امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

مؤذن خوش صدا

مشاهده ۸۶۳
۱۳۹۸/۰۸/۰۶- ۰۸:۴۵

جواد شیخ‌اکبری مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در یادداشتی به عملکرد مطلوب معاونت سیمای رسانه ملی در زمینه پوشش راهپیمایی اربعین و بزرگداشت مناسبت‌های مذهبی پرداخته است که در هفته نامه صداوسیما شماره 1214چاپ شده است:

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، معاونت سیما برای محرم و صفر امسال در دو حوزه پوشش و انعکاس مراسم‌ها و معرفت‌افزایی، با برنامه‌ریزی که انجام داده بود توانست رضایت مخاطبان را به‌دست آورد؛ درصد بالایی از مردم نیز اعلام کردند که شبکه‌های سیما نقش مهمی در ترغیب آن‌ها برای شرکت در هیئت‌ها و مراسم‌های محرم و صفر به‌ویژه تاسوعا و عاشورا داشته است.

 از سوی دیگر، جلسات شورای معارف سیما با هیئت رزمندگان اسلام، سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز نقش مهمی در هم‌افزایی و هماهنگی آن‌ها با رسانه ملی داشت.

شعار سیما در دهه اول محرم، «حماسه حسینی، رمز اقتدار» انتخاب شد و متناسب با اسناد بالادستی و برنامه‌های ابلاغی از سوی معاون محترم سیما و اداره کل طرح و برنامه سیما، برای جلوگیری از هم‌پوشانی محتوایی و پرداختن به ابعاد مختلف قیام حسینی، برنامه‌ریزی محتوایی برای شبکه‌های سیما متناسب با مأموریت هر شبکه ابلاغ شد.

امسال برای نخستین‌بار برای معرفی مداحان جوان نیز در برنامه‌های سیما رایزنی شد و بایدها و نبایدهای مداحی بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) به شبکه‌ها ابلاغ شد. حسب تأکید رئیس محترم رسانه ملی، معرفی هیئاتی که در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز فعال هستند در دستور کار شبکه‌ها به‌ویژه شبکه قرآن و معارف قرار گرفت. دو همایش بزرگ «شیرخوارگان حسینی» و «احلی من العسل»، نیز در سراسر کشور به‌صورت گسترده پوشش داده شد و عزاداری‌های تاسوعا و عاشورا و نماز جماعت ظهر عاشورا در شهرهای مختلف با هماهنگی معاون محترم امور استان‌ها در قاب تلویزیون انعکاس یافت.

 عملکرد سیما در ایام اربعین نیز به اذعان مسئولان و کارشناسان مذهبی، نقش مهمی در ترغیب مردم برای حضور در این اجتماع عظیم داشت. توجه به فضای مجازی و برگزاری پویش‌های متنوع از دیگر برنامه‌های سیما در محرم و صفر امسال بود. نمونه اخیر آن، برگزاری پویش «با قرآن، با حسین» در شبکه قرآن و معارف سیما بود که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و 570 ختم قرآن توسط شرکت‌کنندگان در این پویش به ثبت رسید.

روزهای پایانی ماه صفر که مصادف با رحلت جانسوز نبی مکرم اسلام(ص) و امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) است، در شورای معارف مورد توجه بوده و به‌منظور برنامه‌سازی شایسته در این ایام، جلساتی با مسئولان و کارشناسان آستان قدس رضوی برگزار شد و برنامه‌ریزی محتوایی شبکه‌ها به انجام رسید.

اما با وجود همه تلاش‌ها و زحمات همکاران محترم در معاونت سیما، ما با نقطه مطلوب در حوزه برنامه‌های معارفی فاصله داریم و بهترین ساختارهای برنامه‌سازی به‌ویژه در دو حوزه نمایش و پویانمایی باید در خدمت عالی‌ترین محتوا که همان معارف اسلامی است، درآید.

 رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) سال 83 در دیدار مدیران رسانه ملی، حکایتی از یک مؤذن بدصدا تعریف کردند که با صدای خود باعث شده بود فرد مسیحی که به اسلام علاقه‌مند شده بود از اسلام زده شود و بگوید اسلام این مؤذن را نمی‌خواهم و بعد از آن تأکید کردند ما باید خوش‌صدا اذان بگوییم و اذان ما همین معارفی است که می‌گوییم، همین صداوسیمای ماست. لذا این سؤال که صداوسیما چه نقش، چه موضع و چه مسئولیتی در برابر دین مردم دارد، بسیار کلیدی و حائز اهمیت است.

ارتقای معرفت دینی و ایمان روشن‌بینانه، دو رسالت مهمی است که رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) برای رسانه ملی تعیین فرمودند و تأکید کردند ایمانی که مردم پیدا می‌کنند نباید سست، عوامانه، سطحی و قشری باشد و برنامه‌های دینی باید نسبت به دین شبهه‌زدا باشد نه شبهه‌زا. از سوی دیگر، امروز اعتقادات، باورها و ارزش‌های دینی مردم در کانون هجمه‌های تبلیغی دشمن قرار گرفته است. رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در دیدار کارگزاران حج در تابستان امسال تأکید کردند: امروز همین معارف اسلامی، همین حقایق اسلامی، مورد دشمنی دشمنان اسلام است. اگر مسلمانان این حقایق اسلامی را کنار بگذارند و به رنگ آن‌ها در بیایند و به شکل آن‌ها زندگی کنند، این دشمنی‌ها برداشته می‌شود.

بر این اساس باید به شکلی هنرمندانه تر و علمی تر در عرصه برنامه سازی معارفی حرکت کنید و همان طور که سعی می‌کنیم هر سال نسبت به سال قبل در مسیری رو به جلو حرکت کنیم برای آینده برنامه ریزی دقیق وتحولی داشته باشیم تا تغییرات شکلی و محتوایی در حوزه قرآن و معارف بیش از پیش به چشم بیاید و اثرگذارتر از قبل عمل کند .انشاالله

امتیاز شما