امروز سه شنبه  ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

خبرهایی از دنیای پهپادهای پستچی در پست‌پلاس

مشاهده ۸۹۵
۱۳۹۸/۰۹/۲۴- ۱۰:۴۰

شصت‌وپنجمین قسمت «چرخ» ساعت 19 امروز، یکشنبه 24 آذر، به بهانه صدسالگی آزمون نظریه‌ی نسبیت عام، با بررسی این نظریه‌ی مهم دنیای فیزیک، روی آنتن شبکه‌ چهار می‎رود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این برنامه حسین فروتن به‌عنوان مجری-کارشناس میز علم «چرخ» با دکتر امجد عشوریون، عضو هیئت علمی‌پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گفت‌وگو می‎کند.
نسبیت عام نظریه‌ای علمی‌برای گرانش است که در سال‌های بین ۱۹۰۵ و ۱۹۱۵ توسط آلبرت اینشتین گسترش پیدا کرد. این نظریه ما را بر آن داشت که دیدگاه قبلی خود از فضا را به عنوان موجودی ایستا (استاتیک) و تنها به‌عنوان مکانی که در آن رویدادهای فیزیکی اتفاق می‌افتند، کنار بگذاریم. به‌جای آن، فضازمان به‌عنوان موجودی پویا (دینامیک) و تغییر شکل‌دهنده در نظر گرفته می‌شود که حضور ماده در آن، ساختار و هندسه‌ آن را خمیده می‌کند و در مقابل، حرکت اجسام تحت گرانش از خمیدگی فضا، زمان پیروی می‌کند.
در بخش روایت خبری «چرخ»، مائده گیوه‌چین، خبرهای مرتبط با پهپادهای پستچی در پست‌پلاس و پیمایشی شدن عوارض الکترونیک آزادراه‌ها را بررسی می‎کند.
گزارش مستند از جزئیات کار دکتر فریدون بیگلری، باستان‌شناس پارینه‌سنگی، بخش دیگری از شصت‌وپنجمین قسمت برنامه‌ «چرخ» است.
مجله‌ تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.
«چرخ» روزهای، یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده از شبکه‌ چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

امتیاز شما