امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

روایت «چرخ» از مهم‌ترین نوبل‌هایی را که به برنده‌های واقعی‌اش اهدا نشد!

مشاهده ۲۹۴
۱۳۹۸/۰۷/۲۲- ۱۱:۴۶

سی‌ونهمین قسمت از فصل ششم «چرخ» ساعت 19 امروز، دوشنبه 22 مهر، با موضوع «جایزه‌ نوبل فیزیک امسال» از شبکه‌ چهار سیما پخش می‎شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این برنامه حافظ آهی مجری «چرخ» با دکتر سهراب راهوار، کیهان‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف درباره‌ نوبل فیزیک 2019 گفت‌وگو می‎کند.
کمیته‌ نوبل «جیمز پیبلز»، کیهان‌شناس آمریکایی-کانادایی و دو اخترشناس سوئیسی به نام‌های «دیدیه کلاز» و«میشل مایور» را به‌عنوان برندگان جایزه‌ی نوبل فیزیک ۲۰۱۹ اعلام کرد. این جایزه به پاس مطالعات این سه متخصص در زمینه‌ی تکامل جهان و جایگاه زمین در کیهان به آن‎ها اهدا شده است. بر اساس بیانیه‌ «آکادمی سلطنتی علوم سوئد» جیمز پیبلز، پژوهشگر دانشگاه پرینستون برای «کشفیات نظری در زمینه‌ کیهان‎شناسی فیزیکی» نیمی از این جایزه‌ ۹۱۸ هزار دلاری را دریافت می‎کند و نیم دیگر آن به واسطه‌ «کشف اگزوپلنت پگاسی 51 در اطراف ستاره‌ای شبیه خورشید» به مایور و کلاز، اساتید دانشگاه ژنو می‎رسد. این اگزوپلنت که در سال 1995 کشف شده بود، نخستین سیاره‌ی فراخورشیدی محسوب می‌شود. پس از این اکتشاف اخترشناسان حدود ۴ هزار سیاره با ویژگی‌های مشابه را کشف کردند که برخی از آن‎ها روی کاغذ شرایط لازم برای حیات را دارند. در بخش دیگری از برنامه، احسان یوسفی، کارشناس نجوم «چرخ»، داستان مهم‌ترین نوبل‌هایی را که به برنده‌های واقعی‌اش اهدا نشد، مرور می‎کند. مجله‌ تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند. «چرخ»در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده از شبکه‌ چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

امتیاز شما