امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

پخش مستندی به زبان عربی درباره زورخانه‌های ایران

مشاهده ۲۵۱
۱۳۹۸/۰۶/۲۶- ۱۶:۱۶

شبکه العالم مستندی درخصوص معرفی زورخانه‌های ایران با نام «جسم و جان» تهیه و تولید کرده است که از آنتن این شبکه برای مخاطبان عرب زبان پخش خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی مستند «جسم و جان» تولید شبکه العالم به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و تدوین حمزه علیرضایی و تصویربرداری مهدی عاشوری، به سراغ قدیمی ترین زورخانه‌های کشور رفته و آیین و سلوک پهلوانی ایرانیان را به جهان معرفی خواهد کرد.

این مستند به آداب و سنت‌های خاص ورزش زورخانه ای خواهد پرداخت. آداب و سننی که با پیروی از پهلوانان و دلاوران افسانه‌ای دوره باستانی و تاسی از پیشوای نخستین شیعیان و جوانمردان، امام علی (ع)، خُلق و خوی مردانگی و مروت و جوانمردی را در ورزش کاران برمی‌انگیزد و نیرو می‌بخشد. این ویژگی‌ها در قالب شعرها و داستان‌هایی به صورت آهنگین و به همراهی «ضرب زورخانه» که مهم‌ترین ساز این نوع موسیقی است، برای برانگیختن ورزشکاران در هنگام ورزش از سوی «مرشد» خوانده می‌شود.

در این مستند، ورزش باستانی و یا ورزش پهلوانی که شامل مجموعه حرکات ورزشی با اسباب و بی اسباب و آداب و رسوم مربوط به آن‌هاست، نمایش داده می‌شود.

مصاحبه‌گر که خود علیرضایی است با مرشد پزشکیان و دو پیشکسوت دیگر در این زمینه گفت و گویی درخصوص تاریخچه این ورزش پهلوانی و آداب آن و نیز ارزش گذاری اخلاقی و معنوی این ورزش انجام خواهد داد و در ادامه آواز خوانی آنها در گود که یکی از آداب این ورزش باستانی است بر جذابیت این مستند می افزاید.

مستند «جسم و جان» یکشنبه (۳۱ شهریور ماه) ساعت ۲۲ به وقت تهران از شبکه العالم پخش خواهد شد.

 

امتیاز شما