حجت الاسلام رمضان موسوی مقدم قائم مقام رئیس رسانه ملی در یادداشتی به راهپیمایی عظیم اربعین به عنوان رسانهای برای تبیین نهضت عاشورا پرداخته است.
عاشورا، اربعین کربلا، حسین (ع)، شهادت، مظلومیت و تشنگی، همگی فرهنگی عظیم وپویا را رقم زده که در نوع خود منشوری هزار وجه است که هر صاحب ذوق و اهل دردی میتواند با تمسک به وجهی از وجوه آن، سخنی بگوید، اثری بیافریند و نمونهای از حیات طیبه و زندگی غیرتمندانه را به رخ بکشد. سبک زندگی اسلامی، وحدت و همدلی، شرافت و سرافرازی، غیرت و مردانگی و جوانمردی و فتوت، مهماننوازی و دستگیری از یک سو و دشمنشناسی و ابراز وجود و همایش حضور در مقابل استکبار و دشمنان اسلام و قرآن از سوی دیگر، در جلوه گاهی بزرگ به وسعت مسیر نجف تا کربلا به نمایش گذاشته میشود.
اربعین مسئلهای فراملی است. تاثیر و جاذبه امام حسین(ع) در این گردهمایی بزرگ انسانی، نقش محوری دارد و زائران بیشماری را از کشورهای مختلف به سوی خود جذب میکند و در کنار هم قرار میدهد. این جمعیت بزرگ از سراسر دنیا به خصوص ایران و عراق، حرکت بزرگی را خلق میکند و تاثیرات فراوانی در اتحاد مسلمانان، نزدیکی کشورهای اسلامی و منطقه و دیگر کشورها در حوزه اعتمادسازی از خود به جای میگذارد. نقطه عطف استقبال باشکوه از اربعین، باور به جاودانگی پیام عاشورا ست که خود معجزهای است در قرن حاضر و عصر ما، زیرا در اعصار گوناگون، امویان، عباسیان و این اواخر، جانی و ظالمی در عراق به نام صدام... کمر به نابودی آن بست و از هر اقدامیبرای محو و فراموشی عاشورا و فرهنگ آن فروگذار نکردند، ولی شکست خوردند.
یریدون لیطفوا نور الله بافواههم و الله متم نوره ولو کره الکافرون (صف، 8)
امروز اربعین فراگیر شده است، زیرا با فطرت انسانها سخن میگوید. اربعین به مثابه رسانهای جهان شمول عمل میکند که در درون و ذات خود هزاران پیام را مدیریت، بستهبندی و دسته بندی میکند و در معرض افکار عمومی و هوش و جان و باطن ابناء بشر قرار میدهد و به عنوان پدیدهای رنگارنگ و صلحآمیز که از درونمایه اعتقادی و باورمندی سرچشمه میگیرد خود را در معرض جهانیان قرار میدهد. اگر رسانهها را به عنوان وسیله و ابزاری بدانیم که باید پیام را به مخاطب برسانند و نیاز مخاطبان را در ابعاد مختلف زندگی و فرهنگی تامین کند، اربعین بزرگترین رسانهای است که بدیل آن یافت نمیشود. باید اندکی چشم سر را ببندیم و با دیده دل و عقل به محتوای این فرهنگ و این رسانه (اربعین) بیندیشیم آنگاه خواهیم یافت که هزاران نکته باریکتر از مو در آن نهفته است و با فریادهای بلند زمزمه میشود که «هیهات منا الذله» و یا «لبیک یا حسین» یکی از نمونههای بارز آن است.
اکنون باید گفت که این رسانهها هستند که با وجود هر توسعهای که از حیث فنی و محتوایی یافتهاند در انعکاس و بازتاب و به خصوص انتقال محتوا و شعارها و پیامها و درسها و عبرتهای این پدیده شگرف و با عظمت عاجز و ناتوانند.
چگونه میتوان این همه احساس و عاطفه، شور و شعور، عشق و محبت، ایثار و فداکاری، اخلاص و فروتنی، معنویت و دلدادگی، فروتنی و مهمان نوازی و... را به تصویر کشید و انعکاس داد؟ قاب رسانه به مثابه پنجرهای است که به سوی دریایی بیکران باز میشود و فقط توانست گوشههایی را به تصویر بکشد و به نمایش بگذارد.
اگرچه در سال جاری از سوی رسانهملی دهها خبرنگار و گزارشگر و برنامهساز اعزام شده بود و از ۳۰ کشور اسلامی هم تعداد زیادی خبرنگار و عوامل تولید در مراسم اربعین حضور داشتند، باید اذعان کرد که آنچه انعکاس یافت فقط قطرهای بود از دریا...
از تمام همکاران عزیز رسانه ملی، اعم از عوامل فنی، پشتیبانی، تولید، پخش، خبرنگاران، نویسندگان و هنرمندان عزیزی که کاروان رسانه ملی را همراهی کردند، به ویژه همکاران عزیز در صدا (رادیو اربعین) و همه همکاران در قرارگاه پنجگانه رسانه ملی در مناطق مرزی صمیمانه قدردانی و تشکر میکنم.
اجرکم عندالله
فقط به این بیت بسنده باید کرد که گفت:
ای لب لعل تو را با عاشقان حق نمک
ذکر تسبیحم شده یا لیتنا کنا معک