امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

روایت زنده یاد حسین محب‌اهری از تشکیل اولین مجلس را بشنوید

مشاهده ۳۹۳
۱۳۹۸/۰۴/۳۰- ۱۲:۲۵

چگونگی تشکیل اولین مجلس شورای ملی در قالب مستند ۵۰ دقیقه‌ای «عدل مظفر» به کارگردانی میلاد محمدی در شبکه مستند تولید شد.

میلاد محمدی ـ کارگردان ـ درباره موضوع مستند «عدل مظفر» به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: این مستند بازه زمانی بعد از امضای فرمان مشروطیت به دستور مظفرالدین شاه تا به توپ بستن مجلس توسط محمدعلی شاه را در فاصله یک سال و نیم روایت می‌کند.

این کارگردان مستند درباره پژوهش این مستند عنوان کرد: سابقه پژوهشی «عدل مظفر» خیلی قدیمی‌تر است و حدود دو سال تحقیق و پژوهش آن طول کشید و منابع زیاد و چندان در دسترس نبود.

وی درباره منابعی که برای این پژوهش مطالعه کرده است، توضیح داد: ابتدا کتاب مشروح مذاکرات مجلس اول را که خیلی بزرگ و قطور بود، خواندم و اتفاقات بامزه‌ای در آن دیدم که برای بدیهی‌ترین مسائل بحث داشتند؛ به عنوان مثال، نمی‌دانستند چطور باید نوبت بگیرند، صحبت کنند و میان صحبت یکدیگر نپرند که نظم جلسه حفظ شود.

محمدی با بیان اینکه خیلی بین افراد مجلس اول کشمکش بود و حالا که می‌خوانیم برای ما جنبه طنز هم دارد، افزود: پس از آن مجلسی تشکیل می‌شود که یکی از مترقی‌ترین مجلس‌های ایران به شمار می‌رود و به معنی واقعی مجلس متکثری است؛ یعنی از صنف کله‌پز تا محمدخان مصدق که دکترای حقوق از سوئیس داشت، در آن حاضر بود.

این مستندساز اضافه کرد: چگونگی رسیدن به این نقطه که طیف‌های مختلف کنار هم می‌نشینند و تصمیم می‌گیرند صحبت‌های یکدیگر را بشنوند برایم جذاب بود.

وی با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های سنگین و ویژگی کار مربوط به نقاشی‌های متحرک آن بود، خاطرنشان کرد: سعی کردیم بعضی صحنه‌ها و صدا‌های نماینده‌ها را با استفاده از تکنیک خاصی بازسازی کنیم و جنبه نمایشی پیدا کرد. بازسازی این صحبت‌ها برای کسانی که امروز زندگی می‌کنند، جذاب و بامزه است.

محمدی درباره راوی این مستند نیز بیان کرد: راوی این مستند روانشاد حسین محب اهری است که صدایشان طنز خاصی داشت و به «عدل مظفر» کمک کرد. ما ابتدا نریشن این کار را ضبط و بعد به سراغ ساختمان انیمیشن رفتیم و به همین جهت بعد از ضبط صدا‌ها تولید را شروع کردیم.

این مستندساز درباره فرآیند فیلمبرداری این مستند گفت: پاییز سال گذشته فیلمبرداری خود را در مجلس قدیم انجام دادیم و حدود هشت ماه طول کشید تا کار به پایان رسید.

امتیاز شما