مدیر سایت و شبکههای اجتماعی شبکه پرس تی وی در گفتوگو با خبرگزاری فارس از ویژگیهای این شبکه و راهبردهای آن سخن گفته است.
شبکه تلویزیونی پرس تی وی اولین شبکه خبری تلویزیونی انگلیسیزبان ایرانی است که در ۱۱ تیر سال ۱۳۸۶ افتتاح شد.
این شبکه در طول سالهای اخیر همواره در خط مقدم اطلاع رسانی بوده و در میدانهای خبری حضور فعال و اثرگذاری داشته است و در این راه با مخاطرات بسیاری هم همراه بوده است. این شبکه باوجود تعداد کم کارکنان ، در عرصه اطلاع رسانی هم شهید و کشته داشته است و هم مخاطرات بسیاری برای کارکنان آن روی داده که از جمله آخرین موارد آن بازداشت مرضیههاشمیگوینده و مجری شبکه پرس تی وی در آمریکاست که بازتاب های جهانی بسیار گسترده ای به همراه داشت.
خبرگزاری فارس در آستانه سالگرد افتتاح پرس تی وی با حبیب عبدالحسین مدیر سایت و شبکههای اجتماعی شبکه پرس تی وی گفت وگو کرده که درادامه می خوانید:
شاید خیلیها دوست داشته باشند بدانند فضای کار در پرس تی وی چطور است و ویژگیهای کار کردن در جایی مثل پرس تی وی نسبت به سایر شبکههای ایرانی در چیست؟ یعنی یک فرد برای حضور در این شبکه باید چه تفاوتی با سایرین داشته باشد؟
-ببینید! کار خبر همیشه فشار و استرس خاص خود را دارد. اما کاری که ما در پرس تی وی انجام میدهیم، در حقیقت تلاش برای رسیدن صدای بیصدایان به جهانیان است. جمهوری اسلامی ایران همیشه اصلی اساسی داشته که طرفدار مظلومان جهان باشد. حالا این مظلوم میخواهد در کشمیر باشد، در میانمار، آمریکا یا هر جایی از جهان... این تم اصلی ماست.
شعار ما هم «صدای بی صدایان» است. این شعار، مفهوم زیادی دارد. بیصدایی در زمانی که صدا زیاد است و در این هیاهو خیلی از صداها خواه و ناخواه گم میشود. ما تلاش میکنیم به این صداهای گم شده، صدا بدهیم. میخواهیم در این وانفسای حضور غولهای رسانهای دنیا (با آن بودجههایی که هزینه میکنند) آغاز این ماجرا از ایران باشد. به موازات این حقایقی را هم برای دنیا روشن میکنیم. در موارد اخیر مانند موضع تانکرهای نفتی، بحث الفجیره و موضوع پهپاد تحقیقا پرس تی وی پیشتاز بود. اگر در موضوع تانکرها دقت کنید، ویدئویی در توئیتر، بارگذاری کردیم که رکورد بازدید رسانههای ایرانی را در فضای مجازی و حتی تمام رسانههای دنیای اسلام را شکست و ۲.۵ میلیون بار دیده شد یا کلیپها دیگری که ما اسمش را کلیپ محتوایی میگذاریم، صدها هزار بار دیده شداند. ما به این شیوه و با انتشار «اینفو کلیپها» از دکترین جمهوری اسلامی دفاع میکنیم.
**در موضوع شکار پهپاد هم ظاهرا پرس تی وی خیلی خوب کار کرده و حضور فعالی داشته است.
-بله. در موضوع شکار پهپاد ما نخستین رسانه بودیم که به لحظه نسبت به اخبار واکنش نشان میدادیم و یک تیم پاسخ سریع ایجاد کردیم. هماهنگ و همزمان و به لحظه خبرها را منتشر میکردیم. در همین مدت کم، موفق شدیم فقط در فیس بوک ۳میلیون و ۵۰۴ هزار بازدید بگیریم. در این مدت کوتاه انواع پستهای محتوایی عکس و .. منتشر کردیم و تا توانستیم ابتکار عمل را دست گرفتیم و موفق شدیم جریان بسازیم.
**به نظر میرسد شیوه خاصی هم در این نوع مباحث به کار میبرید؟
-پرس تی وی در تمام این مدت، تمرین کرده است. هستند کسانی که از ما سوال میکنند که آنجا چه میکنید؟ ما میگوییم مثل همه کار رسانهای انجام میدهیم اما بحث این است که در تمام این مدت تمرین شده تا پرس تی وی بتواند در مواقع بحران، تاثیرگذار باشد.خدا را شکر فکر میکنم از این موضوع سربلند بیرون آمدیم و توانستیم به خوبی پیام را در رقابت با رسانههای خارجی مخابره کنیم. رسانههایی که واقعا هم از نظر نیروی انسانی و هم از نظر تجهیزات، قدر هستند به ویژه از لحاظ بودجه. بودجه ما شاید یک صدم حتی یک هزارم این رسانهها هم باشد. این اغراق نیست اما باتمام این تنگناها توانستیم کار بزرگی انجام دهیم. فشارهای زیادی هم به ما تحمیل شده و میشود. در رسانههای اجتماعی ما را محدود میکنند اما در تمام این موارد که عرض کردم، پرس تی وی توانست صدای جمهوری اسلامیباشد و در تمام فضای مجازی تبدیل به منبع شد.
**در همین ماجرای پهپاد که مثال زدید، پرس تی وی چه کرد؟
-آنها تمام توان خود را گذاشتند که بگویند پهپاد سرنگون نشده؛ بعد میخواستند بگویند که پهپاد در آبهای بینالمللی بوده است. در تمام این موارد ما سعی کردیم در مقابله با حجم زیادی از غیر واقعیات، واقعیت را به دنیا مخابره کنیم که خوشبختانه موفق هم بودیم و خیلی هم استقبال شد و توانستیم در این کار سخت، سربلند بیرون بیاییم.
**پرس ۱۱ تیر ۸۶ متولد شد. در این مدت ۱۲ سال تمام را پشتسر گذاشته و تجربیاتی به دست آورده است. بخشی از آنچه در مواد خاص در رقابت با رسانههای بین المللی بوده را گفتید. میخواهم به طور مشخصتر بگویید پرس تی وی در رقابت با سایر رسانهها به ویژه رسانههای معروفی از جمله سی.ان.ان و بی.بی.سی و فاکس نیوز چه کرده است؟ قبول دارید که پرس تی وی در داخل خیلی شناخته شده نیست؟
-بله قبول دارم و حتما اینطور است چون پرس تی وی جامعه هدفش اصلا داخل ایران نیست. برای همین است که خیلی در داخل کشور شناخته نشده است. ما به عنوان ضربهگیر حملات دشمن به طور طبیعی در صف اول، تدافعی عمل نمیکنیم. چون با حجم حملات آنها اگر قرار بر دفاعی عمل کردن باشد کار سخت میشود. ما سعی میکنیم روایت ایرانی ماجراهای دنیا را ارائه بدهیم. در دنیا هر رسانه روایت خودش از ماجراها را دارد. بی.بی.سی؛ سی.ان.ان و ... هر کدام بر اساس سیاستهای خود، روایتی از رخدادها دارند ما هم سعیمان این است روایت ایرانی رخدادها را به جهان ارائه دهیم.
به همین دلیل هم هست که علاوه بر شبکه تلویزیونی، در فضای مجازی بسیار فعال هستیم و میخواهیم مثل بقیه نباشیم. این مثل بقیه نبودن به طور طبیعی هزینه دارد. به همین دلیل هم ما را محدود میکنند. در فضای مجازی صفحات ما را میبندند. علیهمان کمپین میکنند. ماهوارههایمان را از کار میاندازند. همین الان پرس تی وی را از روی گوگل نیوز هم برداشتهاند. صفحه یوتیوب مارا با حضور ۳۰۰هزار مشترک فعال برداشتهاند اما مخاطب ما را پیدا میکند به این دلیل که میگویند در این ۱۲ سال چیزی را از پرس تی وی دیده ایم که جای دیگر ندیده ایم. چون مخاطب خودش را در پرس تی وی میبیند. ما سعی کردهایم به این گروهها صدا بدهیم و در برابر غولهای رسانهای صدایشان باشیم. در این ۱۲ سال پرس تی وی اولین تجربه جمهوری اسلامی در فضای بینالمللی انگلیسی زبان بوده است. ما پیش از آن العالم را داشتیم اما رقبای العالم و مخاطبانش با پرس تی وی بسیار متفاوت است. پرس در یک فضای خاص خودش و با مخاطبان خاص خودش است.
