امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

رسانه ملی و گام دوم انقلاب اسلامی

مشاهده ۱۱۶۶
۱۳۹۸/۰۹/۱۶- ۱۵:۴۱

مشاور اجرایی و رئیس حوزه ریاست سازمان صداوسیما در یادداشتی که در نشریه هفته نامه صداوسیما چاپ شده است به موضوع رسانه ملی و گام دوم انقلاب اسلامی‌پرداخته است:

رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در طلیعه پنجمین دهه حیات طیبه انقلاب اسلامی‌با صدور مهم­ترین سند راهبردی آینده ­نگر در قالب بیانیه گام دوم انقلاب، ضمن ترسیم واقع ­بینانه مختصات کشور، مسیر کمال جامعه را برای نیل به آرمان متعالی تمدن اسلامی تبیین کردند؛ بیانیه‌ای که همزمان با گسترش هجمه‌ها و انتشار امواج فریب دشمن صادر شد و نقشه‌های شوم معاندان نظام را نقش بر آب کرد.

در این بیانیه که به‌مثابه منشوری برای دومین گام خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی است، ملت ایران و به‌ویژه جوانان که آینده‌سازان و پرچمداران حقیقی افق و آرمان‌های انقلاب هستند، به‌عنوان مخاطبان اصلی مورد خطاب قرار گرفته‌اند. لذا در جای جای این بیانیه به نسل جوان کشور توصیه شده تا با تلاش و روحیه جهادی و کسب آمادگی در همه شئون، «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی» را به‌عنوان محور اصلی این حرکت مدنظر قرار دهند و در مسیر «تحقق الگوی کامل نظام اسلامی‌پیشرفته»، منسجم و مستحکم گام بردارند.

اما آنچه در حقیقت روح بیانیه گام دوم‌ را تشکیل می‌دهد، عبارت است از: ۱. ضرورت شناخت درست گذشته و انتقال تجربیات ارزشمند انقلاب و تاریخ دویست ساله اخیر به نسل جوان؛ ۲. خوش‌بینی و اطمینان به آینده روشن کشور بر پایه امید صادق و واقعیت‌های عینی؛ ۳. حفظ روحیه و عمل انقلابی و اهتمام به فرهنگ و مدیریت جهادی و عبارت "ما می‌توانیم" برای ساخت ایران بزرگ اسلامی؛ ۴. ورود به دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی در چهل سال دوم انقلاب؛ ۵. تحقق تمدن نوین اسلامی‌به‌عنوان آرمان بزرگ انقلاب اسلامی و تلاش برای زمینه‌سازی طلوع خورشید عظمای ولایت (بر پایه ۷ توصیه اساسی و کاربردی در بخش پایانی بیانیه).

بر این مبنا،  سازمان صداوسیما که در قامت رسانه مرجع و حاکمیتی کشور، مسئولیت خطیری را در تحقق و اجرایی کردن اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی‌به‌عنوان چراغ راه ادامه مسیر انقلاب و رسیدن به احیای تمدن بزرگ اسلامی ـ ایرانی، در سطح جامعه برعهده دارد، با هدف تحقق محورهای اصلی این بیانیه، اهداف کلانی را برای خود ترسیم کرده که از آن جمله می‌توان به راهبردها و برنامه‌های رسانه‌ای در مسیر اعتلای جهاد علمی در کشور، ارتقای توان اقتصاد داخلی، عدالت‌گستری و مبارزه با فساد در جامعه، پاسداشت عزت ملی در روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و... اشاره کرد.

 بنابراین، مطابق با راهبرد‌های مصرّح در بیانیه رهبر معظم انقلاب، امید است حوزه­های مختلف سازمان ضمن تمهید اقدامات محتوایی لازم، نسبت­ به برنامه­ریزی دقیق برای اجرای مطلوب این راهبردها با هدف تبیین و گفتمان‌سازی بیانیه گام دوم از طریق برگزاری سلسله نشست‌ها و کارگاه‌هایی با موضوعات تحلیل محتوا، برنامه‌سازی خلاق، تشکیل کمیته‌های علمی و اندیشه‌ورز اهتمام ورزند تا به همت و یاری همه خدمتگزاران انقلاب اسلامی، گام‌های جدی و عملیاتی در راستای تحقق مهم­ترین سند راهبردی کشور برداشته شود.

بی‌تردید، رسانه ملی که همچون گذشته، مأموریت بزرگ خود را شکستن حصر رسانه‌ای دشمن می‌داند، با تدوین و ابلاغ پیوست رسانه‌ای بیانیه گام دوم و تلاشی افزون‌تر از گذشته، جامعه و نهادها را برای تحقق این بیانیه راهگشا و ارزشمند از طریق برنامه‌سازی و مطالبه‌گری، آماده و همراه خواهد کرد؛ ان‌شاءالله.

برنا فیروزی

امتیاز شما