امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

برنامه‌ای که زمینه ساز طراحی یک عملیات در سوریه شد

مشاهده ۱۴۲
۱۳۹۸/۰۶/۲۵- ۱۴:۰۵

تهیه کننده برنامه «از آسمان» با اشاره به تولید 1300 برنامه درخصوص شهدا گفت: از این تعداد ۲۰۰ برنامه مرتبط با شهدای مدافع حرم و روایتگر رشادت ها و دلیری‌های آنها است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، امیر خورشیدی فر، جانباز، مستندساز هشت سال دفاع مقدس و تهیه کننده و کارگردان برنامه «از آسمان»، در بیست سالگی تولید این برنامه را آغاز کرد. وی در دهمین سالگرد شهادت شهیدان عباس گودرزی و محمد فراهانی از سازندگان این مجموعه که مهر ماه سال 88 در حادثه تروریستی سرباز، در زمان فیلم برداری و تولید برنامه از توانمندی‌های مردمی سیستان و بلوچستان، همراه با شهید سردار شوشتری و بسیاری از فرماندهان و مردمان مظلوم زاهدان موردحمله انتحاری قرار گرفتند و به خیل شهیدان پیوستند، یاد و خاطره این عزیزان را گرامی داشت.

امیر خورشیدی فر افزود: شروع فعالیت برنامه «از آسمان» در دوران دفاع مقدس در گردان خط‌شکن رزمی سیدالشهدا، لشگر ۱۷ علی بن ابی طالب بود، در کنار کار رزمی‌ با کمترین امکانات به کار فرهنگی می‌پرداختیم، از جمله کارهای فرهنگی تصویربرداری از مراسم های مذهبی بود. یا قبل از هر عملیات از رزمندگان مصاحبه تصویری می‌گرفتیم و خود را معرفی می‌کردند. بعدها که برای دلداری و تسلای خانواده‌های این عزیزان، فیلم مصاحبه این رزمندگان را برای ایشان می‌بردیم، به تماشای چهره فرزندان ایثارگرشان می نشستند.

تهیه کننده و کارگردان برنامه «از آسمان» تصریح کرد: بعد از جنگ نیز در قم بر اساس همین ویدیوهای ساخته شده از شهیدان، برنامه راهیان فتح و برنامه ره یافتگان وصال در تلویزیون پخش شد و از سال ۷۸ به خواست مدیر وقت شبکه دو، ویژه برنامه‌های دفاع مقدس ساخته شد و در سال ۸۳، عنوان این برنامه به «از آسمان» تغییر کرد.

وی درباره نام گذاری این برنامه به نام «از آسمان» گفت: برای تصویر برداری از تفحص شهدا در منطقه میمک رفته بودیم که هنگام اذان ، پیکر شهیدی تفحص شد و رزمندگان به اقامه نماز در کنار پیکر شهید مشغول شدند و با تامل در آن لحظه که پیکر شهید از آسمان رسیده و در کنار دیگر رزمندگان مشغول عبادت است، نام این برنامه را «از آسمان» گذاشتیم.

این مستندساز جنگ با اشاره به ساخت ۲۰۰ برنامه از شهدای مدافع حرم در کارنامه مجموعه «از آسمان» خاطرنشان کرد: حدود سه سال است که در برنامه به شهدای مدافع حرم پرداخته شده و بسیار بازتاب داشته است، از فرماندهان ما در سوریه با ما تماس گرفتند و گفتند که رزمندگان برنامه‌ها را دنبال و زمان تکرار پخش آن را پیگیری می‌کنند، و چنان تاثیر گذار بود که بعد از پخش برنامه ای به نام شهید آژن، به فاصله دو روز با نام این شهید در سوریه عملیاتی انجام شد.

خورشیدی فر ادامه داد: ساخت این ۲۰۰ برنامه در کشورمان، آگاه سازی و شفاف سازی افکار عمومی را در پی داشته است و حتی جوانانی با دیدن این برنامه به داوطلب شدن برای مدافع حرم ترغیب شده اند. همچنین همسر شهید مدافع حرم، حسین محرابی از مشهد نامه فرستادند که قبل از شهادت همسرم با ایشان و فرزندانمان برنامه شما را تماشا می‌کردیم و بسیار لذت می‌بردیم و در حال حاضر که همسرم شهید شده است، فرزندانم منتظرند که شما از پدر شهیدشان هم مستند تهیه کنید.

این مستندساز، برنامه‌های نوروزی ۳ سال اخیر مجموعه «از آسمان» را پر مخاطب دانست و بیان کرد: از سال ۷۸ تا سال ۹۵ برنامه‌هایی درباره راهیان نور تولید و پخش شد، در سه سال اخیر برنامه ای با نام «عیدانه شهدای مدافع حرم» ساخته شد که حال و هوای سفره‌های عید خانواده‌های این شهیدان را در اولین سال نوی شهادت آنها به تصویر می‌کشید. این برنامه در مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از اول تا شانزدهم نوروز به روی آنتن رفته است.

کارگردان مجموعه «از آسمان» یکی از مهمترین آیتم های ساخته شده این مجموعه را آیتم تشرف جانبازان قطع نخاع و ۷۰% به کربلا نامید و اضافه کرد: از سال ۷۸ تا امروز ۱۳۰۰ برنامه تولید شده است و این آثار را ارزشمند و تاریخی می‌توان محسوب کرد، زیرا سوژه این برنامه‌ها انسان‌هایی مانند پدر شهید زین‌الدین یا پدر شهید صادقی بودند که دیگر در قید حیات نیستند و همچنین بسیاری از آزادگان و جانبازان که به مقام شهادت نائل آمدند.

امیر خورشیدی فر گفت: بیشترین برنامه ویژه شهدای دفاع مقدس در طول یک سال از استان سیستان و بلوچستان بوده است که تولید ۱۷ برنامه را شامل می‌شود.

وی در پایان افزود: گروه مجموعه «از آسمان» چندین سال به عنوان گروه برتر انتخاب شده و مورد تشویق مسئولان سازمان صدا‌وسیما قرار گرفته که جا دارد از زحمات مدیران وقت به خصوص مهندس جعفری جلوه، مدیر فعلی شبکه دو سیما قدردانی کنم.

گفتنی است «از آسمان» جمعه‌ها ساعت 16 روی آنتن شبکه دو سیما می رود.

امتیاز شما