امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳

روایت هشت سال دفاع مقدس برای مخاطبان جهانی

مشاهده ۳۲۳
۱۳۹۸/۰۶/۳۱- ۱۰:۳۳

شبکه‌های برون مرزی صداوسیما در بزرگداشت سالگرد حماسه هشت سال دفاع مقدس همچون دیگر شبکه‌های رسانه ملی تدارک گسترده‌ای برای پخش برنامه‌های این هفته داشته است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، هم‌زمان با هفته دفاع مقدس، مخاطبان رادیوهای تحت پوشش اداره‌‌کل آسیای میانه و قفقاز، بیش از پیش با اصول و شیوه‌های دفاع ایرانیان آشنا خواهند شد.

رادیو ترکی استانبولی، «سال‌های مقاومت و ایستادگی یک ملت در مقابل دشمن متجاوز» را به تهیه‌کنندگی میثم فریور بازگویی خواهد کرد. همچنین در هفت برنامه با عنوان «با فرماندهان جنگ» به تهیه‌کنندگی میترا دیده‌بان، دوستان ایران در ترکیه رشادت‌های فرماندهان و رزمندگان را مرور می‌کنند.

در رادیو آذری نیز برنامه «ققنوس» به موضوع «هنر انقلاب و دفاع مقدس» به تهیه‌کنندگی پریسا امیری و گویندگی سئودا حسن‌زادگان می‌پردازد. در برنامه «قره‌‌باغ؛ اسلام تورپاقی» (قره باغ؛ سرزمین اسلامی) به تهیه‌کنندگی حسن صادقی نیز ویژه‌برنامه «نقش دوران دفاع مقدس در بیداری مردم قره‌باغ و مقاومت آن‌ها در مقابل استکبار»، زمینه‌ای برای بهره‌گیری مخاطبان این رادیو در جمهوری آذربایجان از ثمرات هشت سال دفاع مقدس فراهم می‌کند.

در برنامه «عائله» به تهیه‌کنندگی نرگس قماش حاجی گزارش‌های عیادت خانواده‌های ایران از جانبازان دفاع مقدس و در برنامه «چراغ» به تهیه‌کنندگی اکرم رضایی، رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص دفاع مقدس انعکاس خواهد یافت. گروه نمایش رادیو تبریز هم سه نمایش از جانبازی‌های رزمندگان را برای مخاطبان این رادیو اجرا خواهد کرد. رادیو تالشی نیز در ویژه‌برنامه «خاکریز حماسه» با همکاری مصطفی سعیدی، تهیه‌کننده با مخاطبان خود به زبان شیرین تالشی درباره ثمرات دفاع مقدس سخن خواهد گفت.

همچنین رادیو آران در برنامه‌های «میزگرد» به تهیه‌کنندگی و گویندگی پیمان عبداللهی و «صحبت فرهیختگان» به تهیه‌کنندگی اسماعیل بابایی، برنامه «سیز و بیز» به تهیه‌کنندگی فرشید زبوری و در نهایت در برنامه «یاشا حیات» (ویژه هفته دفاع مقدس) به تهیه‌کنندگی فرشید زبوری و گویندگی شعبان جهاندیده به این مهم خواهد پرداخت. از سوی دیگر، رادیو تاجیکی نیز هر روز ویژه‌برنامه «دفاع مقدس» را به مدت 15 دقیقه تولید و پخش می‌کند.

رادیو ترکمنی در برنامه‌های «جهان سیاست» و «در آیینه شعر» به تهیه‌کنندگی احمد قرنجیک، تلاش خواهد کرد به دفاع مقدس  از منظر‌های سیاسی و شعر و ادب نگاهی دوباره بیندازد.

رادیو آشوری نیز در گزارش‌های ویژه و مصاحبه با خانواده شهدای دفاع‌مقدس و جانبازان آشوری، درباره دفاع‌مقدس با آشوریان سخن خواهد گفت. نینوس ورده به‌عنوان تهیه‌کننده و ناتالی قشه خسرو و دانیبل ورده، گوینده و مجری این برنامه‌ها هستند.

رادیو ارمنی نیز ویژه‌برنامه «هفته دفاع مقدس» را به تهیه‌کنندگی مرتضی احمدی پخش خواهد کرد. همچنین تهیه مصاحبه‌ها و گزارش‌های ویژه دفاع‌مقدس توسط راطیوس داوود از دیگر برنامه‌های این رادیو در هفته دفاع‌مقدس است. سایت‌های ازبکی و قزاقی اداره‌کل آسیای میانه و قفقاز برون‌مرزی نیز ویژه‌برنامه «هفته دفاع‌مقدس» را که متن آن در گروه فرهنگ و معارف نویسندگی و تهیه خواهد شد، به زبان‌های ازبکی و قزاقی ترجمه و منتشر خواهند کرد. مصاحبه گوهر عمرخانوا، خبرنگار سایت رادیو قزاقی با محمدرضا کریم‌زاده، یکی از جانبازان و آزادگان از تولید برنامه‌ای ویژه بازگویی حقایق هشت سال دفاع مقدس است که به زبان قزاقی منتشر می‌شود.

در رادیوهای اداره‌کل شبه قاره و شرق آسیا هم رادیو بنگلا یک ویژه‌برنامه بازخوانی را آماده ساخته که روایتی است از هشت سال دفاع مقدس که سیده‌هاجر حسینی آن را تهیه کرده است.

