امروز چهارشنبه  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳

روایت زندگی بزرگان دین در مستند «صحوری»

مشاهده ۸۴۸
۱۳۹۸/۰۶/۱۲- ۱۲:۲۴

زندگی بزرگان دین که اسیر انزوای تاریخ شده اند در «صحوری» بررسی می‌شود.

«سیدامیر طباطبایی» کارگردان فیلم مستند «صحوری» در گفت وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، گفت: شیفتگی به تاریخ و شکل روایی بازسازی انگیزه اولیه من برای ساخت چند اثر اخیرم بوده است. بررسی زندگی بزرگان دین که اسیر انزوای تاریخ شده اند برای مخاطبان امروزی می تواند جذاب و سرگرم کننده و تاثیر گذار باشد. پژوهش این اثر توسط مریم سقلاطونی در مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما انجام گرفته است و مرحله نگارش فیلمنامه و پژوهش میدانی برای ساخت فیلم حدودا سه ماه زمان برد.

وی تاکید کرد: مشکل عمده ما بر سر تولید پروژه «صحوری» فقدان لوکیشن‌های تاریخی ایران قدیم (قرن سوم) بود که به اجبار در لوکیشن‌های واقعی شهر اردستان و زواره کار تولید شد. تبدیل لوکیشن‌های موجود به حال و هوای قرن سوم کاری بس طاقت فرسا و هزینه بر است. فقدان وسایل و آکسسوارهای تاریخی، بافت ریش و مو و طره، دوخت لباس برای بازیگران و هنروران مبتنی بر شرایط ایران قدیم و همچنین بازسازی لوکیشن‌های سامرا از جمله مشکلات و مسائل تخصصی و خلاقانه این پروژه بود. بعد از سپری شدن مراحل پیش تولید در نهایت در بهار ۹۶ مراحل ساخت فیلم در شهرهای اردستان، زواره، قم و سر پل ذهاب و اطراف کاشان دنبال شد.

طباطبایی یادآور شد: مراحل پست پروداکشن به دلیل استفاده از جلوه‌های ویژه بصری و اصلاح رنگ و نور و ضبط گفتار متن و تدوین نهایی و صداگذاری موسیقی نزدیک به ۹ ماه طول کشید و در تابستان سال ۹۷ صحوری رونمایی شد. این فیلم نوروز ۹۸ از شبکه اول سیما و دو ماه بعد از شبکه ۴ و شبکه افق پخش شده است. این پروژه در سازمان هنری رسانه ای اوج تهیه شده است و مرکز عهد به عنوان مجری طرح در تولید این اثر مشارکت داشتند.

کارگردان صحوری در خصوص جشنواره مستند سیما بیان کرد: برگزاری جشنواره مستند سیما در دوره سوم به شکل مطلوب تر از ادوار قبل در حال برگزاری است. باکس پخش فیلم های جشنواره و تکرار آنها در بهترین زمان ممکن قرار گرفته است و بخش مهم و قابل توجه جشنواره مشارکت مردم در انتخاب آثار برگزیده است.

سومین جشنواره تلویزیونی مستند سیما، از  تیر ماه با پخش آثار راه یافته به مرحله مسابقه، کار خود را آغاز کرده است و فیلم مستند «صحوری» نیز شب گذشته از شبکه مستند روی آنتن رفت و ساعت 11 امروز بازپخش می‌شود.

امتیاز شما