امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
با حضور نمایندگان صداوسیما ، بنیاد ملی نخبگان و وزارت ارتباطات امضا شد؛
با حضور نمایندگان صداوسیما ، بنیاد ملی نخبگان و وزارت ارتباطات امضا شد؛

همکاری صداوسیما و بنیاد ملی نخبگان برای هدایت نخبگان دانشگاهی

مشاهده ۵۰۹
۱۳۹۸/۰۹/۰۴- ۱۴:۴۷
تعداد بازدید:509

صداوسیما با بنیاد ملی نخبگان و وزارت ارتباطات تفاهم‌نامه‌ای با محوریت «طرح شهید احمدی‌روشن» منعقد کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این تفاهم‌نامه با حضور محمد شریف‌خانی معاون فضای مجازی صداوسیما، محمود سعادت قائم مقام رئیس بنیاد نخبگان، حمیدرضا سالاریه معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان و سیدستار هاشمی معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات، در بنیاد ملی نخبگان برای رفع نیازهای فنی و محتوایی منعقد شد.

شریف‌خانی معاون فضای مجازی با اشاره به اجرای دوره چهارم طرح احمدی روشن، گفت: بنیاد ملی نخبگان مدت‌هاست دنبال تحولی عظیم در این فضا است و بخشی از اهداف این بنیاد ارتباط نزدیک استادان و دانشجویان برای کامل شدن طرح مذکور است.

وی افزود: در این طرح هسته‌های نخبگانی با هدایت یک استاد نخبه بر روی محصول فناورانه فعالیت می‌کنند و جامعه نخبگانی نیز در قالب این طرح در حوزه رفع نیازها پروژه‌هایی را اجرایی خواهند کرد.

معاون فضای مجازی با تاکید بر اینکه امروزه هسته‌های نخبگانی در لایه‌های حاکمیتی نیز وارد شده‌اند، اظهار کرد: با امضای این تفاهم‌نامه فرصت بی‌نظیری ایجاد می‌شود؛ چرا که نیروهای انسانی یکی از ارزشمندترین سرمایه‌های هر سازمان دولتی و خصوصی است و اگر نیروهای نخبه، کاربلد و زبده جذب سازمان‌ها شوند، سازمان‌ها نیز حرکت‌های رو به جلویی خواهند داشت.

شریف‌خانی ایجاد حلقه واسط میان بنیاد ملی نخبگان و صدا و سیما را از جمله دستاوردهای امضای این تفاهم‌نامه ذکر کرد و افزود: از جمله نیازهای سازمان، حوزه‌های فنی و محتوایی است و نخبگان نیز در این حوزه می‌توانند ما را یاری کنند.

وی در پایان تأکید کرد: امیدوارم با امضای این تفاهم‌نامه هم در تولید محتوا و هم در فضای فنی شاهد پیشرفت قابل تأملی باشیم و در صفحه همکاری میان این سازمان و بنیاد ملی نخبگان برگ زرینی ایجاد شود.

جذب نخبگان دانشگاهی با توجه به علوم انسانی و اجتماعی

در ادامه محمود سعادت قائم مقام بنیاد نخبگان با بیان اینکه باید توانمندی‌های نیروهای انسانی زبده موجود در کشوربالفعل شود، افزود: بخشی از این افراد در همکاری با حاکمیت و دستگاه‌های دولتی مشغول هستند و بخش دیگری از آنها در کسب و کارهای نوآورانه خصوصی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی اضافه کرد: نیروهای ما به مسائل فنی مسلط‌اند و بر محتوای آن اشراف دارند اما در حوزه بحث‌های فرهنگی، علوم انسانی و علوم اجتماعی با نوعی کم‌توجهی روبرو هستیم که به نظر می‌آید هر دو حوزه صداوسیما و وزارت ارتباطات که به لحاظ مسائل فرهنگی وفناوری روز با هم مرتبط هستند نقش پررنگی را در ارائه این محتواها دارند.

سعادت در ادامه به مصادیقی که در حوزه مسائل فرهنگی قابل ارزیابی است، اشاره کرد و گفت: سعی ما بر این است از اعضای علمی دانشگاه استفاده کنیم و این وظیفه را به افرادی در کسوت هیئت علمی‌بسپاریم.

وی در پایان سخنانش گفت: این طرح می تواند نیاز روز کشور باشد و این بنیاد در نقش کاتالیزور می‌تواند فضایی را برای دانش‌آموختگان نخبه برای تحقیق و ارائه ایده‌ها فراهم کند و نخبگان بدانند بعد از دانشگاه فضایی هست که در آن فعالیت کنند.

بهره‌گیری از نیروی نخبگانی برای پروژه‌های پیشران

در ادامه‌هاشمی درباره اهداف و ماموریت‌های معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات توضیح داد: در معاونت نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات طرحی برای اقتصاد مقاومتی داریم با نام «کریدور فاوا» که در آن تعدادی از پروژه‌ها با نام پیشران شناخته می‌شوند که یکی از آنها  کمک به زیست بوم تلفن همراه با نگاه حمایت از تولید داخل است.

وی افزود: وقتی صحبت از بستر تلفن همراه می‌شودمؤلفه‌های متفاوتی در این زیست بوم ایفای نقش می‌کنند که دامنه‌اش از بستر سخت‌افزاری شروع شده و تا استارت اپ‌هایی که مشغول توسعه سرویس‌هایشان هستند می‌شود.

به گفته معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از دیگر پروژه‌های پیشران بحث ابر رسانه (بیگ دیتا)، شکل گیری IOT، توسعه اپلیکیشن‌ها و مباحث مربوط به 5G است. هاشمی متذکر شد: آنچه که وزارت ارتباطات را با بنیاد ملی نخبگان مرتبط می‌کند، نیاز صنعت ارتباطات است که باید شناسایی شود تا برای آن از هسته‌های نخبگانی تفاهم‌نامه ای که امروز شکل می‌گیرد کمک بگیریم.

وی تصریح کرد: باید بتوانیم از بخشی از نیروی نخبگانی کشور برای حل مسائل کشور بهره بگیریم و امیدوارم این سرآغاز تعامل نزدیکی بین وزارت ارتباطات و بنیاد نخبگان باشد.

امتیاز شما