امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

«پاپلی» داستانش را در شبکه افق روایت می‌کند

مشاهده ۹۰۱
۱۳۹۸/۰۸/۰۸- ۰۱:۳۱

مستند «پاپلی» درباره زندگی خانواده ای مازندرانی در جنگل و قصه دختر این خانواده، چهارشنبه 8 آبان از شبکه افق پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «پاپلی» به زبان مازندرانی به معنای پروانه و این فیلم برشی از زندگی خانواده ای در شمال کشور است که پدر این خانواده ۲۵ سال پیش بر اثر حادثه ای از درخت سقوط می‌کند و قطع نخاع می‌شود. او برای چیدن شاخ و برگ برای احشام خود از درخت بالا رفته بود اما این اتفاق برای او افتاد و خانواده این شخص در طول این سال ها از او نگهداری می‌کنند. در زبان مازنی «پاپلی» به معنای پروانه است و این فیلم به روایت زندگی خانواده‌ای می‌پردازد که پدر آن‌ها 25 سال پیش بر اثر حادثه‌ای قطع نخاع شده و دختر و مادر خانواده از وی نگهداری می‌کنند. این خانواده در مزرعه‌ای در دل جنگل زندگی می‌کنند و دختر خانواده با وجود این که خواستگاران زیادی دارد، به دلیل مراقبت از پدر و مادرش حاضر به ازدواج نیست. «پاپلی» برای پخش از شبکه افق در روز چهارشنبه 8 آبان ساعت 20 و تکرار آن ساعت 12 روز بعد در نظر گرفته شده است.
داستان «دختران مینو» در شبکه افق
مستند «دختران مینو» برای پخش از شبکه افق در نظر گرفته شده است. این مستند درباره مردم محروم روستاهای اطراف شهر کرمان ساخته شده است و افزون بر این، به تلاش‌هایی که برای محرورمیت‌زدایی از مردم این منطقه صورت گرفته، پرداخته می‌شود. در مستند دختران مینو با افراد مختلف گفت‎وگو شده تا گوشه‌ای از حقایق آن منطقه روشن شود. این مستند چهارشنبه 8 آبان ساعت 17 و تکرار آن  ساعت 5 روز بعد و همچنین ساعت 3 بامداد روز جمعه از شبکه افق پخش می‎شود.
سرگذشت کم‎ سن‎ترین شهید جنگ در مستند «زمستان آن سال‎ها»
دفاع مقدس به مثابه گنجی پایان ناپذیر برای مردم ایران به شمار می‎رود، گنجینه‎ای که کاوش در اعماقش، در و گهری فراتر از انتظار را نمایان می‎سازد و یکی از جلوه‌های زیبایی آن را می‎توان در حضور همه‎جانبه مردم ایران از زن و مرد و پیر جوان و حتی نوجوانان در عرصه دفاع از کشور دانست. مستند «زمستان آن سال‎ها» درباره یکی از شهدای کم سن و سال دوران جنگ تحمیلی است، محمد حسین ذوالفقاری که در سن 12 سالگی در جبهه شوش به درجه رفیع شهادت نائل آمد. او کم سن‎ترین شهید دوران دفاع مقدس است که زندگی‎اش در این مستند روایت می‎شود. مستند «زمستان آن سال‎ها» کاری از احمد صراف یزد است که چهارشنبه 8 آبان ساعت 21 از شبکه افق پخش می‎شود. تکرار این مستند برای ساعت 9 روز پنجشنبه در نظر گرفته شده است.
آقای «عالی نسب» میهمان افق می‌شود
«عالی نسب» عنوان مستند – پرتره‎ای است درباره یکی از چهره‌های شاخص اقتصادی ایران در دهه 30 که تاثیر گسترده ای نیز بر فعالان بازار بعد از خود داشته است. این مستند پرتره، با پس زمینه‌ای تاریخی، به معرفی یک قهرمان ملی گمنام اما مهم و تأثیرگذار در حوزه اقتصاد پرداخته است. شخصیت محوری این مستند، زندگی پر فراز و نشیبی دارد و هم‌چنین به‎علت پیوند خوردنش با برخی از اتفاقات تاریخی کشور از جمله ملی‌شدن صنعت نفت، از تاثیرگذاری بسیاری برخوردار است و به همین دلیل مستند «عالی‌نسب» دارای جنبه دراماتیک نیز است. سید میر مصطفی عالی نسب، شخصیتی است که می‌توان او را طلایه‌دار تولید ملی و ملی شدن صنعت در ایران معاصر دانست چرا که سابقه او به دهه 30 و دوران ملی‌شدن صنعت نفت برمی‌گردد. مهدی عوض‌زاده کارگردانی «عالی نسب» را بر عهده داشته است، مستندی که برای پخش از شبکه افق در روز چهارشنبه 8 آبان ساعت 18:30 در نظر گرفته شده است و تکرار آن هم ساعت 15:30 روز بعد روی آنتن می‎رود.
همراه با «مردمان لب رود» در شبکه افق
بخش‎های غربی ایران دارای رواناب‎های مختلفی هستند، رودهای پرآبی که اگر به درستی از آن بهره‎برداری شود، بسیاری از مشکلات مربوط به کم آبی حداقل در استان‌های غرب کشور برطرف می‌شود. مجموعه مستند «مردمان لب رود» درباره رودخانه‌های غرب کشور ساخته شده است، رودهایی که تاثیر فراوانی بر منابع آب جاری دارند و البته در این بین به فرهنگ و آداب رسوم اهالی این منطقه نیز که متاثر از همین رودها هستند می‌پردازد. بررسی آثار تاریخی به جا مانده از تمدن‌های حاشیه رودها نیز بخشی دیگر از این مستند را تشکیل می‎دهد. «مردمان لب رود» در استان‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان، ایلام و بخش هایی از استان خوزستان و لرستان فیلم‎برداری شده و در 13 قسمت 55 دقیقه‎ای، از شبکه افق پخش می‎شود. حافظ صفری تهیه‎کننده و کارگردان این مجموعه است که نخستین قسمت آن را می‎توانید چهارشنبه 8 آبان ساعت 17:30 و تکرار آن را ساعت 8 روز بعد از شبکه افق ببینید.

امتیاز شما