امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با آداب و رسوم عروسی در اقوام مختلف ایران

مشاهده ۱۹۶۴
۱۳۹۸/۰۴/۱۲- ۱۳:۵۸

برنامه «فرهنگ مردم» که هر هفته جمعه با اجرای شمسی فضل‎الهی و محمد محسن رفیعی از رادیو ایران پخش می‌شود، این هفته از رسم و رسوم نقاط مختلف ایران در خصوص پاگشا کردن عروس و داماد می‌گوید.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، آداب و رسوم و سنت‎هایی که در مراسم عروسی وجود دارد دارای ریشه‌های تاریخی و کارکردهای مشخص است؛ در همین خصوص برنامه «فرهنگ مردم» جمعه 14 تیر به بررسی این موضوع می‌پردازد.
زهرا فقیه میرزایی تهیه‎کننده این برنامه گفت: آداب و مراسم پاگشای عروس و داماد در شهرهای مختلف بسیار جذاب و شنیدنی است و یکی از این مراسم‎ها در استان کهگیلویه و بویراحمد به نام «واطلبون» است. وی در خصوص این مراسم گفت: پس از انجام مراسم عروسی، عروس به همراه داماد به خانه پدرش دعوت می‌شود که پس از آن بتواند به همراه شوهرش به خانه پدرش رفت و آمد کند. با انجام این مراسم، عروسی از آن لحظه به بعد پایان می‌پذیرد و زندگی مشترک آغاز می‎شود. همچنین مراسم پاگشای عروس در دزفول هم بسیار شنیدنی است. اولین جمعه پس از عروسی و بعد از مراسم سه شبه، خانواده عـروس، عـروس و دامـاد را برای شام به خانه خود دعوت می‌کنند و پس از صرف شام، هدیه‌هایی به تناسب تـوان مـالی و سلیقه خود به آن‎دو تقدیم می‌کنند. علت نامگذاری این مراسم به «هفته برارون» این است کـه در این میهمانی برادران عروس شرکت می‎کنند. یعنی این میهمـانی بـه افتخـار عـروس و دامـاد و برادران عروس است. وی افزود: بعد از «هفته برارون»، به مدت چهار هفتـه روزهـای پنجشـنبه (هـر هفتـه، عروس به خانه پدرش می‎رود. به این ترتیب که عصر پنجشنبه مادر عروس می‎آید و او را بـه خانه خودشان می‌برد و روز جمعه داماد به همراه خانواده‎اش به خانه عروس می‎رود و پس ازصرف شام، عروس را به خانه خود برمی‎گرداندند. این مراسم به «جمعه گیرون» معروف است. برنامه «فرهنگ مردم» هر هفته جمعه ساعت 21:30 از رادیو ایران پخش می‌شود.

امتیاز شما