امروز سه شنبه  ۲۸ فروردين ۱۴۰۳

«نبرد با شیطان» در شبکه افق

مشاهده ۴۰۲
۱۳۹۸/۰۷/۱۳- ۱۴:۴۳

مستند «نبرد با شیطان» درباره علل اصلی هجمه عربی- غربی به سوریه، شنبه 13 مهر، از شبکه افق پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سوریه کشوری در غرب آسیاست؛ منطقه‎ای که چندین سال است جولانگاه صدها گروه تروریست شده و قدرت های جهانی هم با حمایت از یک یا چند گروه از بین همین تروریست‎ها، به آتش این فتنه دامن می‎زنند. سوال اساسی در این بین این است که دلیل هجوم جهانی به سوریه چیست و چرا شاهد اتحاد عربی- غربی علیه ملت سوریه هستیم.

مستند «نبرد با شیطان» به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش و دیگر سوالات در این زمینه است که؛ هدف حمایت غرب از کشتار دائمی مردم سوریه چیست؟ چه فرضیه‎ای در این باره وجود دارد و اینکه آیا جواب این سوالات را باید در تاریخ مقاومت ملت سوریه در برابر دشمن اشغالگر قدس جستجو کرد. این مستند به دنبال اثبات همین فرضیه است. در واقع «نبرد با شیطان» می‎خواهد به این نتیجه برسد که ریشه‌های جنگ خانمان برانداز امروز در سوریه را باید در گذشته این کشور به ویژه قرن حاضر  بررسی کند، روزگاری که این کشور محور مقاومت در برابر صهیونیست‎ها بوده است. 
مستند «نبرد با شیطان» محصول مرکز فرهنگی میثاق به کارگردانی محمد مهدی خالقی است که شنبه 13 مهر ساعت 17:30 و تکرار آن ساعت 11 روز بعد از شبکه افق پخش می‎شود.


«بر خوان غربت» امام دوم در شبکه افق
با توجه به نزدیکی ایام پایانی ماه صفر و سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع)، مستند «بر خوان غربت» روی آنتن شبکه افق می‎رود. گزارش‌های تاریخی و مستندات روایی متفاوت و متعددی درباره سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) رسیده است که نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد. مستند «بر خوان غربت» با هدف واکاوی این گزارش‌ها و مستندات به همت گروه چندرسانه‌ای خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) تولید شده است. این مستند شنبه 13 مهر، ساعت 19:30 و تکرار آن ساعت‎های 7:30 و 16:30 روز بعد از شبکه افق تپخش می‎شود.


موکبی برای زائران پیاده حسین
با نزدیک شدن به اربعین حسینی و شروع پیاده روی زائران اباعبدالله(ع) به سمت کربلای معلی، موکب های بسیاری در شهرهای مختلف ایران و عراق برای پذیرایی از زائران برپا می‌شوند، موکب هایی که نشان دهنده عشق و ارادت شیعیان و حتی غیر شیعیان به فرهنگ حسینی است. مستند «حاتم حیران» روایتی است از برپایی یکی از همین مراکز پذیرایی از زائران پیاده حسین(ع)، موکبی که به همت حاج نورالله زبیری اهل آبادان برپا می‌شود. این مستند برای پخش از شبکه افق در روز شنبه 13 مهر، ساعت 17 در نظر گرفته شده و تکرار آن هم ساعت 11:30 روز بعد روی آنتن می‎رود.


