مرکز تحقیقات صداوسیما اولین کارگاه از سلسله کارگاههای نخستین کنفرانس ملی «علوم شناختی و رسانه» را توسط دکتر علی بنیادی نایینی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و دکتر امینهاشمی، عضو هیات علمی موسسه آموزشی اتاق بازرگانی تهران با حضور بیش از 40 نفر از خبرنگاران، برنامه سازان و پژوهشگران در روز چهارشنبه 27 شهریور در تالار پژوهش مرکز تحقیقات برگزار کرد.
به گزارش روابطعمومی رسانه ملی، استراتژی محتوا، تحت عنوان پرسونای مخاطب مطرح و تأکید بر این شد که هر چه تصویر شفافتری از ویژگیها، ترجیحات، خواستهها و الگوهای فکری و رفتاری مخاطب وجود داشته باشد، تأثیرگذاری بر مخاطب مؤثرتر است. همچنین در این کارگاه مباحث «مغز قدیم» و «مغز جدید» مطرح و عنوان شد که برای جذب مخاطب، مطالعه فرآیندهای مغز جدید مهم است.
در این کارگاه نمونههایی از سکانس فیلمها از منظر علوم شناختی بررسی شد و در انتها آزمایش مربوط به آیترکر (eye tracker) دو نفر از شرکتکنندههای کارگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. از جمله مزیتهای این کارگاه انجام آزمایشهای عملی بر روی شرکت کنندهها بود.
یادآور میشود نخستین «کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه» با همکاری «مرکز تحقیقات صداوسیما»، «پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی» و «خبرگزاری فارس» در آذرماه سال جاری برگزار میشود.
در چارچوب این کنفرانس، برگزاری کارگاههای متعددی در مرکز تحقیقات پیش بینی شده که در حال انجام است.