امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

حکایت دل با بانوی فرهنگ و زبان اساطیری ایران

مشاهده ۶۵۶
۱۳۹۸/۰۴/۰۲- ۰۸:۲۵

دومین قسمت از مجموعه «حکایت دل» این هفته به معرفی استاد ژاله آموزگار اختصاص یافته است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «حکایت دل» به تهیه‎کنندگی علیرضا حسینی و کارگردانی بیژن شکرریز، در قالب ۲۰ قسمت مستند از زندگینامه علمی و حرفه‌ای استادان فاخر و مشاهیر معاصر کشور، یکشنبه‌ها ساعت 21 از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. دومین قسمت از این مجموعه تلویزیونی یکشنبه دوم تیر با عنوان «آموزگار سخن در اساطیر ایران» به معرفی و زندگی استاد ژاله آموزگار می‎پردازد. ژاله آموزگار پژوهشگر ایرانی فرهنگ و زبان‌های باستانی است. او دکترای زبان‌های باستانی (به‌طور دقیق‌تر، زبان‌های ایرانی و ادبیات مزدیسنی) از دانشگاه سوربن دارد و بیش از ۳۰ سال در دانشگاه تهران تدریس کرده‌است. از جمله آثار تألیفی او می‌توان به «تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام»، «زبان پهلوی، ادبیات و دستور آن» و«تاریخ اساطیری ایران» اشاره کرد. همچنین کتاب‌هایی همچون «نمونه‌های نخستین انسان و نخستین شهریار» اثر آرتور کریستن‌سن، «شناخت اساطیر ایران» نوشته جان هینلز و «ارداویراف‌نامه» ویرایش فیلیپ ژینیو از آثار ترجمه‌ای این استاد کهنه‌کار دانشگاه تهران است. آموزگار، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی بوده است و از سال ۱۳۴۹ تا امروز به مدت ۴۶ سال است که به تدریس در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران مشغول است و بسیاری از استادان رشته‌های گوناگون این دانشکده، از شاگردان او بوده‌اند. مجموعه «حکایت دل» برای اولین بار از شبکه چهار سیما به روی آنتن می‎رود و روز دوشنبه ساعت 19:30 از شبکه یک سیما بازپخش می‌شود.
این مجموعه زیر نظر دکتر حسین کرمی طراحی و تولید شده است.
تهیه کننده  «حکایت دل» سید علیرضا حسینی، کارگردان بیژن شکرریز، مشاور علمی دکتر شهین اعوانی، پژوهشگر و طراح سوالات محبوبه کلانتری، مدیر تصویربرداری جواد صفا، تدوینگر راضیه فرمانی، مشاور تدوین علیرضا حسینی و مدیرتولید آن حمیدرضا سهرابی است.
برنامه‎ریزی و گروکارگردانی این مجموعه نگار نباتی، سید محمد میر معصومی، صدابرداران کاظم بیتاری، فریال خزایی، مصطفی بهمنی، فاطمه رسول‎زاده. عکاسان فهیمه حسینی، حمید سهرابی و دستیاران نور و تصویر آن حمیدرضا رحمتی و مهدی نیلوفری هستند.

امتیاز شما