امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
با ورود پیرغلامان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به شهر میبد
با ورود پیرغلامان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به شهر میبد

هفدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی در یزد آغاز به کار کرد

مشاهده ۵۲۸
۱۳۹۸/۰۶/۰۶- ۱۶:۵۳
تعداد بازدید:528

آیین افتتاحیه هفدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی، چهارشنبه 6 شهریور در شهر میبد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی،

با ورود پیرغلامان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به شهر میبد، هفدهمین اجلاسی پیرغلامان حسینی در این شهر آغاز به کار کرد.

لیاقت خادمی اباعبدالله(ع)، برازنده یزدی‌هاست

رئیس اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی در مراسم افتتاحیه این اجلاس با بیان اینکه خادمی امام حسین(ع) برازنده مردم یزد است، گفت: حسینیه‌داری و پیرغلامی امام حسین(ع) را از مردم یزد یاد گرفتیم.

محمدمهدی رحمتی با اشاره به حضور 700 پیرغلام از نقاط مختلف کشور و 22 کشور جهان در این اجلاس گفت: این اجلاس از معدود مراسمی است که همه شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و اکثر رسانه‌های آنلاین و مکتوب برای پوشش رسانه‌ای آن از قبل اعلام آمادگی کرده بودند. رئیس اجلاس پیرغلامان حسینی با بیان اینکه تمام تمهیدات لازم برای این اجلاس در یزد اندیشیده شده بود، گفت: چیزی نبود که ما در این چند روز درخواست کنیم چرا که همه نیازها برآورده شده بود.

‌پیرغلامان، ستون‌های قابل اتکای دولت و ملت هستند‌

استاندار یزد و رئیس استانی هفدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی گفت: پیرغلامان ستون‌های قابل اتکای دولت و ملت هستند.

محمدعلی طالبی در آیین افتتاحیه هفدهمین اجلاسیه بین‌المللی پیرغلامان حسینی یزد اظهار داشت: پیر در نگاه اول شاید در مقابل جوان قرار گیرد و اشاره به سن و سال افراد داشته باشد، اما در نگاهی ژرف‌تر از دوره‌های مختلف زندگی فراتر رفته و به عنصری فرهنگی و اجتماعی بدل می‌شود. پیر در ادبیات مذهبی ما به‌معنای مرشد و راهنمایی که دست نوپایان را گرفته و به سوی کمال رهسپار می‌کند معرفی شده است.

استاندار یزد عنوان کرد: در این معنا، پیری با فرزانگی همراه است و ادبیات ما مملو از توصیه به شنیدن و به کار بستن پند پیران برای سعادتمندی و عاقبت به‌خیری است.

رئیس استانی اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی یزد خاطرنشان کرد: در این جایگاه، پیران می‌توانند افرادی را که قابلیت سروری دارند شناخته و به جامعه معرفی کنند.

طالبی افزود: امروز شاهد هستیم که پیرغلامان حسینی در همه جای ایران یک پای نقش‌آفرینی اجتماعی در صلح و سازش و رفع اختلافات و نزدیک کردن دل‌ها در جامعه هستند.

رئیس استانی اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی یزد ادامه داد: اعتماد دولت و ساختارهای حکومت به این قشر عظیم سبب شده تا پیرغلامان ستون‌های قابل اتکا میان ملت و دولت باشند و به پیشبرد سیاست‌ها و برنامه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کمک کنند.

استاندار یزد گفت: استان یزد خانه مهر اهل بیت(ع) است و یزدی‌ها از دیرباز چونان نگهبانانی همیشه بیدار از شعله دوستی اهل بیت(ع) در وجود خود حفاظت کرده و گرمای این مهر را سینه به سینه منتقل کرده و در نسل‌های مختلف از حرارت آن گرمی یافته‌اند.

وی تصریح کرد: حبّ اهل بیت و امام حسین(ع) آن چنان در دل مردم این دیار اثر گذاشته که در بافت شهر هم اثر گذاشته و ساکنان این استان در برپایی مجالس و محافل یاد اهل بیت(ع) صاحب سبک و رسوم منحصر به فردی بودند و این فعالیت‌ها منحصر در ایام محرم و صفر نیست بلکه در تمام سال این مجالس در شهر ما برقرار است.

نماینده ولیفقیه و امام جمعه یزد:

پیرغلامان با تحریف مقابله کنند

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد از پیرغلامان حسینی خواست که تجربیاتشان را به نسل جوان منتقل و با تحریف مقابله کنند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی در آیین افتتاحیه هفدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران برگرفته از فرهنگ قیام امام حسین(ع) در روز عاشوراست، گفت: نسل جوان امروز به آموزش‌ها و تربیت‌های پیرغلامان حسینی و هیئت‌های مذهبی نیاز دارد.

وی با تأکید بر ضرورت انتقال تجربیات پیرغلامان به نسل جوان تصریح کرد: باید این روحیه انقلابی را که در پیرغلامان وجود دارد به نسل جوان هم به‌درستی منتقل کنیم تا هیچ زمانی در برابر دشمنان دست از ایستادگی برندارند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد خاطرنشان کرد: استکبار، تمام توان خود را به کار بسته که ارزش انقلابی بودن را از جوانان ایران بگیرد و در این زمان است که ما وظیفه سنگین‌تری بر عهده داریم.

ناصری‌یزدی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران در طول 40 سال گذشته با روحیه انقلابی به پیش رفته و در هر عرصه‌ای که به موفقیت رسیده‌ایم، به پشتوانه همین روحیه انقلابی بوده است.

