امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
به مناسبت سالگرد بمباران اتمی هیروشیما؛
به مناسبت سالگرد بمباران اتمی هیروشیما؛

پخش مستند «بمباران فراموش شده» از شبکه هیسپان تی وی

مشاهده ۳۲۴
۱۳۹۸/۰۵/۱۴- ۱۶:۱۵
تعداد بازدید:324

مستند افشاگر مخاطرات بمباران هسته‌ای با عنوان «بمباران فراموش شده» در سالگرد بمباران هیروشیما، با نمایش پنهان کاری‌های ایالات متحده سه‎شنبه 15 مرداد، از شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مستند «بمباران فراموش شده» در سالگرد بمباران اتمی هیروشیما تولید سال 2010 فردا از این شبکه برای مخاطبان اسپانیایی زبان جهان پخش می‌شود. این مستند تهدیداتی را که از سوی سلاح‎های هسته‎ای تمام دنیا را هدف قرار می‎دهد، نمایان می‌کند و در ابتدا نشان می‎دهد که چه مقدار سلاح هسته‎ای در دنیا وجود دارد. سپس به مرور بمباران اتمی هیروشیما می‌پردازد. این مستند بر این نکته تاکید می‌کند که ما نباید نتایج زیانبار بمباران اتمی هیروشیما را فراموش کنیم، دانشمندانی که در آن پروژه شرکت کرده بودند اطلاع نداشتند که آن بمب‎ها قرار بوده در ژاپن آزمایش شود، لذا برخی از آن‎ها تصمیم گرفتند تا علیه طرح مذکور تظاهراتی را ترتیب دهند، ولی هیچگاه اجازه این کار به آن‎ها داده نشد.

در این مستند می‌بینیم که کارگردان به موزه‎ای در ژاپن می‎رود که در آنجا تصاویر مربوط به بمباران هیروشیما به معرض نمایش گذاشته شده است. هنگامی‌که وی به موزه‎ای مشابه در آمریکا می‎رود، در کمال تعجب در می‎یابد که کل سناریو به گونه‏‎ای نشان داده می‌شود که بیننده، به ویژه کودکان، هیچ گونه تاثیر منفی از سلاح های هسته ای نمی‌گیرند. بنابر این او تصمیم می‌گیرد تا نتایج مخرب مواد زاید هسته ای را در مستند خود نشان دهد و افشا می‌کند که درصد رادیو اکتیویته مکان‌هایی که در آنها مواد هسته ای نگهداری و تولید می‌شود 13 برابر بیشتر از حالت عادی است.حتی دولت آمریکا نیز قبول می‌کند که تا بحال 53 نفر از افرادی که با این مواد سر و کار داشته‎اند به علت سرطان ناشی از اشعه‌های رادیو اکتیو مرده‎اند. در ادامه کارگردان سعی می‌کند تا با برخی مقامات آمریکایی مصاحبه کند که همه آن‎ها از انجام این کار امتناع می‌کنند. تا به حال تلاش‎های بسیاری برای کنترل کردن و یا از بین بردن سلاح‎های هسته‎ای شده اما بی‌نتیجه مانده است.. این مستند سعی دارد تا با یک دیدگاه انتقادی نتایج زیانبار حمله اتمی آمریکا به ژاپن را مرور کند و در عین حال تهدیدات ناشی از سلاح‎های هسته‎ای را به نمایش بگذارد. برنامه همچنین نشان می‎دهد که چگونه دولتمردان آمریکایی امروزه سعی در وارونه جلوه دادن مسایل ناشی از این حمله به نسل جدید آمریکا دارند و از هر گونه مصاحبه‎ای در این زمینه خودداری می‎ورزند.  مستند «بمباران فراموش شده»سه‎شنبه 15 مرداد ساعت 8:30، 15:30، 9:30 و روز چهارشنبه ساعت 2:30 بامداد از آنتن شبکه هیسپان تی وی پخش می‌شود.

امتیاز شما