امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

تاکید بر هم‎افزایی بیشتر برای فرهنگ‎سازی در حفظ و احیای منابع آبی

مشاهده ۶۲۲
۱۳۹۸/۰۴/۰۵- ۱۱:۲۰

اگر به موضوع بحران کم آبی توجه ویژه‎ای نشود، بحران‌های اجتماعی در تعامل با تحولات اقلیمی تشدید می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مدیرکل مرکز در این دیدار بحران کم آبی را مهم‌ترین معضل و پدیده‌ عصر حاضر دانست و گفت: اگر به این موضوع مهم توجه ویژه ای صورت نگیرد می ‎تواند بحران‌های اجتماعی را در تعامل با تحولات اقلیمی تشدید کند.

 لطیفی با تاکید بر تدوین ساز و کار ملی مواجهه با کم آبی تصریح کرد: در کشور ما به دلیل استفاده از شیوه‌های سنتی برای آبیاری محصولات کشاورزی هدر رفت آب در این حوزه بسیار بالا است و باید به سمت استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی و تصفیه فاضلاب‌ها برای تامین آب لازم برای بخش کشاورزی و فضای سبز حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه کشور ما برای بهره‎برداری از منابع انرژی از جمله آب در وضعیت نامطلوبی قرار دارد اظهار داشت: باید در فرهنگ‎سازی عمومی‌ برای اصلاح الگوی مصرف گام‎های جدی‌تر و موثرتری از سوی مسئولان امر برداشته شود و از ظرفیت بالای رسانه ملی و استانی در این زمینه بهره گیری مناسبی صورت گیرد.

رئیس رسانه استانی ترویج استفاده از ارقام مقاوم و کشاورزی سازگار با محیط زیست و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را از محورهای  برنامه‌های آموزشی مرکز اعلام و بر آمادگی رسانه استانی به‎منظور برنامه‎سازی گسترده با مشارکت نهادهای ذیربط در این حوزه تاکید کرد.

مدیر عامل شرکت آبفای استان هم با قدردانی از دقت نظر رسانه استانی در ترویج استفاده بهینه از منابع آبی استان افزود: امسال باوجود افزایش 3 درصدی مشترکان، شاهد کاهش یک درصدی مصرف هستیم که از نتایج فرهنگ‎سازی رسانه‎ای است.

جزء قاسمی‌ با اعلام افزایش24درصدی نزولات جوی استان نسبت به بازه زمانی بلند مدت گفت: اگرچه در پهنه بندی خشکسالی، امسال بارندگی‌های خوبی داشتیم لیکن بحران خشکسالی همچنان پا بر جا بوده منابع آبی زیرزمینی همچنان رو به کاهش است.

وی مصرف آب شرب شهری استان را معادل 6 درصد اعلام کرد و افزود: عمده‎ترین مصرف کننده آب بخش کشاورزی است که باید با همکاری صداوسیما فرهنگ‎سازی گسترده برای مدیریت بهره‎برداری از منابع آبی در این حوزه صورت گیرد.

امتیاز شما