امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
گفت‌وگو با قائم مقام خبرگزاری صداوسیما و قائم مقام شبکه خبر:
گفت‌وگو با قائم مقام خبرگزاری صداوسیما و قائم مقام شبکه خبر:

امنیت، خط قرمز رسانه ملی

مشاهده ۸۵۹
۱۳۹۸/۰۹/۰۶- ۱۵:۱۹
تعداد بازدید:859

پیش بینی افزایش قیمت بنزین و سوءاستفاده دشمن از این موقعیت، رسانه ملی را برای اقناع افکار عمومی و آگاه سازی مردم از جریان فتنه کمک کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، قائم مقام خبرگزاری صداوسیما و قائم مقام شبکه خبر رسانه ملی در گفت‌وگویی از رویکرد هوشمندانه رسانه ملی در اتفاقات اخیر سهمیه بندی بنزین، اغتشاشات و تجمعات مردمی سخن گفتند.

پیش بینی افزایش قیمت بنزین و فتنه دشمن

حسن عابدینی قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما درباره نحوه ورود خبرگزاری صدا و سیما به طرح اصلاح قیمت بنزین گفت: خبرگزاری صدا و سیما با توجه به اشرافی که بر مسائل منطقه و بین الملل داشت، احتمال وقوع افزایش قیمت بنزین و سوءاستفاده دشمن از این موقعیت را می‌داد؛ لذا از قبل برای چنین شرایطی تدابیری اندیشیده بود.

خبرگزاری از سه روز قبل از این اتفاق از دفاتر خارج از کشور رسانه ملی خواست گزارش هایی را در این زمینه تهیه کنند. مثلا خبرنگاران در دفاتر آنکارا، مالزی و پاکستان گزارش‌هایی درباره الگوی مصرف سوخت و قیمت بنزین در این کشورها تهیه کردند بدون اشاره به اینکه احتمال سهمیه بندی بنزین در ایران وجود دارد.

وی افزود: در داخل کشور به خبرنگاران گفتیم گزارش هایی درباره چگونگی استفاده از کارت سوخت و چگونگی تهیه کارت سوخت تهیه کنند.

قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما درباره عملکرد این مجموعه پس از اعلام سهمیه بندی بنزین گفت: قرار نبود در اینباره از قبل اطلاع رسانی انجام شود از ساعت صفری که قیمت حامل های انرژی به ویژه بنزین افزایش پیدا کند اطلاعیه آماده شد و به صورت تایپ شده در اختیار خبر 24 قرار گرفت. از روز بعد تلاش کردیم در جهت اقناع افکار عمومی و اطلاع رسانی حرکت کنیم.

عابدینی افزود: از جمعه شب و به ویژه صبح شنبه رسانه‌های بیگانه برنامه‌های زیادی را در اینباره روی آنتن بردند. BBC  چهار ساعت زودتر برنامه‌های خود را آغاز کرد. خبرگزاری صدا و سیما هم به صورت میدانی، گفت‌وگو با مسئولان و کارشناسان و رصد مستمر رسانه‌های بیگانه به پوشش این مسئله پرداخت.

قائم مقام خبرگزاری صداوسیما با بیان اینکه در سایت‌های این خبرگزاری نیز اطلاع رسانی در این زمینه به خوبی انجام شد گفت: ترجیح دادیم بعضی از مسائل در استانها مطرح شود و به شکل ملی به آن پرداخت نشود. هر استان سه بخش خبری تلویزیونی و سه بخش خبر رادیویی دارد و در همه آنها گزارش هایی درباره این رویداد داشتیم. در شبکه‌های مجازی شامل اینستاگرام، تلگرام و یوتیوب و فیس بوک کار خود را به شکل جدی شروع کردیم. وقتی احساس شد اغتشاشگران باید از مردم جدا شوند و در هفته گذشته گزارش های متنوعی را با رویکرد های متفاوت برای بخش‌های مختلف خبری تهیه کردیم. هم به موضع گیری افراد و رسانه‌های خارجی و هم به آشوب ها و اغتشاشگرانی که اموال عمومی را مورد تعرض قرار دادند پرداختیم.

 عابدینی درباره مهمترین اهداف خبرگزاری صدا و سیما در گزارش‌هایی که موضوع آن اتفاقات اخیر است، گفت: ما سعی داشتیم که ابتدا روشنگری کنیم، فاصله بین اغتشاشگران و اعتراضات مردی را روشن و برنامه‌های رسانه‌های بیگانه و دمیدن به آتش ناآرامی‌ها و اقدامات ضد امنیتی را برجسته کنیم. ما افزون بر بخش های خبری بازتولید محتوا در فضای مجازی داشتیم.

تصاویر نابی را از دوربین‌های امنیتی مستقر در پمپ بنزین‌ها بانک ها و سطح شهر دریافت کردیم که همین مسئله هم به باور پذیر شدن گزارش های ما برای افکار عمومی‌ کمک کرد. پوشش راهپیمایی مردم ضد آشوبگران و اغتشاشگران هم آب سردی بود که بر آتش دشمن ریختیم.

