امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

نوبل پزشکی 2019 زیر ذره‎بین «چرخ»

مشاهده ۳۶۷
۱۳۹۸/۰۷/۲۱- ۱۰:۱۶

سی‌وهشتمین قسمت از قسمت از فصل ششم برنامه تلویزیونی«چرخ» ساعت 19 امروز، یکشنبه 21 مهر، با بررسی جایزه‌ نوبل پزشکی امسال روی آنتن شبکه‌ چهار می‌رود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این قسمت از مجله‌ علمی‌شبکه‌چهار، حسین فروتن به‌عنوان مجری-کارشناس میز علم «چرخ» با دکتر مهران حبیبی رضایی، استاد بیوشیمی دانشگاه تهران درباره‌ی نوبل پزشکی 2019 گفت‌وگو می‎کند.
جایزه‌ نوبل فیزیولوژی یا پزشکی امسال به‌طور مشترک به دو دانشمند آمریکایی و یک دانشمند انگلیسی به دلیل اکتشافات آن‎ها در زمینه‌ اینکه «چگونه سلول‌ها قابلیت دسترسی به اکسیژن را احساس کرده و خود را با آن تطبیق می‌دهند»، تعلق گرفت. «ویلیام جی کائلین جونیور»، «سِر پیتر جی رتکلیف» و «گِرِگ ال اسمنزا» کشف کردند که چگونه سلول‌ها می‌توانند تغییر سطح میزان دسترسی به اکسیژن را احساس و خود را با آن سازگار کنند. آ‌نها موفق به شناسایی مکانیسم مولکولی شدند که فعالیت ژن‌ها را در واکنش به سطوح مختلف اکسیژن تنظیم می‌کند. اکتشافات برندگان جایزه‌ نوبل امسال ساز و کار یکی از اساسی‌ترین فرآیندهای سازگاری زندگی را نشان داد. آن‎ها پایه و اساس شناخت ما از چگونگی تاثیر سطوح اکسیژن بر متابولیسم سلولی و عملکرد فیزیولوژیکی را ایجاد کردند. اکتشافات آن‎ها همچنین راه را برای ابداع راهکارهای جدید نویدبخش برای مبارزه با کم‌خونی، سرطان و بسیاری از بیماری‌های دیگر هموار کرده است.

بنا به روایت سیدامیر سادات‌موسوی، روزنامه‌نگار علم و سردبیر مجله‌ی «رشد جوان» از بحث‌برانگیزترین‌ نوبل‌های تاریخ، یکی دیگر از بخش‌های سی‌وهشتمین قسمت «چرخ» است.

مجله‌ تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند. «چرخ» در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده از شبکه‌ چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

امتیاز شما