امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

وقتی رادیو رنگ و بوی کتاب و کتاب‌خوانی می‌گیرد

مشاهده ۱۸۷
۱۳۹۸/۰۸/۲۷- ۱۲:۰۵

رادیو همزمان با فرارسیدن هفته کتاب و کتاب‌خوانی، ویژه برنامه‌هایی را با محور فرهنگ مطالعه و اهمیت دادن به کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه پخش می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، روز بیست و چهارم آبان آغاز هفته کتاب و کتاب خوانی است و کتاب دروازه‌ای به سوی جهان گسترده دانش و معرفت و یکی از بهترین ابزارها برای به کمال رساندن انسان‌هاست.

رسانه ملی نقش موثر و سازنده‌ای را در ترویج فرهنگ مطالعه و اهمیت دادن به کتاب و کتابخوانی در جامعه به عهده دارند. شبکه‌های رادیویی در مجموع با 946 برنامه، 85 عنوان و به مدت 230 ساعت به موضوع هفته کتاب می‌پردازند که از این میزان برنامه، 120 برنامه در قالب 6 عنوان و به مدت 17 ساعت به صورت ویژه است.

از ویژه برنامه‌های رادیو به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی می توان به برنامه‌های «رادیو همراه» با موضوع روز کتاب و کتابخوانی از رادیو جوان، « نقد کتاب» با هدف ارتقای بینش عمومی از طریق نقد و بررسی کتب منتشر شده در حوزه ورزش از رادیو ورزش، «زورق خیال» و «جاده جنگ» با موضوع کتاب گویای دفاع مقدس از رادیو نمایش و «ویژه هفته کتاب» با معرفی شخصیت مفسر کبیر علامه طباطبایی، ویژگی انحصاری کتاب المیزان و ترویج کتابخوانی در مردم از رادیو قرآن و ... اشاره کرد.

رادیو نمایش ضمن حضور در نمایشگاه کتاب با اجرای ویژه برنامه میدانی «گیومه» و تهیه گزارش‌های مردمی و مصاحبه با مسولین برگزاری نمایشگاه کتاب، به اهمیت مطالعه و کتابخوانی در جامعه می‌پردازد. ضمن اینکه رادیو کتاب ویژه برنامه‌ای را از محل خانه کتاب پخش می‌کند.

برنامه‌های «تالار آیینه» با معرفی رمان‌های برگزیده جهان و ایران، «فرهنگ مردم» با بیان جایگاه کتاب در فرهنگ مردم با رویکرد ادبیات شفاهی، ضرب المثل‌ها و قصه‌ها، «راه شب» با معرفی کتاب‌هایی با محور سواد زندگی، «کافه هنر» با موضوع فرهنگ کتاب خواندن، «سلام صبح بخیر» با محور گفت‌وگو با مسئولان مربوط در زمینه برنامه‌های هفته کتاب، «خانه و خانواده» با بازخوانی بخش‌هایی از یک کتاب توسط شنوندگان، «ایرانشهر»، «خاص باشید» با رویکرد بررسی وضعیت اقتصاد نشر در ایران و «تقویم تاریخ» از رادیو ایران پخش می‌شود.

همچنین برنامه‌های «صبح به وقت فرهنگ» با موضوع ویژگی‌های یک کتاب خوب و تاثیرگذار و راههای علاقه‌مند کردن فرزندان به کتاب‌خوانی، «کتاب بان» با هدف معرفی و اطلاع رسانی سازمان‌ها و سمن‌های خیریه در حوزه کتاب، «چاپ اول» با محور معرفی کتاب‌های چاپ اولی ایران و جهان، «دست به نقد» و گفت‌وگو با دست اندرکاران حوزه کتاب، «کتابک» با موضوع تشویق به فرهنگ کتاب‌خوانی در میان کودکان و تعریف غیرمستقیم نقش والدین در این امر مهم، «سکوت کتاب» با بررسی آسیب‌های موجود در صنعت نشر، «نام آوران ایران زمین» با رویکرد گفت‌وگو با کتابداران مشهور و برجسته ایران، «خنیاگران» و گفت‌وگو با مولفین و پژوهشگران آثار مکتوب حوزه موسیقی، «نیمکت» با موضوع بررسی آموزش شیوه‌های مطالعه برای سنین مختلف و رعایت نکات بهداشتی در هنگام مطالعه، «جهان ترجمه» با محور آشنایی با وضعیت ترجمه در ایران و جدیدترین آثار ترجمه شده در بازار نشر، «سیم و زر» و «شنیدنی‌های تاریخ» از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

«فصل نو» نیز از برنامه‌های رادیو جوان به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی است. رادیو معارف مستند «پنجره» را به همین مناسبت پخش می‌کند و در «گفتگوی 21» به تبیین برنامه‌های هفته کتاب می‌پردازد. همچنین رادیو تهران در برنامه «صد ثانیه با کتاب» به معرفی یک کتاب می‌پردازد.

رادیو سلامت نیز در برنامه‌های «یک روز یک کتاب» و «داستان‌ها و آدم ها» به معرفی کتاب در حوزه روانشناسی می‌پردازد.

همچنین رادیو گفت‌وگو در برنامه‌های «گفت‌وگوی فرهنگی» با نقش رسانه در مطالعه و کتابخوانی، رسانه و سرانه مطالعه، روز کتاب و کتاب‌خوانی، دلایل کاهش مطالعه و تاثیرات فضای مجازی در کاهش سرانه مطالعه و «هشتک گفت‌وگو» با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی در فضای مجازی، چالش‌ها و راهکارها و «ترنج» به چگونگی ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در خانواده‌ها می‌پردازد.

گفتنی است در کلیه پخش‌های رادیو پیام اطلاع‌رسانی در مورد هفته کتاب و کتاب‌خوانی، توجه به فرهنگ کتاب‌خوانی، ارائه نکاتی در مورد کتابخوانی و پرداختن موضوع کتاب‌خوانی با حضور کارشناس مجری در فواصل پخش شبانگاهی صورت می‌گیرد.

امتیاز شما