وی ادامه داد: تلاش کردیم برای نمایش راهپیمایی‌ها از تمام ظرفیت هایمان استفاده کنیم. تصاویر هوایی داشتیم و حدود 20 گروه خبری تنها برای پوشش راهپیمایی تهران در نظر گرفته شد. در این ایام بیش از 1000 نفر از معاونان خبر استانها و خبرنگاران به شکل مستقیم درگیر این ماجرا بودند. علاوه بر خبرنگاران رسمی صدا و سیما خبرنگاران آزادی داشتیم که با وجود تهدید شدن و مشکلات، تصاویر نابی از اغتشاشات ثبت کردند.

اکنون شرایط آرام شده اما ما همچنان به دنبال طرح مطالبات به حق مردم هستیم.

 اولویت شبکه خبر امنیت مردم

فتحعلی تیره گر فاخری قائم مقام شبکه خبر نیز  درباره نوع پوشش دهی شبکه خبر گفت: ما برای پوشش خبری این اتفاق سازماندهی خاصی داشتیم. همه نیروهای ما در حالت آماده باش بودند.

قائم مقام شبکه خبر درباره اولویت های این شبکه در پوشش دهی اخبار مربوط به اغتشاشات افزود: امنیت مردم و به خطر نیافتادن آن برایمان بسیار مهم بود. امنیت خط قرمز ما بود. ما باید دست‌های پشت پرده و برخی اوقات آشکار این فتنه و آشوب ها را رو می‌کردیم. به همین خاطر مانیتورینگ شبانه روزی داشتیم و رسانه‌های بیگانه را رصد می‌کردیم. برنامه‌های متفاوتی را در قالب رصد برنامه‌های بیگانه پخش کردیم. اطلاع‌رسانی کردیم که پشت پرده این جریانات چیست و چه اتفاقی می‌افتد. در سویی دیگر هم از روز اول به دولت اعلام کردیم هر گاه بخواهند ابهام زدایی یا اطلاع رسانی کنند آنتن شبکه خبر در اختیار آن‌ها است. در چند برنامه گفت‌وگو محور شبکه مثل تیتر امشب، پیگیری‌های مان را به صورت جزء به جزء از روز اول به این مسئله اختصاص دادیم. ما از ظرفیت اخبار استانهای خبرگزاری صدا و سیما و خبرنگاران آزاد سطح کشور استفاده کردیم  و  تظاهرات خود جوش مردم و قیامی‌ که علیه فتنه ایجاد کردند به شکل کامل پوشش دادیم. گزارش های  میدانی از تخریب اموال مردم، مراکز دولتی و خصوصی گرفتیم.

وی ادامه داد: بحث سهمیه بندی‌ها را، سهمیه بندی آژانس ها، تاکسی‌های اینترنتی و سرویس مدارس را جزء به جزء پیگیری کردیم و سعی کردیم ابهاماتی که در ذهن مردم بود رفع کنیم. حتی در این خصوص پیشنهاداتی هم دادیم.

اقای فاخری با اشاره به لزوم همراهی مسئولان با رسانه ملی در بزنگاه‌های سیاسی اجتماعی کشور گفت: هنوز هم اعتقاد داریم که دولت باید دست رسانه را باز بگذارد. رسانه باید بتواند حرف بزند، مسئولان را میان مردم ببرد و حضوری ابهام زدایی شود. باید استودیوهایی فراهم کنیم، مسئولان را بیاوریم و مردم را رو به روی آن‌ها قرار دهیم.

قائم مقام شبکه خبر درباره بازتاب گزارش ها و مستند های این شبکه گفت: مدل  کار ما رجوع به مردم و مسئولان و همچنین حضور در میدان است.

وی درباره چگونگی رصد رسانه‌های بیگانه در این شبکه افزود: ما در این مدت  هر روز یک گزارش رصد رسانه‌های بیگانه داشتیم. در برنامه‌های گفت‌وگو محورمان از کارشناسان بین المللی استفاده می‌کردیم و به رصد این رسانه‌ها می‌پرداختیم.

فاخری در پایان گفت: انتظار داریم انتظارات مشروع مردم از طریق رسانه شنیده شود و مسئولان همراهی کنند. ما از 5 ماه پیش برنامه‌ای به نام «در میان مردم» طراحی و خواهش کردیم مسئولان، وزرا و.. بیایند و با مردم قدم بزنند. همین سبب نزدیک شدن بیشتر مردم و مسئولان می‌شود. مردم اگر حس کنند حرفشان شنیده می‌شود چنین اتفاقاتی نمی افتد. دست رسانه باید باز باشد و رسانه هم حرف مردم و هم حرف مسئولان را انعکاس دهد.

حضور به موقع و به جای خبر رسانه ملی سبب شد رسانه‌های بیگانه و فرصت طلبان نتوانند آنطور که دلشان می خواهد از آبی که بخش زیادی از آن به دست حامیانشان گل آلود شد ماهی بگیرند. اما اکنون که مردم رسانه ملی را باور کردند نوبت رسانه ملی است که بیش از پیش به بیان مطالبات به حقشان بپردازد و در قالب برنامه‌های مختلف پیگیر حق مردم از مسئولان شود.

امتیاز شما