امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

شبکه جهانی جام جم 22 ساله شد/ شبکه ای برای ایرانیان خارج از کشور

مشاهده ۸۱۱
۱۳۹۸/۰۹/۲۵- ۱۵:۱۴

شبکه جهانی جام‎جم فعالیت‎های خود را از سال 76 به زبان فارسی و با هدف اشاعه فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، حفظ و گسترش ارتباط ایرانیان مقیم خارج از کشور، اطلاع‎رسانی و پاسخ‎گویی به خواسته‌ها و نیاز بینندگان خود آغاز کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، 26 آذر سالروز راه اندازی شبکه جهانی جام جم است. شبکه ای که برای ایرانیان خارج از کشور سال هاست برنامه‎سازی می‌کند به این بهانه با مدیر این شبکه گفت‎وگویی انجام داده ایم.
دکتر حسن ملکی درباره اهداف راه‎اندازی شبکه جام جم گفت: با توجه به این که ایرانیان خارج از کشور چه آن‎ها که قبل از انقلاب به خارج کشور رفته اند و چه کسانی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساکن کشورهای مختلف شدند، نیازمند این هستند اطلاعات صحیح از داخل کشور خودشان داشته باشند که علاوه بر برطرف کردن نیازهای فرهنگی، تاریخی و... با هویت ایرانی هم مانوس باشد و فضای مناسب و سالم را برای سرگرمی فراهم کند رسانه ملی اقدام به تاسیس شبکه‎ای برای ایرانیان خارج از کشور کرد.
وی ادامه داد: در آذر سال 1376 بر اساس سیاستی که دولت و رسانه ملی در پیش گرفته بود تصمیم بر آن شد که شبکه ای برای ایرانیان خارج از کشور راه‎اندازی شود تا بتوان از طریق برنامه‌های مختلف که قالب آن کمی متفاوت از برنامه‌های شبکه‌های داخلی باشد نیاز ایرانیان خارج کشور درخصوص اطلاع‎رسانی و آگاهی از اتفاقات داخل کشور، مباحث فرهنگی، هویت و تاریخی کشورمان و ایجاد فضای سرگرم‎کننده شاد و مفرح و امید بخش برای ایرانیان خارج کشور فراهم شود.
مدیر شبکه جام‎جم خاطرنشان کرد: زمانی که این شبکه در آذر 76 با تحت پوشش قرار دادن جامعه مخاطبان ایرانی در اروپا راه اندازی شد، ایرانیان خارج کشور از این که هموطنانشان دوست دارند به آن‎ها خدمت کنند حس افتخار کردند.

وی ادامه داد: با راه‎اندازی شبکه جام‎جم 1 به تدریج نیاز به داشتن یک شبکه تلویزیونی مستقل در قاره آمریکا ضروری به نظر می‎رسید که با راه اندازی جام‎جم 2 در بهمن 78 حوزه آمریکا و کانادا تحت پوشش شبکه جام جم قرار گرفت و با اقبال بسیار خوب ایرانیان روبه‎رو شد و در خرداد 81 هم حوزه آسیا ـ اقیانوسیه راه‎اندازی شد که حمایت مسئولان رسانه ملی باعث شد با استفاده از برنامه‌های مختلف تولید شده در شبکه‌های داخلی بسیاری از تولیدات را چه در حوزه کارهای نمایشی، ترکیبی، جنگ و برنامه‌های گفت‎وگو محور تولید کردیم و بازتاب‎های خوبی هم از این اقدام گرفتیم و در این زمان حدود 90 درصد مخاطب را توانسته بودیم جذب کنیم.
دکتر ملکی ادامه داد: البته در یک مقطع زمانی بنا به سیاستی که سازمان صداوسیما در پیش گرفت، شبکه جهانی جام‎جم از سه کانال به یک کانال تبدیل شد اما با نظر و پیشنهاد دکتر علی عسکری ریاست سازمان صداوسیما و حمایت و همکاری دکتر علی دادی معاون فنی رسانه ملی تصمیم بر این شد که بار دیگر شبکه جهانی جام‎جم 3 کاناله شود که بی‎شک این مسئله برای جذب مخاطب بسیار تاثیرگذار است چون با 3 کاناله شدن مجدد این شبکه می‎توانیم برنامه‌های متنوعی با توجه به تفاوت نیازهای فرهنگی ایرانیان خارج از کشور تهیه و پخش کنیم چرا که به عنوان مثال نیازهای ایرانیان ساکن آسیا با ایرانیان ساکن آمریکا تفاوت دارد.

