امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

آنالیز خودروهای الکتریکی در «چرخ»

مشاهده ۳۹۳
۱۳۹۸/۰۹/۱۱- ۱۱:۴۵

شصت مین قسمت فصل ششم «چرخ»، دوشنبه 11 آذر، با موضوع خودروهای الکتریکی از شبکه‌ چهار سیما پخش می‎شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این برنامه محمود حاج‌زمان به‌عنوان مجری-کارشناس میز فناوریِ «چرخ» با دکتر ایمان شریفی، استادیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره‌ خودروهای الکتریکی گفت‌وگو می‎کند.
خودروی برقی یا خودروی الکتریکی به خودرویی گفته می‌شود که از باتری‌های قابل شارژ به عنوان منبع انرژی، و از موتور الکتریکی به‌عنوان نیروی محرکه استفاده می‌کند. ایالت متحده‌ آمریکا تا سال 2015 بیشترین سهم جهانی فروش خودروهای برقی را به خود اختصاص داده بود اما چین در سال 2016 با حدود یک سوم سهم جهان، بیشترین سهم خودروهای برقی را دارا شد. چین با بیش از 200 میلیون دوچرخه‌ برقی، سه تا چهار میلیون وسیله‌ نقلیه‌ برقی کم‌سرعت و بیش از 300 هزار اتوبوس برقی، تاکنون پیشتاز جهانی در برقی کردن دیگر روش‌های حمل‌ونقل هم بوده است. با وجود اینکه خودروهای هیبریدی به بازار خودرو ایران هم راه یافته‌اند اما به‎علت نبود زیرساخت‌های لازم و ارزان و در دسترس‌تر بودن سوخت‌های فسیلی، مصرف‌کنندگان این خودروها در کشور بیشتر از منبع انرژی سوخت فسیلی استفاده می‌کنند. در بخش روایت خبری، مائده‌ گیوه‌چین، مهم‌ترین خبرهای روز دنیای دیجیتال را مرور می‎کند.
گزارش محمدحسین جهان‌پناه از آزمایشگاه آزمون و ارزیابی تجهیزات شبکه و امنیت دانشگاه صنعتی امیرکبیر بخش دیگری از شصتمین قسمت برنامه‌ی «چرخ» است.
مجله‌ تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.
«چرخ» روزهای، یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده از شبکه‌ چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

امتیاز شما