امام جمعه یزد افزود: مسیر اصیل و درستی که پیرغلامان در پیش گرفته‌اند نباید با تحریف روبه‌رو شود و روحیه انقلابی که در اشعار و رفتار مداحان و پیرغلامان وجود دارد باید حفظ شود.

دیار قنات، قنوت و قناعت، مفتخر به حضور پیرغلامان است

احمد ترحمی، دبیر استانی هفدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی در آیین افتتاحیه این اجلاس گفت: استان یزد، دیار قنات، قنوت و قناعت و حسینیه ایران، افتخار دارد که در آستانه ماه محرم، میزبان دلدادگان ساحت مقدس و نورانی نور هدایت و کشتی نجات، سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است.

ترحمی‌با بیان اینکه یزد، سرزمینی است که پیشینه چندین هزار ساله دارد، گفت: اینک شور و نوای حسینی در جای‌جای شهر یزد آکنده شده و عشق به امام حسین(ع) در قلب تمام مردمان این دیار موج می‌زند.

 وی افزود: هفدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی با شعار «فرهنگ حسینی، الگوی تمدن اسلامی و اراده انقلابی» با شرکت پیرغلامان و خادمان حسینی در شهر همیشه سرافراز میبد فعالیت خود را آغاز کرده و تلاش شده که هیچ نقصی در روند برگزاری اجلاس وجود نداشته باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد ادامه داد: در بین میهمانان اجلاس، میهمانانی از ادیان مسیحیت و زرتشتی که ارادت خاصی به امام حسین(ع) دارند هم حضور دارند.

آثار برگزیده رادیویی و تلویزیونی اجلاس پیرغلامان معرفی شدند

همزمان با آیین افتتاحیه اجلاس، آثار برتر ارسال شده به اجلاس معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، همزمان با برگزاری مراحل اجرایی هفدهمین دوره اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی، آثار مستند رادیو و تلویزیونی هم برای شرکت در مسابقه به دبیرخانه اجلاس ارسال شد.

بر این اساس، از 120 اثر ارسال شده به دبیرخانه اجلاس، در مراسم افتتاحیه، آثار برتر در سه بخش مستند رادیویی، مستند تلویزیونی و مستند خبری مورد تجلیل قرار گرفتند.

در بخش مستند رادیویی، حسین خلیل‌نژاد از یزد، آرش شبانکاره از بوشهر، حسین ایاوی از خوزستان، مریم تقی‌زاده از یزد، نصرت نوروزی از سیستان و بلوچستان و حمیدرضا امیری از یزد به عنوان نفرات برگزیده معرفی و تجلیل شدند.

در قسمت آثار مستند تلویزیونی هم یزدان کیایی از چهار محال و بختیاری، هادی خردادی از تولیدکنندگان شبکه دو سیما، محسن آقابیگی و مهدی کارگر شورکی از یزد مورد تجلیل قرار گرفتند.

آرش آقابابایی از گلستان، محمدعلی زارع شریفی از فارس و سیده سکینه میرطاهری از یزد هم در این مراسم به‌عنوان برگزیدگان مستند خبری تجلیل شدند.

پیرغلامان حسینی شهرستان میبد تجلیل شدند

جمعی از پیرغلامان حسینی میبد نیز که شهرشان میزبان مراسم افتتاحیه بود از سوی دبیرخانه هفدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی مورد تجلیل قرار گرفتند.

در این مراسم از خانواده شهیدان جعفرزاده که سه شهید بزرگوار در دفاع مقدس و دفاع از حرم تقدیم کرده‌اند و همچنین از مقام مرحوم آیت الله ابراهیم اعرافی از علمای برجسته استان یزد که نقش بسیار مهمی در ترویج دین در کشور داشته، تجلیل به عمل آمد.

تقی صفدری‌زاده به‌عنوان یکی از چهره‌های پرسابقه شهر میبد در امور دینی، از دیگر افرادی بود که از وی به‌عنوان پیرغلام حسینی در آیین افتتاحیه اجلاسیه بین المللی پیرغلامان تجلیل شد.

حاج جلال دهقان‌زاده فیروزآبادی هم به‌عنوان یکی از پیرغلامان حسینی شهر میبد با بیش از 75 سال سابقه هیئت‌داری مورد تجلیل قرار گرفت.

مستند «شاه حسن؛ شاه حسین» رونمایی شد

مستند «شاه حسن؛ شاه حسین» که به بررسی آئینی سنتی در یزد می‌پردازد، در آیین افتتاحیه هفدهمین اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی، رونمایی شد.

این مستند که در صداوسیمای مرکز یزد تولید شده است، به بیان روایتی زیبا از مراسم «حسن، حسین» در شهرستان میبد می‌پردازد که همه ساله و در ایام محرم‌الحرام و زمان سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برگزار می‌شود، می‌پردازد.

مهدی ثابتی تهیه‌کنندگی و کارگردانی این اثر را بر عهده داشته است.

پرچم حرم ساقی دشت کربلا حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) نیز در این همایش به شهر میبد اهدا شد.

 گفتنی است، آیین اختتامیه اجلاس عصر روز پنجشنبه هفتم شهریور در میدان تاریخی امیرچخماق و با حضور عموم مردم و هیئات مذهبی استان و همچنین با حضور ویژه پیرغلامان برگزار می‌شود. قرار است در آیین اختتامیه اجلاس از 15 پیرغلام ملی و 15 پیرغلام بین‌المللی و همچنین از مقام 4 عالم بزرگ دینی تاثیرگذار در روند انقلاب تجلیل شود.

 

 

 

 

تصاویر

امتیاز شما