معاون امور استانهای صدا و سیما در کمیسیون صدای بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا و سیما، از نقش رادیوهای استانی در بحران سیل امسال و سهم آنها در مدیریت بحران، سخن گفت.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، به نقل از ستاد خبری بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا و سیما، دکتر علی دارابی در جمع اعضای کمیسیون صدای این دوره جشنواره با بیان اینکه وقت آن رسیده است که از خود بپرسیم در عصر رقابتهای رسانهای رادیوهای استانی برای مخاطبان استانی و ملی و حتی جهانی چه جایگاهی دارند اظهار کرد: در جهانی زندگی میکنیم که رادیوهای HD امکان کیفیت چند برابر را با انتقال صدا از یک خط FM به دوخط فراهم آوردهاند و امکان توقف پخش زنده تا 15 دقیقه برای شنونده فراهم است و بسیاری از امکانات دیگر که در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
وی افزود: اگر ندانیم برای چه کسانی کار میکنیم و آنها از ما چه میخواهند در واقع آب در هاون کوبیدهایم و به هیچ نتیجهای نرسیده و از بازار رقابت حذف خواهیم شد به همین دلیل رسیدن به رادیوهای نوپدید باید سرلوحه تلاش برنامه ریزان برای ایجاد فضایی نوین در رادیوهای استانی قرار گیرد.
معاون امور استانهای صدا و سیما با بیان اینکه همگرایی رادیو و فضای مجازی امری اجتنابناپذیر است خاطرنشان کرد: بر همین اساس با این مسئله مواجه هستیم که چه مسائلی بیشترین تأثیر بر آینده ی رادیو در فضای مجازی خواهند داشت؟ و برای دستیابی به پاسخ این پرسش باید مسائل محتوایی، مخاطب، فنآوری و اقتصاد مؤثر بر آینده رادیو در ایران و فضای تغییرات در سالهای آتی را درک کنیم و خود را برای آینده آماده سازیم.
وی ادامه داد: مراکز استانها میتوانند در آینده حتی نقش مهم تر و کلیدی تری ایفا کنند زیرا پارامترهایی چون گویش یا زبان محلی و موسیقی محلی در کنار توجه به قابلیت ها و محدودیتهای محلی برای مخاطب یک استان همچنان دارای جاذبه است.
دارابی با بیان اینکه برای آینده رادیو چند سناریو قابل تصور است گفت: یکی از موارد آن است که صدا و سیما در ده سال آینده در کنار رسانههای سنتی به بهرهمندی مستقل و یکسان از اینترنت در کنار آنها برای جذب مخاطب مبادرت خواهد ورزید.
معاون رسانه ملی تصریح کرد: دومین مسئله، حضور مکمل است به این معنا که سازمان صداوسیما در ده سال آینده به استفاده تکمیلی از اینترنت بهعنوان کاملکننده و پوششدهنده محصولات و ظرفیتهای شبکههای رادیویی و تلویزیونی مبادرت کند همچنین حضور مطلق، سومین سناریو محسوب میشود یعنی صدا و سیما در 10 سال آینده، به اینترنت و فضای مجازی بهعنوان رسانه اصلی روی خواهد آورد و رسانههای سنتی سازمان، رادیو و تلویزیون بهطور کامل حذف میشوند و در بستر اینترنت ارائه خواهند شد.
وی با بیان اینکه آینده موازی سه پایه و ستون دارد افزود: هدف مشترک، سیاستگذاری و مخاطبشناسی؛ که برای هر یک میتوان تعریف مشخصی ارائه کرد.
دارابی با تاکید بر اینکه سیاستگذاریها باید در جهت آینده موازی رادیو در فضای مجازی بازنویسی شود عنوان کرد: دلیل این امر آن است که آینده موازی در بین رسانهها نیاز به یک سیاستگذاری مشترک دارد.
معاون امور استانهای صدا و سیما با اشاره به اهمیت و جایگاه مخاطبشناسی در رادیو گفت: یکی از الزامات ایجاد آینده موازی مخاطب شناسی است که در این زمینه بیشتر بر حوزه مخاطب محوری تأکید میشود.
