امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو با قنبر نادری، خبرنگار پرس‌تی‌وی به مناسبت روز خبرنگار
گفتگو با قنبر نادری، خبرنگار پرس‌تی‌وی به مناسبت روز خبرنگار

اولین خبرنگاری که از تحقیر انگلیس درخلیج فارس گزارش تهیه کرد

مشاهده ۴۵۲
۱۳۹۸/۰۵/۱۴- ۱۱:۴۱
تعداد بازدید:452

بهترین خاطره خبرنگار پرس‌تی‌وی از سال‌های کاری‌اش مخابره گزارش از کشتی توقیف شده انگلیسی در آب‌های خلیج فارس است. گزارش او از عرشه کشتی انگلیسی توقیف شده در خلیج فارس بازخورد گسترده‌ای یافت و چهره او را در میان خبرنگاران شاخص بین‌المللی مطرح ساخت.

قنبر نادری خبرنگار دفتر تهران شبکه برون‌مرزی پرس‌تی‌وی درباره تفاوت ماهیت رسانه‌های برون‌مرزی ایران در مقایسه با رسانه‌های دیگر به روزنامه کیهان گفت: رسانه‌های برون‌مرزی ایران و به‌ویژه پرس‌تی‌وی به واسطه وسعت مخاطبان و نگاه متفاوتی که برای مخاطب ایجاد می‌کنند، تأثیرگذاری سریع‌تری را نشان می‌دهند، خوشبختانه با وجود مشکلاتی که این شبکه‌ها با آن دست به‌گریبان هستند، همچنان سرپا هستند و به فعالیتشان به نحو مطلوب ادامه می‌دهند و ما شاهد و در بطن فعالیت‌ها و اثرگذاری این رسانه‌ها هستیم.

وی با اشاره به بیش از ۱۰ سالی که از همکاری‌اش با شبکه پرس‌تی‌وی می‌گذرد، از پوشش اخباری یاد کرد که باعث شده به ایرانی بودن خود در سطح بین‌الملل افتخار کند و در این زمینه گفت: اکنون برای همه کانون‌های خبر آشکار شده است که در شرایط حساس کنونی حوزه رسانه‌های بین‌الملل از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر اخبار دست اولشان ابتدا توسط شبکه پرس‌تی‌وی منتشر شود؛ هم گسترده‌تر بازتاب می‌یابند و هم تأثیرگذاری بالاتری در عرصه جهانی بر جا می‌گذارند.

نادری با اشاره به اینکه اولین خبرنگاری بوده که به‌صورت تصویری از عرشه کشتی انگلیسی توقیف شده در آب‌های خلیج فارس گزارش تهیه کرده، گفت: بازخورد‌هایی که بعد از پخش این گزارش از سوی مخاطبان دریافت کردم خیلی جالب بود. در واقع تأثیرگذاری پرس‌تی‌وی سبب شد که خیلی‌ها که در گذشته کمتر از ظرفیت‌های رسانه‌های حوزه بین‌الملل و شبکه‌های برون‌مرزی‌مان استفاده می‌کردند به جایگاه و نقش این شبکه‌ها بیش از پیش پی ببرند و اقتدار رسانه‌ای ایران که در حوادث اخیر آشکار شد، موجبات افتخار ملی را فراهم آورد.

خبرنگار پرس‌تی‌وی در مورد میزان شناخت خبرنگاران این شبکه نسبت به مخاطبان برون‌مرزی گفت: زمانی که در انگلیس بودم و شبکه از طرف آفکام تحریم شده بود، برای خرید به یک مغازه رفتم و فروشنده به محض برخوردی که با من داشت اظهار کرد که مرا می‌شناسد و تصویرم را در پرس‌تی‌وی دیده است. بعد تلویزیون را روشن کرد و گفت: ما شما را از اینجا دنبال می‌کنیم، مخصوصا مسلمان‌ها. این خودش باعث افتخار است و نشان می‌دهد که ما صدای آن‌ها هستیم و همین که در زمان تحریم ما را دنبال می‌کنند، نشان می‌دهد ما مخاطبان خودمان را داریم که می‌خواهند حقیقت را از طریق رسانه‌های ما و نه از طریق رسانه‌های فرمایشی آمریکایی و اروپایی دنبال کنند.

نادری درباره تأثیر شناخت مخاطب بر عملکرد یک شبکه گفت: یک نوع قوت قلب است و وقتی با مخاطب رو‌به‌رو می‌شویم یا رضایت او را می‌بینیم مطمئن می‌شویم که عملکردمان درست بوده است، چون گاهی اوقات در هر حرفه‌ای پیش می‌آید که هر کس از خودش می‌پرسد آیا کاری که انجام می‌دهد درست است یا خیر؛ وقتی می‌بینیم مخاطبانی بی‌شمار هستند که ما را دنبال می‌کنند و به ما نوعی قوت قلب می‌دهند که کارمان را ادامه دهیم، از نافذ بودن فعالیت خبری‌مان به‌عنوان خبرنگار مطمئن می‌شویم.

وی افزود: بسیاری از مخاطبان ما به دلیل نوع نگاه متفاوت به دنیا و رویداد‌ها بیننده پرس‌تی‌وی شده‌اند و مخاطبان باسواد و دنیا دیده‌ای هستند که از جایگاه اجتماعی خوبی برخوردارند. در کنار مخاطب عام، این گروه برای ما اهمیت زیادی دارند و ارتباط رسانه‌ای ما با این اقشار خیلی تأثیرگذار بوده است. آن‌ها سواد رسانه‌ای دارند و معمولا هم تلاش می‌کنند که ما را دنبال کنند، چون می‌دانند که ما سریعا اخبار را پوشش می‌دهیم و گفتن حقایق سرلوحه کار ماست. نادری عنوان کرد: واقعیت این است که آمریکا و اطرافیانش به هیچ وجه اهمیتی برای ایران قائل نیستند، آمریکا همیشه طلبکار خواهد بود، افرادی که مدام اخبار شبکه‌های غربی را دنبال می‌کنند تحت تأثیر نوع اطلاع‌رسانی که این شبکه‌ها دارند قرار می‌گیرند و متأسفانه نمی‌توانند واقعیت‌ها را ببینند. در حالی که پرس‌تی‌وی ثابت کرده است روی دیگر رویداد‌ها را که معمولا رسانه‌های غربی آن‌ها را می‌پوشانند یا وارونه نشان می‌دهند، آشکار می‌کند.

امتیاز شما