شدن فضا برای بیان همه سلایق سیاسی، اجتماعی و... می‌گوید: هرچند ما یکی از از زیر مجموعه‌های معاونت سیاسی سازمان هستیم، اما لزوماً خطوط قرمزی که در این معاونت است، برای ما تعریف نشده است. این شبکه ضمن رعایت موازین اخلاقی و حرفه‌ای در فضای مجازی می‌کوشد با مشارکت مخاطبان و کاربران اخبار نادرست و شایعه را از اخبار صحیح درفضای مجازی جدا کند. این نگاه، امکان بیان دیدگاه‌ها به صورت آزادانه و آشنایی با دیدگاه‌های مختلف را برای کاربران و ما فراهم می‌کند.

وی با اشاره به جریان ارتباطی از حالت یک‌سویه به دوسویه ادامه می‌دهد: به این ترتیب بازخورد افکار و سلیقه‌های دیگر شبکه‌های اجتماعی، از سوی مخاطب و کاربران دیده شده آن‌ها را به مشارکت در بحث‌ها تشویق می‌کند. ما سعی کردیم مرز و خط‌کشی بین رسانه و مخاطب را از بین بیریم و فضا را برای مشارکت اعضا و دریافت بازخورد، باز بگذاریم و آن‌ها را به رأی دادن، کامنت گذاشتن و به‌ اشتراک‌گذاری اطلاعات تشویق کنیم. به این ترتیب هر فردی می‌تواند با ثبت نام در این سایت، عضو «مردم خبر» شود و با تلفن همراه خود هر نوع رویدادی را برای ما ارسال کند و ما نیز با نام آن فرد آن را منتشر می‌کنیم.

‌ مدیر این شبکه خبری درباره دیگر دسترسی‌های این شبکه خبری می‌گوید: شبکه خبری اینترنتی «مردم خبر» شبکه‌ای حقیقی در فضای مجازی است که تمام فضای مجازی را از سایت، اپلیکیشن تا اینستاگرام و یوتیوب را در اختیار دارد. آنچه تمام این کاربری را از دیگران متمایز می‌کند همان پخش زنده ماست که تاکنون سبب برتری ما به دیگر شبکه‌های اینترنتی شده است. ما با 10هزار کاربر هم‌زمان، بیش از400 هزار بازدید در آپارات، 12 هزار کاربر در اینستاگرام و اپلیکیشنی که بیش از 50 هزار عضو دارد اکنون فعالیت می‌کنیم.

داوودی با اشاره به امنیت سایبری در این شبکه تأکید می‌کند: برقراری امنیت در فضای سایبری کار بسیار دشواری است و گاهی اعتبار یک شبکه خبری به میزان امنیت آن و به کار بردن فناوری‌های لازم برای مهار و حفظ داده‌های آن است. این موضوع، زمانی حساسیت‌برانگیزتر می‌شود که ساختار شبکه بر اساس داده‌های مخاطب باشد و کار ما با دشواری‌هایی روبه‌رو شود که از این بابت تلاش کردیم با استفاده از یک الگوریتم پیچیده، ضمن تشخیص صحت محتوا برای به حداقل رساندن دروغ‌پراکنی (فیک نیوز) امنیت نرم‌افزاری را افزایش دهیم.

وی تنوع در محتوا و رنگ آمیزی مخاطب‌پسند را از دیگر ویژگی‌های این شبکه خبری می‌داند و می‌گوید: از 42 عنوان محتوایی این شبکه 30 عنوان خبری و مابقی فرآورده‌های خبر در حوزه‌های سرگرمی، فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و... است که در تولید آن‌ها به تنوع محتوا و رنگ آمیزی اهمیت داده شده‌است.

داوودی درباره نحوه انتخاب مجریان و عوامل تولید این شبکه خبری متذکر می‌شود: وقتی شعار ما مردم محوری باشد باید هرآنچه از میان مردم دیده می‌شود نیز در شبکه ما دیده شود. ضمن اینکه تأکید ما بر کشف استعداد در این حوزه بود از این رو برای انتخاب مجری اصلا سراغ نیروهای معاونت سیاسی نرفتیم، بلکه در پی جذب افرادی با ظاهر عادی اما علاقه‌مند به این حوزه که شاید در پست دیگری مشغول به کار بودند، رفتیم و اکنون نیز از نتیجه این انتخاب بسیار راضی هستیم. مدیر شبکه خبری اینترنتی «مردم خبر» با تاکید بر اعتمادی که اکنون میان این شبکه و مخاطب است، می‌گوید: این شبکه پس از یک سال فعالیت در فضای مجازی به جایگاهی رسیده ‌است که توانسته به تدریج مخاطبان خود را پیدا کند و به همین واسطه بخشی از سهم فضای خبری در فضای مجازی را کسب کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما