امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

بازتاب اتحاد در «آیینه‌های محبت»

مشاهده ۴۹۳
۱۳۹۸/۰۸/۲۲- ۱۳:۵۲

«آیینه‌های محبت» مستندی درباره وحدت و همدلی شیعه و اهل سنت در خراسان ایران، چهارشنبه 22 آبان روی آنتن شبکه افق می رود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، انسجام میان مسلمانان با هر مذهبی که دارند، یکی از مهم‎ترین اولویت‎های دنیا اسلام به شمار می‎‏رود، عنصری حیاتی در پیروزی بر کفر و الحاد که اتفاقا دشمنان بیشتر به دنبال ضربه زدن به آن هستند. در قرآن کریم و روایات به مسئله وحدت تاکید فراوان شده و از مسلمانان خواسته شده از تفرقه بپرهیزند زیرا مهم‎ترین عامل در پیروزی دشمنان، پراکندگی پیروان دین خداست. «آیینه‌های محبت» مستندی است که داستان تفاهم و همدلی ساکنان شمال شرق کشورمان به ویژه در شهرستان تربت جام را به نمایش می‎گذارد، مستندی پیرامون وحدت در آستانه هفته وحدت. در این فیلم می‌بینیم که شیعه و سنی در کنار هم و برای ساختن فردایی بهتر، یکدل و یکرنگ، به حبل متین الهی چنگ زده اند و تفرقه را به دست فراموشی سپرده اند؛ مردم شمال شرق کشور نسل اندر نسل از مرزهای ایران صیانت و پاسداری کرده اند، بخشی از مردم منطقه نیز اهل سنت و پیرو مذهب حنفی هستند که زندگی آنها با شیعیان همراه با وحدت و آمیخته با محبت بوده است. گفت وگو با ائمه جمعه و علمای اهل سنت و شیعه شهرهای مختلف خراسان درباره لزوم وحدت بخش‎های مختلف این مستند را تشکیل می‎دهد. هادی شاملو تهیه کننده «آیینه‌های محبت» است که چهارشنبه 22 آذر، ساعت 19 و تکرار آن ساعت 7:30 روز پنجشنبه از شبکه افق پخش می‎شود.
«قزل امام» در راه سفر به مشهد
بسیاری از اهل سنت، علاقه زیادی به ائمه اطهار(ع) دارند و مراسم مذهبی به یاد آن بزرگواران برگزار می‌کنند، حتی برخی از آن‎ها به زیارت بقاع متبرکه نیز می روند و برای حاجاتشان، امامان شیعه را شفیع قرار می دهند. مستند «قزل امام» درباره ترکمن‌های اهل سنت است که برای زیارت امام رضا(ع) به مشهد می‌روند؛ در این مستند نگاه ترکمن‎ها نسبت به زیارت امام رضا(ع) محور اصلی فیلم بوده و مستندساز سعی می‌کند این جلوه از اعتقادات آنها را به نمایش بگذارد. در این مستند می‌بینیم که ترکمن‌ها اعتقاد زیادی به امام هشتم شیعیان دارند و حتی قبل از این، اسامی فرزندانشان را مشهد جان می‌گذاشتند. بیشتر ترکمن ‌ها قبل از سفر حج به زیارت امام رضا(ع) می‌روند و در واقع زیارت و مدد جستن از اهل بیت(ع) بخشی از اعتقادات آن‎ها را شکل می‌دهد. در «قزل امام» می‌بینیم گروهی از طلاب اهل سنت در قالب کاروانی زیارتی به مشهد مقدس می‎روند و گروهی از زنان نیز این کاروان را همراهی می‌کنند از جمله زنی که فرزندش دچار بیماری است و برای شفا یافتن پسرش در این سفر دعا می‌کند. علی اکبر براتی تهیه‎کننده و روح‎الله توفیق و محمد حسین غفرانی کارگردانان «قزل امام» هستند. این مستند روز چهارشنبه 22 آبان، ساعت 7:30 روی آنتن شبکه افق می‎رود.
قهرمان کیک بوکسینگ ایران از روز مبارزه می‌گوید