**بعد از ۱۲ سال امروز درباره پرس تی وی چه میتوان گفت؟
-به نظر من امروز پرس تی وی راه خودش را پیدا کرده است. بالا و پایینهای زیادی داشته. همین حالا که داریم با هم صحبت میکنیم، محدودیتهای مالی مشکلات فراوان و فشارهایی که بر اقشار مختلف آمده، پرس تی وی را هم متاثر کرده است اما با تمام این مشکلات، پیش رفتهایم.
**در این مدت خاطره تلخ یا شیرینی که در ذهنتان مانده و نقطه عطفی باشد، دارید؟
-خاطره که زیاد است . بخش تلخ ماجرا اما این است که ما تعدادی از همکارانمان را از دست دادیم. یکی از تلخترین این خاطرات، شهادت همکارمان آقای مایا ناصر است. او خبرنگار ما در سوریه بود. هنگامیکه داشت گزارش تهیه میکرد توسط تک تیرانداز داعشی به شهادت رسید. در حال کار آن هم روی آنتن! یکی از تکان دهندهترین خاطرات ما است که هنوز هم فکرش تنمان را به لرزه میاندازد.
**به نظر شما در دور جدید پس از پایان دوازده سالگی پرس تی وی به نظر شما روی کدام بخش باید تمرکز کرد؟
-فکر میکنم یکی از جاهایی که نیاز به توسعه دارد رسانههای اجتماعی است. هر قدر در این حوزه سرمایهگذاری کنیم باز هم جا دارد. ما با همان سرمایه اندکمان توانستیم تاثیرگذار باشیم. فوق العاده موفق بودیم و مطمئنا اگر بتوانیم بیشتر در این حوزه کار کنیم، موفقیتهای بیشتری کسب خواهیم کرد.
**در آستانه دوازدهمین سالگرد راه اندازی شبکه بین المللی پرستی وی ذکر چه نکته ای را ضروری می دانید؟
-این تجربه و این کار بزرگی که انجام شده یعنی راهاندازی یک رسانه بین الملی، کار ساده ای نیست. این ساختاری که اینجا شکل گرفته و نیروی انسانی موجود بسیار ارزشمند است. حیف است این میان ما مورد بی مهری قرار بگیریم. من از کسانی که در تصمیم گیری برای بودجه صداوسیما و بویژه شبکههای برون مرزی آن دست اندرکار هستند، خواهش میکنم پرس را با هیچ جا، مقایسه نکنند.
پرس تی وی جامعه هدفش متفاوت است. مخاطبان خود را دارد. رقبایش فرق میکند. مسئولان این را در نظر بگیرند که با چند صدم یا هزارم بودجه رقبا داریم کار میکنیم. افرادی که اینجا میآیند باید توانمندیهای بسیار بالایی داشته باشند. نگه داشتن این آدمها، جذب این افراد، نیازهای خاص خود را دارد که اگر رعایت نشود این رسانه که توانسته تا به حال در مسیر اهداف نظام باشد کارش سخت میشود. پرس تی وی توانسته سیاست خارجی جمهوری اسلامی را به خوبی تبلیغ کند، قدرت نرم جمهوری اسلامی را افزایش دهد و وقتی اینطور به پرس تی وی نگاه کنیم مشخص است که باید چطور به آن برسیم. برخی از دوستان متاسفانه متوجه قدرت تاثیرگذاری پرس تی وی نیستند. همین موضوع پهپادها قدرت تاثیرگذاری پرس تی وی را نشان داد.
**این قدرت تاثیر گذاری گفتی در مقایسه با رسانههای مثل سی.ان.ان فاکس و ... چگونه است؟
-بگذارید موضوع خیلی ساده را بگویم. پرس تی وی در توئیترش، کلا ۱۷۸ هزار دنبالکننده دارد این عدد در برابر دنبالکنندگان بسیاری از کانالها، یک دهم هم نیست اما با همین تعداد وقتی مطلب میگذاریم ۲.۵ میلیون بازدید میگیرد یعنی مخاطبها فعالند و ما کانالهایی داریم که ۲ میلیون دنبال کننده دارد ولی توئیتهایش ۱۰ عدد هم لایک نمیگیرد. ما بسته به موضوع از چند ده هزار تا ۲.۵ میلیون بازدید کننده داریم. امروز پرس تی وی جایگاه و مخاطبش را پیدا کرده است و باید به عنوان صدای بی صدایان تقویتش کرد و در این شرایط حساس بیشتر به آن پرداخت.