امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

یک راز 30 ساله در شبکه افق برملا می‌شود

مشاهده ۱۰۶۱
۱۳۹۸/۰۳/۲۶- ۰۷:۳۵

مستند «لاکربی پرونده مختومه» داستان حوادث پشت پرده دستگیری عبدالباسط المقرحی در لیبی به‎منظور حادثه لاکربی است که یکشنبه 26 خرداد از شبکه افق پخش خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، 21 دسامبر 1988 پرواز شماره 103 خطوط هوایی آمریکا که از لندن راهی ایالات متحده بود بر اثر انفجار یک بمب با 243 مسافر و 16 خدمه بر فراز لاکربی متلاشی شد. در این بین 11 تن هم در لاکربی در جنوب اسکاتلند به هنگام سقوط این هواپیما در شهر و ویران شدن چند خانه جان خود را از دست دادند، به این ترتیب مجموع قربانیان حادثه به 270 تن رسید. دولت‎های آمریکا و انگلیس، لیبی را مسئول این بمب‎گذاری معرفی کردند که منجر به تحریم‎های بین‎المللی علیه این کشور شد. عبدالباسط المقرحی تنها فردی است که در رابطه با حمله تروریستی محکوم شده بود، او در تمام مدت بر بی گناهی خود اصرار داشت. المقرحی در سال 2012 و در سن 60 سالگی درگذشت. مستند «لاکربی پرونده مختومه» برای نخستین بار از راز پشت پرده دستگیری او و اصرار وی بر اشتباه دستگاه‌های اطلاعاتی غرب پرده بر می‎دارد. در این فیلم شاهد گفت‎وگو با المقرحی در آخرین سال‎های عمرش هستیم، همچنین تصاویری مستند از حادثه لاکربی و اتفاقات بعد از آن به نمایش در می‎آید. «لاکربی پرونده مختومه» را می‎توانید یکشنبه 26 خرداد، ساعت 22 و تکرار آن را ساعت 13:30 روز بعد از شبکه افق تماشا کنید.
روزگار بهتری «آبادان»
ایران در منطقه‎ای خشک از نظر نزولات جوی قرار دارد و بیشتر زمین‌های کشورمان در مناطق مختلف، به ویژه در سال های اخیر به خاطر کاهش برف و باران و همچنین استفاده از شیوه‌های قدیمی آبیاری، خشک شده‎اند و کشاورزی در آن‎ها رونق زیادی ندارد یا اینکه با سختی فراوان انجام می‌شود. مستند «آبادان» درباره مزایای استفاده از شیوه آبیاری قطره‎ای در حاشیه یکی از شهرهای کشورمان ساخته شده است. در این فیلم می‌بینیم کارشناسان کشاورزی درصدد تغییر شیوه‌های آبیاری و آبادانی زمین‌هایی هستند که روزگاری به علت نبود آب، در معرض نابودی قرار گرفته بودند. در مستند «آبادان» با برخی از این کارشناسان و نیز برخی کشاورزان گفت‎وگو شده و آن‎ها بر مزیت‎های برتر شیوه آبیاری قطره‎ای به جای غرقابی تاکید می‌کنند. این مستند باهدف اجرای سیاست‎های اقتصاد مقاومتی و بهره‎گیری بهتر از زمین برای بهبود وضعیت کشاورزی کشورمان در معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه روح‎الله استان مرکزی تهیه شده و یکشنبه 26 خرداد، ساعت 21 به روی آنتن شبکه افق خواهد رفت. تکرار «آبادان» هم برای پخش در ساعت 12 روز بعد در نظر گرفته شده است.
«قیام لله» به همت بانوی ایرانی
