امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دکتر دارابی:
دکتر دارابی:

پژوهش‌محوری برنامه‌ها ویژگی جشنواره بیست و دوم است

مشاهده ۱۷۵
۱۳۹۸/۰۵/۲۷- ۱۴:۰۶
تعداد بازدید:175

معاون امور استان‌های صدا و سیما گفت: بررسی آثار مراکز استانی رسانه ملی بر مبنای پشتوانه پژوهشی، یکی از ویژگی‌های بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، به نقل از ستاد خبری بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا و سیما، دکتر علی دارابی در کمیسیون پژوهش این جشنواره با اشاره به انتظارات طرح شده در جشنواره بیست و یکم اظهار کرد: تحقق شعار «تولید بر پایه پژوهش» در ساختارهای برنامه‌سازی (سریال، فیلم، مستند، پویانمایی و برنامه‌های ترکیبی)، افزایش جدی سهم بودجه و اعتبارات حوزه پژوهش، اولویت دهی به پژوهش‌های میدانی، کاربردی و برنامه‌ای در چارچوب استانی و محلی و ارائه فهرست پیشنهادی مراکز و اصلاح ساختار و ارتقاء جایگاه و تامین نیروی انسانی لازم از جمله مواردی بود که سال گذشته مطرح شدند.

وی افزود: تلاش و حرکت در مسیر تحقق هدف آرمانی ما در مراکز «ممانعت از پخش برنامه‌های فاقد پیوست پژوهشی» از دیگر انتظارات است که البته گام‌های خوبی برای تحقق برخی از این موارد برداشته شده است.

معاون امور استان‌های صدا و سیما با بیان اینکه ایجاد ساختار مدیریت پژوهش و متمرکز شدن سیاست‌گذاری و راهبری تولید و پژوهش در معاونت یکی از مهمترین اقداماتی است که به انجام رسیده خاطرنشان کرد: این کار مراکز را از بلاتکلیفی که سالیان زیادی با آن روبرو بودند نجات داد در واقع حالا مسئول و پاسخگو وجود دارد.

وی ادامه داد: تدوین و ابلاغ نظام نامه پژوهش برنامه ای شامل فرآیندها و الزامات پژوهش محور شدن برنامه‌های طبقات «ج» و «د» که یک کار خیلی بزرگ محسوب می‌شود و باید به زودی شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

دارابی با بیان اینکه ایجاد سهم بودجه مشخص برای پژوهش (حداقل 5/2 میلیارد تومان در سال جاری) و ایجاد ضمانت‌های اجرایی و مشوق های لازم برای برنامه سازان و پژوهشگران از جمله ایجاد بخش تولیدات رادیویی و تلویزیونی پژوهش محور (منطبق با نظام نامه) در کمیسیون پژوهش برای اولین بار در جشنواره بیست و دوم محقق شده است گفت: پژوهش محور شدن برنامه‌های پرمخاطب و شاخص مراکز از دیگر برنامه‌هایی است که تحقق آنها از مدیران کل مراکز انتظار می‌رود.

معاون امور استان‌های رسانه ملی عنوان کرد: از مسئولان ذیربط خواسته ام اگر برنامه‌ای حتی پرمخاطب باشد اما پیوست تخصصی و پژوهشی ندارد از فهرست برنامه‌های برند حذف کنند، زیرا بیم آن می‌رود که برنامه بدون پژوهش معروف شود و خود یک باره آسیب جدی بزند.

وی با بیان اینکه اصلاح شاخص‌های انتخاب و داوری با رویکرد ایجاد توازن بین علمی‌بودن و کاربردی بودن آثار یکی از ویژگی‌های این دوره جشنواره به شمار می‌رود گفت: افزایش آثار منجر به تولید این جشنواره نسبت به جشنواره قبلی از 35 به 107 مورد، جهشی عظیم محسوب می‌شود.

