امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
به ریاست مدیر شبکه دو سیما؛
به ریاست مدیر شبکه دو سیما؛

نخستین جلسه ستاد محیط زیست رسانه ملی برگزار شد

مشاهده ۲۷۱
۱۳۹۸/۰۸/۲۷- ۱۵:۳۳
تعداد بازدید:271

نخستین جلسه ستاد محیط زیست رسانه ملی با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان سازمان حفظ محیط زیست، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، وزارت نیرو، وزارت صمت، مجمع تشخیص مصلحت، شهرداری تهران، عضو هیئت رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی و دانشگاه تهران در کنار نمایندگانی از شبکه‌های گوناگون تلویزیونی، رادیویی، خبری و استانی به ریاست محمدرضا جعفری‌جلوه؛ مدیر شبکه دو سیما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در ابتدای این جلسه محمدرضا جعفری‌جلوه؛ رئیس ستاد محیط زیست رسانه ملی ضمن خوشامدگویی توضیحاتی را درخصوص شکل‌گیری و سیاست‌های کلی این ستاد بیان کرد.
وی با اشاره به دغدغه رسانه ملی در خصوص آغاز به کار مجدد کارگروه مشترک رسانه ملی و دستگاه‌های مسئول و مربوط در عرصه محیط زیست؛ اظهار داشت: سیاست‌های کلی این ستاد شامل یک تقسیم‌بندی شش‌گانه می‌شود.
تلاش برای داشتن هوای پاک به مثابه یکی از حیاتی‌ترین وجوه محیط زیست، توجه به پوشش گیاهی و کاهش فرسایش خاک با شعار «هر ایرانی یک درخت» که در سالیان متمادی توجه و عنایت مقام معظم رهبری در پی داشته، توجه به ارزش آب و بهره‌گیری بهینه از این نعمت الهی است، توجه به انرژی و سیاست مصرف کمتر آن، بحث مدیریت پسماند و مجموعه تمهیداتی که باید برای میزان تولید، تفکیک و امحاء زباله در نظر داشت و همچنین مهربانی با طبیعت به ویژه حیات جانوری؛ از سیاست‌های شش‌گانه این ستاد محسوب می‌شوند.
افزون بر این؛ این ستاد به دنبال مناسک‌سازی و شکل‌دهی رفتارهای آیین‌گونه جمعی در حیطه‌های موضوعی مرتبط است. در ادامه نمایندگان کلیه دستگاه‌های مدعو به ابراز دیدگاه‌های خود در خصوص سیاست‌های شش‌گانه مطروحه پرداختند.
همچنین اولادقبا؛ عضو هیئت رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به لوایح متعدد تصویب شده در مجلس در خصوص محیط زیست؛ بیان داشت: رسانه ملی در جایگاه مطالبه‌گر و ناظر بر اجرای لوایح مربوطه نسبت به عدم اجرای قوانین که یکی از بزرگترین اشکالات در دستگاه‌های اجرایی قلمداد می‌شود اقدام کرده است و با شکل‎گرفتن این ستاد اهتمام جدی‌تری صورت می‌گیرد.
وی در ادامه افزود: پیشنهاد می‌شود راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی رسانه‌ای برای مادران و خانواده‌ها، مطالبه‌گری برای اصلاح محتوای کتاب‌های درسی برای حفظ محیط زیست، پیگیری طرح حریم سبز تهران و دیگر کلان‌شهرها به‎منظور عملیاتی‌سازی اهداف ستاد صورت گیرد.
در پایان این نشست جعفری‌جلوه مباحث طرح شده را بدین نحو جمع‌بندی کرد: 26 آبان ماه چهارمین سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در بخش محیط زیست به‎امر رهبر معظم انقلاب است. ایشان در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی، در نامه‌ای به روسای قوا، سیاست‌های کلی محیط زیست را ابلاغ کردند. ایجاد نظام یکپارچه ملی محیط زیست، مدیریت هماهنگ و نظام‌مند منابع حیاتی، جرم‌انگاری تخریب محیط زیست، تهیه اطلس زیست‌بوم کشور، تقویت دیپلماسی محیط زیست، گسترش اقتصاد سبز و نهادینه‌سازی فرهنگ و اخلاق زیست‌محیطی از جمله محورهای ابلاغیه‌ مقام معظم رهبری است.
این سیاست‌های کلی ابلاغی معظم‌له مورد توجه جدی و مبنای فعالیت این ستاد است. همچنین مقرر شد نخستین محور اقدام ستاد با توجه به ضرورت عملیات ویژه و فراگیر در سراسر کشور برای کاهش تولید پسماند و مدیریت شایسته تفکیک و امحاء آن باشد و اعضا ایده‌ها و طرح‌های خود را در این خصوص به دبیرخانه ستاد محیط زیست رسانه ملی ارسال کنند.
گفتنی است سلسله نشست‌های ماهیانه ستاد محیط زیست رسانه ملی، در دو ماه آینده مناسبت‌هایی همچون روز جهانی خاک (14 آذر)، روز زمین در تب (17 آذر)، روز جهانی کوهستان (20 آذر) و روز هوای پاک (29 دی ماه) را پیش‌رو دارد.

امتیاز شما