امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

گفت‎وگویی اندیشمندانه درباره اصلاح دین در ایران

مشاهده ۳۱۵
۱۳۹۸/۰۹/۲۳- ۱۱:۰۷

«چراغ مطالعه» شنبه 23 آذر میزبان سید مقداد نبوی‌ رضوی، نویسنده کتاب «اندیشه اصلاح دین در ایران» می‎شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این کتاب بخشی از پروژه‎ای است که آقای رضوی از چند سال پیش درباره تاریخ اندیشه در ایران معاصر آغاز کرده است.

این پروژه، مسئله اصلاح دین را از سال‌های آخر دوره قاجار تا زمان حال دنبال کرده است. در این کتاب آقای رضوی مدعی است در ایران یک اقلیت دینی «نهان زیست» به نام «ازلی» در حالت پنهان و مخفیانه زندگی می‌کنند و بر تاریخ معاصر ایران اثر زیادی داشته‌اند. او برخی از شخصیت‌های برجسته دوره مشروطه را جزو این گروه می‌داند. سید مقداد نبوی رضوی متولد 1359 است. کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی عمران در دانشگاه تهران به پایان برده است و مدرک کارشناسی ارشد دوم خود را نیز در رشته تاریخ اسلام از دانشگاه شهید بهشتی اخذ کرده است. او عضو هیئت مشاوران پروژه «دنیای زنان در عصر قاجار»، به سرپرستی پروفسور افسانه نجم‌آبادی، استاد تاریخ دانشگاه‌هاروارد بوده است و همکاری‌هایی را نیز با مؤسسه مطالعات امامیه در بروکسل داشته است. از او مقالات و کتاب‌هایی به چاپ رسیده است. «تاریخ مکتوم: نگاهی به تلاش‌های سیاسی فعالان ازلی در مخالفت با حکومت قاجار و تدارک انقلاب مشروطه» و «میرزا مهدی اصفهانی، از مکتب سلوکی تا مکتب معارف خراسان» از جمله مهم‎ترین آثار نبوی رضوی هستند.
«چراغ مطالعه» شنبه‌ها ساعت 21 از شبکه چهارسیما پخش می‌شود و تکرار آن یکشنبه‌ها ساعت 10 و دوشنبه‌ها ساعت 13 روی آنتن می رود.

امتیاز شما