«قهرمانان» روایتی از زندگی و فعالیت‎های ورزشی قهرمانان المپیک است که در مقابل ورزشکاران رژیم صهیونیستی حاضر به مسابقه نشدند. بیوگرافی قهرمانان المپیک در رشته‌های مختلف و تلاش آنان از کودکی تا به امروز، موضوع اصلی این مجموعه است. در دوازدهمین قسمت، با کمال علیخواه آذر قهرمان کیک بوکسینگ کشورمان گفت‎وگو شده است. پناه بر خدا رضایی تهیه‎کننده و کارگردان مجموعه «قهرمانان» است که دوازدهمین قسمت آن را می توانید چهارشنبه ساعت 17 و تکرار آن را ساعت 5 روز بعد از شبکه افق تماشا کنید.
مشکلات مسلمان شدن یک استرالیایی
مجموعه مستند «اسلام در استرالیا» به مسلمانان ساکن این کشور، مسائل و مشکلات آنان می‌پردازد. در هر قسمت زندگی یکی از مسلمانان استرالیایی دستمایه طرح مسائل و مباحث پیرامون زندگی مسلمانان در این کشور قرار می‌گیرد. در این قسمت که با عنوان «سفری طولانی» پخش می‎شود، چگونه مسلمان شدن نرگس بالداچینو که در استرالیا زندگی می‌کند روایت می‌شود. مخالف‎های پدرش او را از این مسیر ناامید نکرده و و نرگس سعی دارد در کمال آرامش و محبت او را قانع کند. مصاحبه با نرگس، دوستان و پدر و مادرش بخش‎های مختلف این قسمت از «ما اینجا هستیم» را تشکیل می‎دهند. حسام اسلامی این مجموعه مستند را کارگردانی کرده است. «ما اینجا هستیم» را می توانید چهارشنبه 22 آبان ساعت 4:30 از شبکه افق تماشا کنید.
مسلمانان آرژانتینی و اقتدا به انقلاب اسلامی
گسترش روزافزون دین مبین اسلام در جهان به ویژه در دوران حاضر رشد صعودی به خود گرفته و باوجود تقویت پروژه‌های اسلام هراسی در اقصی نقاط دنیا، باز هم گرایش به سمت این دین الهی زیاد است چه اینکه هر چه دشمنان بر طبل دروغ های خود علیه اسلام بکوبند، باز هم این حقیقت ناب دین خداست که روشنگری می‌کند و بهترین مبلغ برای اسلام خواهد بود. امروزه اسلام در کشورهای مختلف و در دورترین نقاط از جمله آمریکای لاتین گسترش یافته و در کشورهایی مانند آرژانتین هم مسلمانانی زندگی می‌کنند. مستند «نزدیک تر از نزدیک» سعی دارد به زندگی مسلمانان آرژانتینی بپردازد؛ در این مستند می‌بینیم که مهاجرت عده ای از اهالی لبنان و سوریه به آرژانتین در زمان حکومت عثمانی و زندگی مخفی آن‎ها تا پایان حکومت عثمانی موجب شد به علت دوری از سرزمینشان کم کم معارف اسلامی و احکامش را فراموش کنند. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و حضور مبلغان ایرانی مسلمان در آرژانتین دوباره به اسلام روی آورده و اکنون خود مبلغ اسلام در آرژانتین هستند. روح‎الله اسدی کیادهی تهیه‎کنندگی و کارگردانی این مستند را بر عهده داشته است. «نزدیک‎تر از نزدیک» برای پخش از شبکه افق در روز چهارشنبه 22 آبان، ساعت 21 در نظر گرفته شده است و تکرار آن هم ساعت 5:30 روز بعد روی آنتن می‎رود.
خاطرات شهید مدافع حرم در «نیمه پنهان ماه» مرور می‌شود
برنامه تلویزیونی «نیمه پنهان ماه» در پنجاه‎وهفتمین قسمت، با حضور همسر شهید طاهرنیا روی آنتن می‎رود. نسیبه علی پرست همسر این شهید مدافع حرم، مهمان زینب ابوطالبی خواهد بود و درخصوص زندگی مشترک و خاطراتی که طی این مدت با سجاد طاهرنیا داشته به گفت‎وگو می‎نشیند. آن‎ها هشتم اردیبهشت، سال 82 با یکدیگر ازدواج کردند و زندگی مشترکشان تا آبان ماه سال 94 به طول انجامید. «نیمه پنهان ماه» را می‎توانید چهارشنبه‌ها ساعت 19:30 و تکرار آن را ساعت 16:30 روز بعد از شبکه افق تماشا کنید.

امتیاز شما