ملکی درباره نحوه ارتباط شبکه جام جم با مخاطبان هم تصریح کرد: در ابتدا فراهم کردن برنامه‌هایی با ساختار فضای شاد، مفرح و امید آفرین و تاکید بر هویت ایرانی از اولویت‎های برنامه‎سازان شبکه جام جم است که علاوه بر ایجاد فضایی شاد باید در ساخت برنامه‌هایی با مباحث فرهنگی هم غنی باشد.
وی ادامه داد: برای اینکه مخاطبان شبکه به مخاطبان فعال تبدیل شوند باشگاه مخاطبان را در داخل شبکه جهانی جام‎جم ایجاد کردیم که اقدامات اولیه آن هم صورت گرفته و با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات و نهادهای دیگر در تلاش هستیم از طریق فضای مجازی تعامل خود را با مخاطبان بیشتر کنیم به گونه ای که مخاطبان ما بتوانند با تولید محتوا، آن را برای شبکه ارسال کنند که از شبکه پخش شود و به نوعی مخاطبان احساس نزدیکی بیشتری با شبکه خود می‎کنند. به عنوان نمونه در حوزه فرهنگی، در میان ایرانیان خارج کشور کسانی را داریم توانایی خوبی برای قرائت اذان و قرائت دارند که بعد از ضبط به تدریج قرائت های این عزیزان را پخش خواهیم کرد و حتی برنامه را به گونه ای طراحی کرده ایم که نمازهای جماعتی را که در خارج کشور برگزار می‌شود پوشش دهیم و تمام تلاشمان این است که بتوانیم از فعالیت های فرهنگی ایرانیان خارج از کشور در برنامه‌های شبکه و انعکاس آن بهره برداری کنیم.
مدیر شبکه جام‎جم همچنین درباره برنامه‌های شبکه برای معرفی و شناساندن بیشتر فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، گفت: با توجه به این که حدود 400 کانال ماهواره ای در خارج کشور، علیه نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند و اخبار غیرواقعی از ایران، خوراک رسانه‌هایشان شده است مقابله با این هجمه‌های تبلیغاتی بر عهده اصحاب رسانه به ویژه شبکه‌هایی است که مخاطب خارجی دارند و می توانند در خنثی کردن این هجمه‌ها و ارائه تصویر واقعی از ایران برای جهانیان، بسیار فعال عمل کنند. وی ادامه داد: رسانه‌های معاند و مخالف نظام، سالیانه ده‌ها فیلم سینمایی، سریال، بازی‌های رایانه ای و انیمیشن علیه کشورمان ایران ساخته و با هدف تخریب افکار عمومی جهان و تغییر نگاه دنیا و طرز فکر ایرانیان خارج کشور نسبت به فرهنگ، تمدن، دین و اعتقادات اقدام می‌کنند و ما تمام تلاش مان این است که بتوانیم فرهنگ و هویت واقعی ایران را و آن چه واقعا در داخل کشور در حال اتفاق است به خوبی برای دنیا ترسیم کنیم. وی با اشاره به این که ایرانیان خارج کشور سفرای فرهنگی ما در خارج کشور هستند، گفت: این باعث افتخار است که در بین مهاجران تمامی‌کشورهای دنیا، ایرانیان جزء با فرهنگ ترین و دارای سطح علمی‌ بسیار بالا هستند و تمام تلاشمان این است که فرزندان ایرانیان خارج از کشور با فرهنگ و تاریخ کشور عزیزمان آشنا شوند و زبان فارسی را به عنوان زبان اصلی خودشان بدانند.
مدیر شبکه جام‎جم تاکید کرد: ایرانیان خارج کشور به عنوان سفیران فرهنگی ایران در همه نقاط دنیا می‌توانند نقش بسزایی در معرفی فرهنگ و تمدن عظیم، تأثیرگذار و پرافتخار ایرانی اسلامی داشته باشند و در هر کجای دنیا که ساکن هستند قلبشان برای ایران و محیط گرم و صمیمی آن می‌تپد و ما باید از این ظرفیت بالقوه به بهترین شکل استفاده کنیم.
دکتر ملکی همچنین درباره پوشش رویدادهای فرهنگی و اجتماعی مانند شب یلدا، دهه فجر و نوروز خاطرنشان کرد: در این خصوص برنامه‌های ویژه ای تدارک دیده‎ایم به طوری که برای نوروز 99 با بعضی از سفارت خانه‌های خارج کشور در حال رایزنی هستیم که این جشن باستانی را در آن کشورها برگزار کنیم و با توجه به این که دکتر ظریف وزیر امور خارجه به زودی بازدیدی از شبکه جهانی جام‎جم خواهند داشت امیدواریم با حمایتشان و همیاری سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در این زمینه اقدامات فرهنگی مناسبی صورت گیرد.
او در پایان درباره چشم انداز شبکه جام جم و ارتقای کمی و کیفی برنامه‌ها گفت: هم اکنون عناوینی که در برنامه‌های این شبکه به آن پرداخته می‌شود، در برگیرنده موضوعات اجتماعی، فرهنگی، ادبی، سیاسی، اقتصادی، برنامه‌های شاد و سرگرم کننده و فیلم و سریال است، اما همواره به دنبال ارتقای کیفی و کمی‌برنامه‌ها هستیم و با حمایتی که ریاست سازمان و معاون سیما از روند جدید شبکه جهانی جام‎جم داشته‎اند برنامه‌های بسیار خوبی برای کانال‎های جام‎جم طراحی شده و اگر روند برنامه‌های تولیدی به این شکل ادامه پیدا کند جدول پخش شبکه، بسیار شاداب و متنوع می‎شود و در آینده نزدیک به لطف خدا شاهد شبکه‎ای فعال تر خواهیم بود.

امتیاز شما