مجموعه مستند 80 قسمتی «قیام لله» در هر قسمت با یکی از افرادی که پیام رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم داشتن اقتصاد مقاومتی را عملی کرده‎اند آشنا می‌شویم. در هفتمین قسمت شاهد روایتی از زندگی بانویی سخت‎کوش در یکی از روستاهای کشورمان خواهیم بود؛ مه لقا، زنی سرپرست خانوار اهل روستای گرمه چشمه که پس از بیماری همسرش به شغل ساخت بلوک‎های سیمانی مشغول شده است. او کارهای مختلفی انجام می دهد و زحمات زیادی می‌کشد تا بتواند زندگی را بر خود و اطرافیانش سهل و آسان کند. سجاد ساجدی کارگردانی این قسمت از «قیام لله» را بر عهده داشته است؛ مستندی که یکشنبه 26 خرداد، ساعت 19:30 از شبکه افق پخش می‌شود. تکرار این مستند هم ساعت 10:30 روز دوشنبه به روی آنتن می‎رود.
ناجی آفریقا در شبکه افق از مبارزه با خشکسالی می‌گوید
آفریقا قاره‎ای است که طی چندین سال اخیر دچار مشکلات آب و هوایی بسیاری شده است و صحراها به سرعت در کشورهای مختلف این قاره در حال گسترش هستند. دانشمندان تا به حال راه‌های بسیاری را برای از بین بردن میزان گسترش صحرا انجام داده‎اند که البته بیشتر آن‎ها با شکست مواجه شده است. در مقابل یک پیرمرد مسلمان اهل بورکینافاسو با ایده‎ای باستانی بخش چشمگیری از صحراهای شمال این کشور را تبدیل به جنگل کرده است. مستند «مردی که در برابر بیابان ایستاد» داستان زندگی و دستاورد با اهمیت یاکوبا ساوادوگو را روایت می‌کند. او می‌گوید: هر چه از خدا بخواهیم به ما می‎دهد؛ پیش‎بینی‌ها به حقیقت پیوسته و از وضعیت موجود راضی هستم. این مستند یکشنبه 26 خرداد ساعت 17:30 پخش می‌شود. تکرار «مردی که در برابر بیابان ایستاد» را می‎توانید روز چهارشنبه همین هفته ساعت‎های 4 و 12 به روی آنتن می‎رود.
زندگی پر فراز و نشیب یک «معلم» در شبکه افق
در دوران پیش از انقلاب، گروهی به همت بعضی جوانان علاقه‎مند به کشتی کج در ایران شکل گرفت که مرام و معرفت پهلوانی ایرانی هم در میان آن‎ها راه داشت. اعضای این گروه نمایش‎هایی برای مردم عادی اجرا می‌کردند و برای اینکه آن‎ها را سرگرم کنند، این کار را رایگان انجام می‎دادند؛ نام این گروه «ضربت» بود و یکی از آن‌ها احمد علمایی نام داشت. او از ۱۷ سالگی، ورزش رزمی را شروع کرده بود و به همراه سایر اعضای گروه ضربت برای تبحرشان در نمایش حرکات رزمی،  توجه سینمای آن دوران را به خود جلب کردند و به این صورت بود که بسیاری از امور بدلکاری سینمای ایران به دست آن‎ها انجام می‌شد هر چند موضوعات مطرح شده در فیلم فارسی‌های آن زمان، با اعتقادات آن‎ها به ویژه احمد علمایی سازگار نبود. این کارها روح بزرگ احمد را سیراب نمی‌کرد زیرا اهداف دیگری داشت که سینما نمی‎توانست راهی مناسب برای دستیابی به آن‎ها باشد؛ او می‎خواست تجربیاتی را که طی سال‎ها به دست آورده بود، مثل یک معلم به دیگران بیاموزد. «معلم» درباره فعالیت‎های احمد علمایی طی سال‎ها فعالیتش در حوزه‌های مختلف است که از شبکه افق پخش خواهد شد. زمان پخش این مستند، ساعت 18:30 یکشنبه 26 خردادماه خواهد بود، همچنین ساعت 8 روز دوشنبه هم می‎توانید تکرار آن را از شبکه افق تماشا کنید.

امتیاز شما