امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

همراه با استاد پرویز مشکاتیان در رادیو فرهنگ

مشاهده ۱۲۱
۱۳۹۸/۰۶/۳۰- ۱۲:۴۵

برنامه «خنیاگران» شنبه 30 شهریور به زندگی و آثار پرویز مشکاتیان، یگانه‌ای در موسیقی ایران اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «خنیاگران» امروز، زندگی و آثار پرویز مشکاتیان با حضور علیرضا جواهری، آهنگساز، عضو گروه عارف و نوازنده سنتور بررسی می‌شود.

پرویز مشکاتیان در سال ۱۳۳۴ در نیشابور به دنیا آمد. او مقدمات موسیقی را از شش سالگی نزد پدرش، حسن مشکاتیان، که استاد سنتور نوازی و آشنا با ویولن و سه‌تار بود، آموخت. وی آموختن موسیقی را در طول تحصیل در زادگاهش، نیشابور پی گرفت و تا پایان دوره متوسطه همچنان در پیشگاه پدر به فراگیری و تمرین مشغول بود. او در سال ۱۳۵۳ وارد دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران شد و به آموختن ردیف میرزا عبدالله نزد نور علی خان برومند و ردیف موسیقی سنتی نزد داریوش صفوت پرداخت.

مشکاتیان، هم‌زمان با آموزش ردیف، مبانی موسیقی ایرانی را نزد اساتیدی چون محمدتقی مسعودیه، مهدی برکشلی، عبدالله دوامی، سعید هرمزی و یوسف فروتن فرا گرفت. او نوازندگی سنتور را در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به صورت بسیار جدی ادامه داد و توانست در نوازندگی این ساز به مهارت ویژه و چشمگیری دست پیدا کند و همچنین توانست کارهای بزرگ فراوانی را در زمینه آهنگسازی و نوازندگی سنتور به ویژه در زمینه ساخت قطعات همنوازی (ارکسترال)، تصنیف و نیز تکنوازی انجام دهد.

مشکاتیان از سال ۱۳۵۶، همکاری با رادیو را زیر نظر هوشنگ ابتهاج آغاز کرد ولی پس از واقعه ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ از رادیو استعفاء داد و مؤسسه چاووش را با همکاری هنرمندان گروه عارف و شیدا تشکیل داد.

از آثار مشکاتیان، کتاب‌های فراوانی منتشر شده‌است. از این کتاب‌ها می‌توان به اثرهای بیست قطعه برای سنتور، گل آئین، گل آوا، سُل آیین، مجموعه تصانیف، بیداد و لاله بهار اشاره کرد.

برنامه «خنیاگران» کاری از گروه کتاب رادیو فرهنگ است که با اجرای  بردیا حسام، تهیه کنندگی فریده گودرزی ساعت 17پخش می‌شود.

امتیاز شما