امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
در مستندی از پرس تی وی:
در مستندی از پرس تی وی:

نگاهی به علل افزایش قدرت داعش در افغانستان

مشاهده ۳۰۹
۱۳۹۸/۰۵/۲۷- ۱۴:۲۲
تعداد بازدید:309

نگاهی به حضور داعش در افغانستان و مروری بر علل قدرت گرفتن این گروه تروریستی در این کشور عنوان موضوعی است که در مستند این هفته «10 دقیقه» (10 minutes) نقد و بررسی می‎شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این مستند ضمن اشاره به تاریخچه حضور داعش در افغانستان از سال 2014 به بحث و گفت‎وگو درباره علل  این حضور از جمله شکست این گروه تروریستی و عدم موفقیت آن‎ها در عراق و سوریه و در نتیجه افزایش توجه آن‎ها به شرق می‌پردازد. در این برنامه راه‎اندازی شاخه داعش در افغانستان با تلاش حافظ سعیدخان تحت عنوان «داعش خراسان» و پوشش فعالیت‎های آن در گستره وسیعی شامل افغانستان، جمهوری‌های تازه استقلال یافته و بخش‎هایی از پاکستان، ایران، هند و چین به نقد و تبادل نظر گذاشته می‎شود. در این خصوص عوامل قدرتمند شدن داعش در این منطقه از جمله فقر گسترده، دولت مرکزی ضعیف، حضور نیروهای خارجی و دخالت بازیگران بین‎المللی به منظور تامین منافع متنوع از جمله آمریکا نیز واکاوی می‎شود. حمایت عربستان از حضور داعش باهدف شعل‎ور کردن آتش فرقه‎گرایی و ترویج وهابیت در این منطقه، مخالفت روسیه با این حضور به علت تهدیدهای امنیتی احتمالی از سوی جمهوری‌های تازه استقلال یافته و مخالفت ایران با فعالیت داعش و هر گروه تروریستی دیگر در منطقه به دلیل برهم زدن صلاح و امنیت کشورهای منطقه از جمله محورهای بحث در این برنامه به شمار می‎روند.

مستند «10 دقیقه» به تهیه‎کنندگی مهدی عرب دوشنبه ساعت 21:15 از شبکه پرس تی وی پخش و تکرار آن چهارشنبه ساعت 3:15، پنجشنبه ساعت 9:15، جمعه ساعت 8 و شنبه ساعت 17:15 پخش می‎شود.

امتیاز شما