امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با بازی‌های محلی سمنان در ترانه باران

مشاهده ۹۹۲
۱۳۹۸/۰۷/۲۹- ۱۱:۱۷

شنوندگان رادیو فرهنگ دوشنبه 29 مهرماه در برنامه «ترانه باران» با بازی‌های بومی و محلی استان سمنان و سرکویرخوانی در این استان آشنا می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مستند پژوهشی «ترانه باران» که  هر روز  به مردم شناسی، فرهنگ مردم، آداب و رسوم و آواها و نواهای استانی می‌پردازد، 29 مهر گزارش مستندی از بازی‌های محلی استان سمنان برای شنوندگان پخش می‌کند.

بازی‌های بومی، قبیله‌ای، محلی و سنتی ایرانی علاوه بر بار فرهنگی، از جذابیت و تنوع بالایی نیز برخوردار هستند. با توجه به پهناوری اقلیمی و قومی و قبیله‌ای در ایران، انواع بازی‌ها با هدف‌های خاص طراحی شده و میان مردم رایج بوده است. آسمون چه رنگه، اتک متک، الکانه وازی، الک چوب، اى شنبه دوشنبه، بتراش بتراش، بوتم بوتم، بى‌بى شغالک، پته‌پته، پس بازیکن، تپ چالی، تخم گندیده، توپ مرد، چارقاف، چالاچالا، چهارتوپ، دوسنگکه، زنجیرباف، زوبازی، شالى نو مالى نو، شت خواندن و... از جمله بازی‌هایی است که در شهرهای مختلف استان سمنان رواج دارد.

برنامه «ترانه باران» به سردبیری و تهیه کنندگی حسین مشفق قاسم‌آباد و نویسندگی اعظم جمالی‌گشتی، ساعت 12:30 از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

امتیاز شما