ناگفته‌های جنگ در مستند «59-13»
مجموعه مستند «59-13» کاری است متفاوت درخصوص جنگ تحمیلی، مستندی که به زوایای کمتر دیده شده جنگ می‌پردازد. این مجموعه نگاه متفاوتی به حوزه مقاومت و جنگ تحمیلی دارد و حاصل گفت‎وگو با رزمندگان و راویان دوران دفاع مقدس است. به گفته محمد صادق رمضانی مقدم، کارگردان «59-13»، دیدگاه ما نسبت به بخش‌های مختلف جنگ، دیدگاه محدودی است و به طور معمول فقط بخش پیشانی جنگ یا فرماندهان آن، خط مقدم یا افراد شاخص‌تر را می‌بینیم اما ابعاد و افراد مختلفی در دفاع مقدس وجود دارند که مغفول ماندند برای مثال 10 تا 12 نفر در بخش‌های مختلف همانند پشتیبانی در تلاشند تا یک رزمنده در خط مقدم جبهه مبارزه کند، افرادی که هیچ‌گاه نام آن‌ها را نشنیده‌ایم و تلاششان را ندیده‌ایم؛ دغدغه اصلی کار از اینجا شکل گرفت تا از زاویه‌ای متفاوت به این ابعاد مغفول جنگ بپردازیم. نخستین قسمت «59-13» با موضوع ادوات نظامی و دیده بانی در دوران جنگ، شنبه 13 مهر، ساعت 18 و تکرار آن ساعت 4:30 روز یکشنبه از شبکه افق پخش می‌شود.


شهیدی که نمی خواست اسلحه‎اش هم دست تکفیری‌ها بیفتد
بعد از گذشت 4 سال از محاصره دو شهر بزرگ شیعه نشین نبل و الزهرا توسط تکفیری‌ها، عملیات آزادسازی این دو شهر در تاریخ 12 بهمن 94 آغاز شد و بعد از درگیری‌های شدید و به شهادت رسیدن افرادی همچون محمود مراد اسکندری، در تاریخ 16 بهمن، نیروهای مدافع حرم وارد این دو شهر شدند. مستند «محمود» روایتی است از زندگی و شهادت شهید مراد اسکندری؛ در این مستند که تمام تصاویر آن بازسازی شده‎اند، شاهد بخش‎های مهمی از زندگی این شهید مدافع حرم هستیم. تقریبا در روزهای پایانی ماموریت دومش بود که او و تعدادی از هم‎رزمانش در منطقه‌ای حائل میان دو جبهه داعش و النصره قرار می‌گیرند و برای اینکه اجازه اتصال این دو جبهه منحوس را ندهند تا آخرین لحظات زیر آتش سنگین دشمن ایستادگی می‌کنند، هنگامی‌که فرمان عقب‎نشینی تاکتیکی از سوی فرمانده می‌آید، به سمت اسلحه‌ای که بر روی زمین افتاده بود می‌رود و به دوست هم‎رزمش می‌گوید نمی‌خواهم اسلحه‌ای که با هزینه بیت المال تهیه شده است به دست تکفیری معلون بیفتد و در همین اثنا با اصابت گلوله تک تیرانداز دشمن شربت شهادت را می‌نوشد. علی زهیری نویسنده و کارگردان این مستند است که شنبه 13 مهر، ساعت 20 و تکرار آن ساعت 13 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.


روش تدریس در مدارس ایرانی
هفتمین قسمت مجموعه مستند «نهالی برای فردا» با موضوع روش تدریس در مدارس ایرانی، شنبه 13 مهر از شبکه افق پخش می‌شود. مجموعه مستند «نهالی برای فردا» مروری کلی و گذرا به مشکلات و چالش‎‏های نظام آموزشی کشور دارد؛ در هر قسمت از این مجموعه، طی گفت‎وگو با کارشناسان آموزشی، به نقاط قوت و ضعف نظام آموزشی ایران پرداخته می‌شود. در هفتمین قسمت به روش‎های تدریس در مدارس کشورمان اشاره می‌شود، روش‎هایی که برخی از آن‎ها جدید هستند ولی در عین حال شاهد استفاده از شیوه‌های قدیمی هم توسط برخی معلمان هستیم. مهدی عوض‎زاده تهیه‎کنندگی و کارگردانی این مستند را بر عهده دارد که هفتمین قسمت آن شنبه 13 مهر، ساعت 19 از شبکه افق پخش می‌شود. تکرار «نهالی برای فردا» نیز ساعت‎های 8 و 14 روز بعد از شبکه افق پخش می‎شود.

امتیاز شما