دارابی با اشاره به مشکلات حوزه پژوهش در برنامه‌های صدا و سیما عنوان کرد: فقدان نگاه و رویکرد پژوهش و تحقیق به مثابه روش برنامه‌سازی حرفه‌ای، کمبود نیروی انسانی کارآمد، نخبه و صاحبنظر و نیز با انگیزه در حوزه پژوهش و کمبود بودجه و اعتبارات که خیلی از اقدمات را ناممکن می‌کند.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما به انتظارات از حوزه پژوهش و برنامه‌ریزی اشاره کرد و افزود: با ایجاد «مدیریت پژوهش» در اداره کل برنامه ریزی و نظارت معاونت امور استان‌ها زین پس یک رابطه سیستماتیک و منظم میان ستاد معاونت و مراکز استان‌ها ایجاد می‌شود از سوی دیگر با حمایت‌های گوناگونی که در ستاد معاونت نسبت به حوزه برنامه ریزی، نظارت و پژوهش اعمال شده است عملاً حوزه «برنامه ریزی» به مثابه قوه عاقله و مرکز تدبیر، طراحی، و ترسیم برنامه‌ها، سیاست‌ها، چشم‌اندازها و نظارت موثر بر حسن اجرای آن‌ها شده است.

وی تصریح کرد: از شورای راهبردی، هیات‌های اندیشه ورز، کارگروه‌های تخصصی، که بیانگر رویکرد علمی و پژوهشی در کارهای مراکز استان‌هاست می‌توان دوره‌ای طلایی در آینده برای برنامه‌ریزی، نظارت و پژوهش مراکز تصور کرد.

دارابی با تاکید بر اینکه باید بدور از شعار گرایی و ظاهرگرایی به انجام ماموریت و وظایف درست خود اقدام کنیم گفت: پژوهش و تحقیق، برنامه‌ریزی و نظارت موثر و کارآمد سه رکن اساسی در هر کاری تلقی می‌شوند.

معاون امور استان‌های رسانه ملی تصریح کرد: در یک دسته بندی کلی صدا و سیمای مراکز باید همه تولیدات و مرکز ثقل و راهبری رسانه ای خود را بر برنامه ابلاغی پنج ساله سازمان، سیاست‌ها، برنامه‌ها، ضوابط و خط مشی‌های برنامه‌سازی ابلاغی صدا و سیما قرار دهند.

وی با بیان اینکه این خط مشی‌ها شامل 10 مورد اساسی هستند خاطرنشان کرد: اسلام شامل دین، اخلاق و معنویت، ایران شامل استقلال کشور، منافع ملی، امنیت ملی، وحدت ملی و غرور ملی، زبان و ادب فارسی، سبک زندگی اسلامی – اسلامی، مردم‌سالاری دینی شامل مشارکت گسترده مردم در اداره کشور و حمایت از آزادی‌های قانونی و پذیرش قواعد و رقابت‌های سیاسی، آسیب‌های اجتماعی، حفظ مرجعیت رسانه ملی، حفظ مخاطبان فعلی و جذب مخاطبان جدید و در نهایت، امیدآفرینی و نشاط اجتماعی، این ده خط مشی را تشکیل می‌دهند.

دارابی گفت: علاوه بر ماموریت‌های دهگانه شبکه‌های استانی وظیفه ای دیگر نسبت به سایر شبکه‌های صدا و سیما دارند و آن «توسعه پایدار استان» و اولویت های برنامه‌ای استان است.

معاون امور استان‌های صدا و سیما تصریح کرد: این اولویت‌ها شامل وحدت و انسجام اقوام و مذاهب، ظرفیت‌سازی در حوزه توریسم و گردشگریف کمک به جذب سرمایه‌گذاری برای توسعه استان، اهتمام به حوزه منابع طبیعی، محیط زیست، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و اهتمام در حوزه آسیب‌های اجتماعی است.

امتیاز شما