10 برنامه «دفاع مقدس» به تهیه‌کنندگی محسن لارابی و سه مصاحبه که عبدالرحیم درانی آن را انجام داده از جمله اقدامات رادیو پشتو است. ویژه‌برنامه بازخوانی روایت هشت سال حماسه دفاع مقدس و پنج برنامه با عنوان «سال‌های مقاومت و ایثار» به تهیه‌کنندگی محمد قناعتگر را در رادیو ملایو خواهیم شنید.

برای مخاطبان رادیوهای اداره‌کل اروپا و آمریکا هم رادیو فرانسوی، برنامه «دستاوردهای دفاعی ایران» را به تهیه‌کنندگی سیدمهدی موسوی ستوده آماده کرده است. «دکترین دفاعی ایران پیام‌آور صلح و امنیت منطقه» کار سیدمهدی ستوده، برنامه «میزگرد سیاسی» با عنوان «ایران قدرت برتر نظامی و دفاعی منطقه» و مصاحبه با کارشناسان نیز از این رادیو پخش می‌شوند.

رادیو روسی برنامه‌های «فتح شبه جزیره فاو»، «غافلگیری ارتش عراق در عملیات والفجر 8»، «استفاده گسترده رژیم صدام از سلاح‌های شیمیایی»، «موفقیت بزرگ عملیات والفجر 8»، را برای هفته دفاع مقدس به تهیه‌کنندگی زینب شهبازیان تدارک ‌دیده است.

رادیو اسپانیایی برنامه ویژه «دفاع مقدس»، «قصه‌ای از حماسه دفاع مقدس»، برنامه «ایران در هفته‌ای که گذشت»، «دیدگاه رهبری با موضوع دفاع مقدس» و یک مصاحبه ویژه را برای این ایام در نظر گرفته است. تهیه‌کنندگی این برنامه‌ها را طاهره بدخش برعهده داشته است.

رادیو انگلیسی پنج ویژه‌برنامه هفته دفاع مقدس در جدول پخش دارد. رادیو ایتالیایی، برنامه «ویژه دفاع مقدس» را به تهیه‌کنندگی حبیب‌الله کاظمی‌پخش خواهد کرد.

برنامه «با فرماندهان»، «نام‌آوران هشت سال دفاع مقدس»، «سال‌های مقاومت و ایستادگی یک ملت در مقابل دشمن متجاوز» به تهیه‌کنندگی محمدرضا کریم‌زاده از رادیو آلبانی پخش می‌شود، «با فرماندهان»، «سال‌های مقاومت و ایستادگی یک ملت در مقابل دشمن متجاوز»، «نام‌آوران هشت سال دفاع مقدس» را مهران مهبد برای رادیو آلمانی تهیه کرده است.

در کانال بالکان برنامه زنده ویژه «هفته دفاع مقدس» به تهیه‌کنندگی امیرهوشنگ دارایی پخش می‌شود. کانال آذری سحر فیلم سینمایی «مهاجر» را در جدول پخش قرار داده و برنامه «کمپاس» به‌طور کامل و بخش‌هایی از برنامه خانواده و کودک کانال آذری به‌صورت ویژه به هفته دفاع مقدس می‌پردازند.

کانال اردو نیز پخش مستند «نبردهای تامکت»، فیلم سینمایی «دلبری» و برنامه‌های زنده «چشم‌اندازجهان»، «زاویه نگاه»، «جام جم» (جهان نما) به‌طور ویژه و بخش‌هایی از برنامه «نسیم زندگی» و «زندگی سلام» را به این مناسبت پیش‌بینی کرده است.

شبکه هیسپان‌تی‌وی با پخش فیلم سینمایی «شیار 143» و مستند «دفاع‌مقدس»، ایام هفته دفاع مقدس را گرامی می‌دارد. پخش مستند هشت قسمتی «LA SAGRADA DEFENSA» با موضوع دفاع مقدس، از روز جمعه(۳۱ شهریور) از شبکه تلویزیونی هیسپان‌تی‌وی آغاز شده‌است. این مستند تلویزیونی مسائل جنگ تحمیلی را مرور می‌کند. مستند هشت قسمتی «دفاع مقدس» تا هفتم مهر در سه نوبت پخش 8:30 صبح، 15:30، 21:30 و 02:30 روی آنتن می‌رود. همچنین فیلم سینمایی «شیار143» به کارگردانی نرگس آبیار نیز برای اولین بار به زبان اسپانیایی روی آنتن هیسپان‌تی‌وی می‌رود.

شبکه آی‌فیلم دو سریال خاطره‌انگیز «گل پامچال» و «نبردی دیگر» را در هفته دفاع مقدس به ترتیب جایگزین سریال‌های ساعت 20 و 22 آی‌فیلم فارسی می‌کند.«جنگ ایران و عراق» عنوان برنامه‌ای از مجموعه برنامه 13 قسمتی «مناظره انقلاب اسلامی» است که به مناسبت هفته دفاع‌مقدس از شبکه پرس‌تی‌وی پخش خواهد شد.در این برنامه به تهیه‌کنندگی یوسف پورانوری ضمن اشاره به شروع جنگ، روابط دو کشور پیش از جنگ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

امتیاز شما