امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

همکاری بنیاد سعدی با شبکه جام‎جم در گسترش زبان و ادبیات فارسی

مشاهده ۲۴۴
۱۳۹۸/۰۵/۲۲- ۰۹:۰۲

نشست مدیران شبکه جام‎جم با حضور دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس بنیاد سعدی و سایر عوامل این بنیاد، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی‌ رسانه ملی، دکتر حسن ملکی، ضمن ابراز خرسندی از حضور مدیران بنیاد سعدی در شبکه جهانی جام‎جم گفت: باید در زمینه ترویج زبان فارسی و حفظ آن به‎ویژه در میان ایرانیان خارج کشور تلاش کرد.  دکتر ملکی با بیان اینکه شبکه جهانی جام‎جم با هدف صیانت، آموزش و گسترش زبان و ادبیات فارسی از آمادگی همه جانبه برای تولید و پخش مستند، انیمیشن، فیلم کوتاه، گزارش، مسابقه، مصاحبه، معرفی کتاب و... برخوردار است گفت: این شبکه علاقه‎مند به همکاری در زمینه‎های مختلف با بنیاد سعدی و به نمایش گذاشتن دستاوردها و تالیفات این بنیاد از قاب رسانه است.

در ادامه این نشست، دکتر غلامعلی حداد عادل با بیان اینکه فرصت مناسبی برای همکاری بنیاد سعدی با شبکه جام‎جم ایجاد شده، با تاکید بر ضرورت تدوین منشور برای مدیران و مجریان شبکه جام‎جم گفت: در این شبکه شناسایی ذائقه مخاطبِ دور از دسترس و پراکنده در سراسر دنیا، الزامیست و برای رسیدن به این شناخت، شبکه نیازمند مطالعات تحقیقی و نظری در زمینه‎های روانشناسی، جامعه‎شناسی، هنری، آموزشی و ... است که عصاره این مطالعات به بایدها و نبایدها و تهیه منشور مورد نظر می‎انجامد.

 حداد عادل با اشاره به جایگاه زبان و اهمیت آن در برنامه‎سازی اظهار داشت: به غیر از مقوله زبان، موضوعاتی چون هنر، تاریخ، ورزش، جاذبه‎های گردشگری، نمایش پیشرفت‎های کشور، طرح مشکلات مهاجران از جمله مواردی است که باید مدیران و برنامه‎سازان شبکه جام‎جم به آن توجه کنند. رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با عنوان اینکه موسیقی نرم زبان فارسی، مهم‎ترین عامل گسترش و نفوذ آن است گفت: در سال‎های بعد از انقلاب شاهد فعالیت‎های بسیاری برای گسترش زبان فارسی بوده‎ایم اما متأسفانه ساختاری که برای این موضوع در نظر گرفته شده بسیار کوچک و مشکل‎ساز است و با چند کارشناس و تشکیل بنیادهایی با بودجه محدود نمی‎توان کار بزرگی انجام داد. این در حالی‎ است که در سایر کشورها در زمینه حفظ زبان و ادبیات، وزارتخانه و سازمان‎های بزرگی دایر می‎شود. دکتر حداد عادل در ادامه ضمن پیشنهاد تدوین تفاهم‎نامه اختصاصی و عملیاتی بین بنیاد سعدی و شبکه جام‎جم گفت: محتوای این تفاهم‎نامه باید به صورت مشترک تهیه شده و مرجع و ارائه دهنده راهکارهای عملی در زمینه‎های فعالیتمان باشد.

امتیاز شما