امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

مستندی برای استاد یگانه تاریخ ادیان شرقی

مشاهده ۸۹۶
۱۳۹۸/۰۴/۲۳- ۱۱:۰۵

مستند«چه خوب شد که به‎دنیا آمدید» از مجموعه «حکایت دل» 23 تیر از شبکه چهارسیما پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این فیلم مستند، در مدت زمان 70 دقیقه به زندگی و آثار علمی و فرهنگی استاد سید فتح‎الله مجتبایی، حکیم ،دین پژوه و استاد یگانه تاریخ ادیان شرقی پرداخته است. فتح‌الله مجتبایی در سال 1306 در تهران به دنیا آمد. مقدمات ادبیات و علوم رسمی را در فراهان اراک فرا گرفت. در سال 1332 از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و دانشسرای عالی درجه لیسانس گرفت، و از آن سال تا 1338 در دبیرستان‌های اراک و تهران و دانشسرای عالی به تدریس ادبیات و زبان‎های خارجی اشتغال داشت.در سال 1339 از طرف وزارت فرهنگ برای آشنایی با روشهای جدید تألیف کتاب‎های درسی به خارج از کشور اعزام شد و پس از یک دوره مطالعه و تحقیق در این زمینه در ایالات متحده آمریکا (دانشگاه کلمبیا، نیویورک) به کشور بازگشت و مأمور تهیه و تدوین کتاب‎های درسی در ادبیات برای دبیرستان‌ها شد.

دکتر مجتبایی در دوران تحصیل خود از محضر استادان بزرگی در داخل و خارج از کشور استفاده کرد و برای آشنایی با عرفان هندی مسافرت‌های متعددی به هند و پاکستان داشت.وی درجه دکتری تاریخ ادیان و فلسفه شرق را از دانشگاه‌ هاروارد آمریکا در سال 1350 دریافت و در مرکز مطالعات ادیان جهان آمریکا، تاریخ تطبیقی ادیان را تحصیل کرد. دکتر مجتبایی هم‌اکنون عضو هیئت علمی‌بنیاد دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و همچنین عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. از دکتر فتح‌الله مجتبایی تاکنون بیش از 200 عنوان کتاب، مقاله و شعر و نقد کتاب به صورت تألیف، ترجمه و تصحیح به زبان‌های فارسی و انگلیسی در ایران و خارج از ایران منتشر شده‌ است.

«حکایت دل» به تهیه‎کنندگی علیرضا حسینی و کارگردانی بیژن شکرریز، در 20 قسمت، مستندی از زندگینامه، پرتره علمی و حرفه‌ای اساتید فاخر و مشاهیر معاصر کشور، یکشنبه‌ها ساعت 21 از شبکه چهار سیما پخش و دوشنبه ساعت ۵ بامداد و ۱۴ عصر بازپخش می‌شود. این مجموعه برای اولین بار از شبکه چهار سیما روی آنتن می‎رود و روز دوشنبه ساعت 19:30 از شبکه یک سیما بازپخش می‌شود.

ویدئوها

امتیاز شما