امروز سه شنبه  ۲۸ فروردين ۱۴۰۳

پایان «جشنواره مستند» با زنده یاد علی حاتمی

مشاهده ۷۲۳
۱۳۹۸/۰۳/۲۵- ۱۱:۱۱

نواب، پروپاگاندا، نا آباد، فیلسوف گفت‎وگو، هشت بهانه کوچک برای یادآوری و آن معلم بی‎استاد عناوین مستندهایی است که در هفته آخر جشنواره مستند شبکه چهار سیما به نمایش در می‎آید.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «جشنواره مستند» شبکه چهار سیما که پخش از 18 خرداد ماه آغاز شد، این هفته با پخش 7 فیلم مستند به پایان می رسد.
نواب، پروپاگاندا، نا آباد، فیلسوف گفت‎وگو (در دو قسمت)، هشت بهانه کوچک برای یادآوری و آن معلم بی‎استاد عناوین مستندهایی است که به ترتیب از 25 تا 31 خرداد، هر شب ساعت 23 پخش می‌شود. در ادامه توضیحات هرکدام از این فیلم‎های مستند آمده است: مستند «نواب» به کارگردانی سیدحسن یوسفی و تهیه‎کنندگی مهدی مطهر روز شنبه 25 خرداد پخش می‌شود. این مستند نوعی پرتره است که از شهید سید مجتبی میرلوحی که به نواب صفوی معروف است و در آن سعی شده است تا در کنار معرفی شخصیت نواب، شروع و پایان فداییان اسلام و بررسی عملکرد آن‌ها نیز در روایت این مستند گنجانده شود. اعدام‎های انقلابی فداییان و نواب نیز از مسائلی است که در این مستند به نمایش گذاشته شده است. مستند «پروپاگاندا» که به فریب رسانه‌ای در غرب و تلاش غول‎های بین‎المللی این حوزه برای القای مفاهیم دلخواهشان می‌پردازد روز یکشنبه به نمایش در می‌آید. مستند «پروپاگاندا» در مصاحبه با اساتید و منتقدان به بررسی مفهوم پروپاگاندا و چگونگی عملکرد آن می‌پردازد. در این مستند، رسانه‌ها به‎عنوان بهترین عاملان اجرای پروپاگاندا و تغییر نگرش مردم به موضوعات مورد نظر معرفی می‎شوند. مصاحبه با نوام چامسکی پدر زبان‌شناسی مدرن و تحلیلگر سیاسی سرشناس آمریکایی، نانسی اسنو نویسنده و ادوارد هرمن هنرپیشه آمریکایی بخش‌های مختلف «پروپاگاندا» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد طیب را تشکیل می‌دهند.
مستند «ناآباد» به تهیه‌کنندگی روح‌الله رفیعی و کارگردانی مشترک امیر عظیمی و محسن صادقی روز دوشنبه 27 خرداد پخش می‌شود. «ناآباد» مستندی است که به تأثیر جداره‌های شهری بر روان شهروندان پرداخته است. این اثر به موضوع سبک زندگی از زاویه طراحی و مناظر شهری پرداخته است و تأثیر ناهمگونی مناظر شهری و اغتشاشات بصری را روی ذهن و روان مردم بررسی می‌کند. «ناآباد» با استخراج دلایل ناهمگونی مناظر شهری و اغتشاشات بصری به مخاطب نشان می‌دهد که چگونه خودخواهی‌ها و بی‌توجهی‌های انسان به اطرافش، موجب بروز مسائل و مشکلاتی در زندگی شده است. مستند «فیلسوف گفت‎وگو» در دو قسمت 28 و 29 خرداد ماه به نمایش در می‎آید. فیلم مستند بلند «فیلسوف گفت‎وگو» پرتره‌ای درباره غلامحسین ابراهیمی دینانی است که سیدجواد میرهاشمی و کریم فیضی در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آن را تهیه کرده‌اند. «فیلسوف گفت‎وگو» زندگی و اندیشه فیلسوف ایرانی «غلامحسین ابراهیمی دینانی» را به نمایش درمی‎آورد که عمده شهرت وی به‎واسطه پژوهش در حکمت اشراق و سهروردی و احیای آن در سال‌های اخیر است. وی با بررسی تمامی آثار و نوشته‌های شیخ شهاب‌الدین سهروردی تاکنون چندین کتاب مهم در رابطه با فلسفه و افکار این فیلسوف ایرانی نگاشته‌ است. این فیلم یک شناخت کاملا متفاوت از استاد دینانی را به تماشاگران ارائه می‌دهد و به خلوت او به معنای مردم‌داری، نحوه تدریس، خطابه‌ها، همایش‌ها و سمینارهای وی و ... توجه دارد. مستند «هشت بهانه کوچک برای یادآوری» که در زمینه سیره و منش امام موسی صدر ساخته شده است. پنجشنبه 30 خرداد ماه پخش می‌شود. این مستند 40 دقیقه‎ای که بر اساس 8 فایل چند رسانه‎ای کمتر دیده شده از امام موسی صدر ساخته شده است و به بررسی ابعاد شخصیتی او می‌پردازد و در مصاحبه با برخی از نزدیکان و علاقه‎مندان به آثار امام موسی صدر، برخی از ویژگی‌های فردی و اجتماعی وی را تشریح می‌کند. در این مستند با افراد مختلفی از جمله محمدمهدی مهتدی سفیر سابق ایران، حجت الاسلام زائری، عادل پیغامی، نماینده جنبش امل لبنان در ایران و برخی دیگر از نزدیکان امام موسی صدر مصاحبه شده است.
مستند «آن معلم بی استاد» درباره زنده یاد علی حاتمی فیلم‎نامه نویس و کارگردان فقید سینما و تلویزیون ایران است، که روز جمعه 31 خرداد ماه به نمایش در می‎آید. «آن معلم بی‎استاد» به کارگردانی سید وحید حسینی و محدثه گلچین عارفی در واقع گرامیداشتِ علی حاتمی‌کارگردانِ مؤلفِ سینمای ایران به روایتِ هنرمندانِ بزرگی است که با او همکاری داشته‎اند و در آن به ویژگی‌های آثار حاتمی از جنبه‌های مختلف نظیر متن، موسیقی، گریم، صحنه آرایی، دوبله، بازیگری و... اشاره شده است. فیلم مصاحبه محور است و به مرور آثار حاتمی می‌پردازد.
عزت‎الله انتظامی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، داوود رشیدی، محمدعلی کشاورز، منوچهر اسماعیلی، ناصر طهماسب، حسین علیزاده، احمد بخشی کارگردان و دستیار علی حاتمی، عبدالله اسکندری، ارسلان کامکار، حجت شکیبا نقاش و محمود بصیری این فیلم را روایت می‌کنند.

امتیاز شما