وی خاطرنشان کرد: روند تغییرات کنونی فضای مجازی نشان میدهد که اگر رادیو بخواهد حضور فعال و موثری داشته باشد ابتدا باید بازنگری اساسی در سیاستگذاری خود داشته باشد سپس تغییر استراتژیها را در دستور کار خود قرار دهد و برای رسیدن به تغییر استراتژیها، طراحی آرایش رسانهای چه در رادیو چه در فضای مجازی الزامی است که البته چنین طراحی در رادیو صورت نگرفته است.
دارابی با بیان اینکه در هر جامعه ای رادیو در بحران نقش اول را ایفا میکند اضافه کرد: در جامعه ما که سیل، زلزله، بلایای طبیعی کم نداریم تاکید بر نقش رادیو بسیار اساسی است چرا که در جریان سیل ویرانگر بهار 98 رادیو بود که در 27 استان کشور در خط مقدم بود.
معاون امور استانهای صدا و سیما با اشاره به ویژگی سرعت زیاد رادیو گفت: حتی در دنیای امروز یکی از ویژگیهای منحصر به فرد رادیو همین سرعت است که این امکان را میدهد با امکاناتی بسیار محدود در حداقل زمان بهترین کارایی را داشته باشد.
وی ادامه داد: رسانه در شرایط بحرانی چند نقش اصلی دارد؛ در دوره پیش از بحران ارزش پیشگیری دارد، در زمان وقوع بحران، ارزش کاربردی برای مهار و تحدید بحران دارد، آمادگیهای لازم در زمان وقوع بحران و مهمترین اقدامات بایستهای که ارزش کاربردی برای مهار بحران دارد همچنین در دوره پس از بحران ارزش ترمیمیکه کمک کند جامعه را از درگیر شدن در بحرانی دیگر حفظ کند.
دارابی با تاکید بر اینکه باید کوچک نمایی و بزرگ نمایی پرهیز شود و اصل بر واقع نمایی باشد بیان کرد: رسانهای فعال و پویا است که قابلیت دریافت، پالایش و سپس عرضه تقاضاها را داشته باشد در واقع ـ رسانه باید نقش آگاهی بخشی خود را همیشه به یاد داشته باشد و از برخورد ابزاری با جریان افکار عمومیبه شدت بپرهیزد.
معاون رسانه ملی در ادامه به اولویتها و برنامههای سال 1398 در رادیوهای استانی اشاره و خاطرنشان کرد: سال 1397 شاهد اقدام و عمل در حوزه منشور پنج ساله معاونت و سایر اقدامات موثر بودیم که در صدای استانها هم به خوبی دنبال میشود اقداماتی همچون افتتاح رسمی رادیو زیارت و پشتیبانی 33 مرکز رادیویی از این شبکه ملی، برگزاری جشنواره چلچراغ و ایجاد دبیرخانه دائمیبرای این جشنواره در صدا و سیمای مرکز فارس، اجرای موفق پویش مهربانی از عید نوروز تا عید فطر که مصادف با بروز بحران در بخش بزرگی از کشورمان شد و هدایت رادیوها در زمان بحران، 24 ساعته شدن تمامیشبکههای رادیویی که فرصت بیبدیلی برای برنامه سازی است، امید بخشی و نشاط آفرینی با افزایش تولید برنامههای طنز، تقویت برنامههای برند، گفتگو محور و مسابقه، آموزش مهارت سواد رسانه ای با توجه به گسترش شبکههای اجتماعی، اهتمام ویژه به موضوعاتی در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست، آسیب های اجتماعی، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، سلامت و بهداشت، افزایش تولید 5 درصد آثار رادیویی به طور ترکیبی با تلویزیون و اینترنت، افزایش تولید برنامههای مستند وبرنامههای کوتاه مدت، استودیو گریزی و حضور بیشتر در بین مردم، مشارکت طلبی مخاطبان در تولید بر بستر شبکههای تعاملی و اقدام به ارائه طرح تغییر در نوع کنداکتور.
وی با بیان اینکه شنوندگان رادیو منفعل نیستند و برای درک پیام مشارکت میکنند افزود: رادیو انعطاف پذیر است یعنی این واقعیت که رسانه می تواند شنونده را آزاد بگذارد تا در هنگام گوش کردن به رادیو به سایر کارهای خود نیز بپردازد. در مجموع می توان گفت رادیو می تواند شگفت انگیزترین نظام ارتباطی قابل تصور باشد البته اگر این ظرفیت را داشته باشد که نه تنها انتقال دهد بلکه دریافت کند و شنونده را نه به شنیدن که به سخن گفتن وادارد.