امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

شور و شعور حسینی در رادیو؛ حسینیه ای به وسعت دل‌ها

مشاهده ۷۰۲
۱۳۹۸/۰۶/۲۶- ۱۵:۲۱

در تاریخ اسلام، «نهضت حسینی» مهم‌ترین پدیده تحوّل زایی است که علاوه بر تأثیر در پیدایش حوادث سیاسی جهان اسلام، در تحول فرهنگ و آداب و سنن مردمی نقش برجسته‌ای ایفا کرده و تفاوت فرهنگ شیعی و دیگر مذاهب اسلامی در حقیقت متأثر از حادثه کربلاست.

اینک بر ماست تا برای صیانت از برکات این قیام شکوهمند، ساحت این واقعه مهم را از تحریفات و بدعت‌ها و خرافه‌ها مصون داریم. از این رو  روایت واقعیت و حقیقت عاشورا و پیام آن،  موضوعی حیاتی در زندگی مسلمانان و شیعیان است.

جاذبه و نقش آفرینی حادثه کربلا، موجب شده برخی از علاقه‌مندان ساده دل و کثیری از دشمنان دوست نما، با دست کاری در گزارش‌های تاریخی و تقطیع و تحریف آن‌ها، چهره این حادثه را نادرست و غیر واقعی نشان دهند. علاقه‌‌مندان و دلسوزان واقعی و آگاه به حوادث تاریخی، همچون شهید مطهری  تلاش ارزشمندی برای زدودن پیرایه‌های ناصحیح از چهره حادثه کربلا انجام داده‌اند.

بنابراین، تلاش برای زدودن چهره حادثه کربلا از تحریفات و انحرافات، موضوعی زنده و وظیفه‌ای سنگین بر دوش عاشورا پژوهان و رسانه‌های متعهد،خصوصا رسانه ملی است.

بنابراین ارائه الگوی صحیح عزاداری، مبتنی بر شور و شعور حسینی ضمن ترویج مراثی مطلوب می تواند ساحت عاشورا را از افسانه‌ها و تحریفات بزداید.

 بدین منظور در سپهر رسانه‌ای، «رادیو محرم» طراحی و راه اندازی شد و شبکه سراسری رادیو نیز از نخستین روزهای ماه محرم با برنامه‌ای دقیق به ترویج مقتل‌خوانی و روضه‌خوانی مستند از منابع متقن و معتبر شیعی، تقویت و ترویج اشعار، مداحی‌ها، مراثی و روضه‌خوانی‌های فاخر و متقن، ترویج سبک‌ها و الگوهای مداحی و مراثی پرداخته تا بر اساس رهنمودهای بزرگان به ویژه رهبر معظم انقلاب، تبیین عملی شیوه‌های صحیح برپایی مراسم‌ و مجالس اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام و

مهندسی الگوی صحیح عزاداری با رویکرد شور و شعور و حماسه و معرفت، پایدار بماند.

ساختار شکلی رادیو محرم، آوایی است و حجم قابل توجهی از مرثیه‌سرایی، نوحه، مقتل‌خوانی و شعر‌خوانی درساختارهای «کلامی» و «پیامی» بسیار کوتاه استفاده  می‌شود.

 رویکرد محتوایی مراثی، نوحه‌خوانی‌ها، شعر‌خوانی‌ها و کلام کوتاه بزرگان در جهت اهداف قیام به ویژه «امر به معروف و نهی از منکر»، «اصلاح‌گری»، «اخلاق‌مداری»، «هدایت‌گری»، «آزادی و عدالت جویی مبتنی بر دین‌مداری» است و

مقتل‌خوانی‌ها و نوحه‌های ذاکران و مداحان موجه و متعهد و استفاده از شعر‌خوانی شاعران ارزشمند و معتبر قدیم و معاصر، با رویکرد حماسه و احساس مد نظر است.

ترویج ادعیه و زیارت‌نامه‌ها و احادیث امام حسین(ع) و احادیث معصومان علیهم‌السلام از مهمترین اهداف این رسانه است. ان شاءالله مقبول حق قرار گیرد.

حمید شاه‌آبادی
معاون صدا

امتیاز شما