امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

«رو در رو» و یک‌سالگی جنبش ضد سرمایه‌داری در فرانسه

مشاهده ۴۲۰
۱۳۹۸/۰۸/۲۲- ۱۴:۱۸

مجله سیاسی «رو در رو» امروز 22 آبان، با موضوع جنبش ضد سرمایه‌داری در فرانسه روی آنتن شبکه چهار می‎رود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر مراد عنادی مجری کارشناس «رو در رو» در گفت‎وگو با دکتر شهریار زرشناس استاد دانشگاه به بررسی ابعاد و اهداف این جنبش و ارزیابی تبعات آن بر ساختار سیاسی فرانسه و نظام سرمایه‌داری می‌پردازد.
جنبش ضد سرمایه‌داری در فرانسه، که به علت رنگ پوشش فعالان آن، به جنبش جلیقه‌زردها معروف شد، جنبشی اجتماعی، اعتراضی و سیاسی با مرکزیت پاریس فرانسه است که دامنه آن در یک سال گذشته به سراسر فرانسه، و فراتر از آن به دیگر کشورهای اروپایی نظیر بلژیک و هلند هم کشیده شده است. جنبش جلیقه‌ زردها اگرچه در اعتراض به افزایش قیمت سوخت و مالیات‌ها شکل گرفت، اما بسان آتشی زیرخاکستر به فریاد یکپارچه طبقات متوسط و پایین جامعه فرانسه علیه نظام مسلط سرمایه‌داری و ابعاد استثماری آن تبدیل شد و به مرور ساختار سیاسی، ارکان حکومتی و شخص رئیس جمهوری فرانسه به عنوان نماد حکومت سرمایه‌داری در فرانسه را هدف قرار داد. با این حال یکی از ابعاد این جنبش که مانع از پیروزی و اثربخشی کامل آن در یک سال گذشته شده است، نداشتن انسجام و رهبری و پراکندگی مطالبات فعالان این جنبش است. برای آشنایی بیشتر با این جنبش و اهداف آن مجله «رو در رو» را دنبال کنید.

این برنامه به تهیه‎کنندگی سید مهدی حسینی، کاری از گروه سیاسی شبکه چهار سیماست و چهارشنبه‌ها ساعت 19 به صورت زنده روی آنتن شبکه چهار سیما می‎رود.

امتیاز شما