امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

فریادهای «تارانا» در میان مردگان!

مشاهده ۲۸۸
۱۳۹۸/۰۷/۰۹- ۱۳:۳۵

برنامه «عکس‎های تکان‎دهنده» (Fotos que sacuden al mundo) که هر هفته از شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی پخش می‌شود، در این قسمت عکسی از مسعود حسینی را بررسی می‌کند که فریادهای دختری افغان را در میان جنازه‌ها در زمان حمله آمریکا ثبت کرده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مسعود حسینی 10 دسامبر 1981 در کابل به دنیا آمد و در ایران بزرگ شد و به تدریج عکاسی را آموخت. او تصمیم گرفت کارش را بر مهاجران افغان ساکن مشهد متمرکز کند. پس از حمله ایالات متحده و متحدانش به طالبان، حسین در سال 2002 تصمیم به بازگشت به افغانستان گرفت و در سال 2007 کار خود را برای Agence France-Presse ، AFP آغاز کرد.

او برای عکس «تارانا» اکبری جایزه پولیتزر گرفت؛ عکسی که انتقاد، تهدید، توجه جهانی و تشویق هایی به همراه داشت. لحظاتی پس از حادثه بمبگذاری عاشورای کابل در سال 1390 مسعود حسینی به سوی محلی رفت که شمار زیادی از زنان، کودکان و مردان به روی زمین افتاده بودند و ترانه اکبری، دختر ۱۲ ساله سبزپوش، در میان اجساد قربانیان و زخمی‌ها فریاد می‎زد. ترانه با خانواده خود مانند دیگران به مراسم عاشورا در زیارتگاه موسوم به «زیارت حضرت ابوالفضل» رفته بودند، اما پیش از ورود به صحن زیارتگاه، انفجار روی داد و او شماری از اعضای خانواده خود را از دست داد. مسعود حسینی این صحنه را ثبت کرد و سازمان بین‎المللی عکس سال هم همین عکس را تاثیرگذارترین عکس 2011 شناخته است. عکسی که در این قسمت از برنامه «عکس های تکان دهنده» به آن پرداخته می‌شود.

«عکس‎های تکان‎دهنده» کاری از واحد برنامه‌های شبکه پرس تی‌وی به تهیه کنندگی کیانوش الطافی است که برای مخاطبان اسپانیایی زبان شبکه هیسپان تی‌وی زبانگردانی شده است و روزهای پنجشنبه، ساعت 1:45 به وقت تهران پخش می‌شود و تکرار آن همان روز ساعات 4:45، 13:45 و 20:15 جمعه ساعت 10:15 و یکشنبه ساعت 4:15 و 20:45 روی آنتن هیسپان تی‌وی می‌رود.

امتیاز شما