امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

قانون و قانونگذاری در اسلام سوژه «اسلام دات کام»

مشاهده ۳۰۲
۱۳۹۸/۰۸/۲۱- ۱۴:۱۴

مسئله قانون و قانونگذاری از دیدگاه دین اسلام، این هفته در برنامه «اسلام دات کام» (Islampuntocom) از هیسپان تی وی بررسی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دین اسلام دربرگیرنده تمام ابعاد فردی و اجتماعی زندگی انسان در دنیاست و برای آن برنامه دارد. با مقایسه رویکرد سکولاریسم و دینی در مدیریت کشور، می‌بینیم که در حکومت دینی خداوند منشا حقانیت است. از دیدگاه اسلام هم قانونگذاری باید به خداوند انتساب داشته باشد و هم متصدی اجرای قانون. قانون را یا خداوند مستقیما و از طریق وحی بیان می‌کند که آیات راجع به قوانین اجتماعی بیان کننده آن‎هاست یا آن قوانین در بیانات پیامبر و ائمه معصومین در تبیین و تفسیر آیات بیان می‎شود که به آن‎ها سنت خداوند می‎گویند.
دین مبین اسلام می‌گوید قوه مقننه باید با خدا و مجری قانون الهی پیوند داشته باشد و قانون توسط خداوند دیکته و مستقیم وحی شده است. قوانین اجتماعی در قرآن کریم یا در گفته‌های پیامبر و ائمه اطهار بیان شده و آن‎ها این قوانین را برای ما تفسیر کرده‎اند و به این سنت، سنت خدا گفته می‌شود. برخی از این قوانین دائمی و تغییرناپذیر هستند درحالی که برخی دیگر متناسب با شرایط تغییر می‌کنند. در غیاب امام معصوم، مجری قانون اول از همه پیامبر خدا و سپس ائمه معصومین است و بعد شخصی که از طرف پیامبر یا امام تعیین شده است. مسائل مربوط به قانون و قانونگذاری در دین اسلام، ساختار این قسمت از برنامه «اسلام دات کام» را شکل می‌دهد.
«اسلام دات کام» چهارشنبه ساعت 19:30 به وقت تهران به مدت 25 دقیقه از شبکه هیسپان‎تی‎وی پخش و پنجشنبه ساعت 20:30 و جمعه ساعات 04:30، 10:30 بازپخش می‎شود.

امتیاز شما