امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
دکتر علی عسکری در اختتامیه سومین جشنواره تلویزیونی مستند:
دکتر علی عسکری در اختتامیه سومین جشنواره تلویزیونی مستند:

افزایش 50 درصدی بودجه شبکه مستند / مستندسازان؛ مهم‌ترین امیدآفرینان کشور

مشاهده ۵۹۱
۱۳۹۸/۱۰/۰۴- ۱۳:۴۷
تعداد بازدید:591

دکتر علی عسکری با خبرهای دلگرم‌کننده‌ای در جمع مستندسازان حاضر شد؛ از افزایش 50 درصدی بودجه شبکه مستند در سال آینده گفت و تأکید کرد در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی‌گزاره‌های اساسی ذکر شده که هرکدام می‌تواند موضوع ساخت یک مستند باشد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مراسم اختتامیه سومین جشنواره تلویزیونی مستند با حضور دکتر علی عسکری رئیس رسانه ملی، دکتر مرتضی میرباقری، معاون سیما سلیم غفوری، دبیر جشنواره و مدیر شبکه مستند و دکتر معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و جمع گسترده‌ای از مستندسازان در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.

در این مراسم دکتر علی عسکری با اشاره به اهمیت والای بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری برای مستندسازی گفت: گزاره‌های اساسی ذکر شده در این بیانیه، هر کدام می‌تواند موضوع ساخت یک مستند باشد که باید در تولید آن گام نهاد.

رئیس رسانه ملی با تأکید بر قدرت روزافزون کشورمان در سطح منطقه و جهان تصریح کرد: ایران یک قدرت بزرگ منطقه‌ای و در حال تبدیل‌شدن به قدرتی جهانی است. مستندسازان محقق، هوشمند و تیزبین ما می‌توانند روایتگر این حقیقت باشند؛ آن‌هم در شرایطی که هدف اصلی دشمن، ناامید کردن مردم کشور است.

وی افزود: در جنگ اراده‌ها که با جنگ رسانه‌ای پیگیری می‌شود، مستندسازی و روایتگری از مقاومت و رشد کشور یکی از کارسازترین روش‌ها است.

دکتر علی عسکری افزود: امروز کشورمان ازنظر مستندسازی برترین جایگاه را در سطح منطقه‌ای از آن خود کرده است و هیچ‌کدام از کشورهای منطقه توانایی جمهوری اسلامی ایران را در تولید مستند ندارند که این از افتخارات بزرگ ما است.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه جشنواره ملی مستند می‌تواند بین‌المللی شود، گفت: ما سابقه طی این مسیر را در جشنواره‌های مختلفی داشته‌ایم، به‌طوری‌که جشنواره‌های دیگر سازمان صداوسیما، ابتدا به‌صورت ملی برگزار می‌شدند و سپس به شکل بین‌المللی برگزار شدند و موجبات رشد و تعالی را فراهم کردند.

رئیس سازمان صداوسیما شناساندن کشورمان از جهات مختلف را از وظایف تولیدکنندگان گونه‌های مختلف مستند دانست و ادامه داد: شناساندن ویژگی‌های مختلف ایران اسلامی، رسالت بزرگی برای همه مستندسازان است و می‌بایست با کاوش در فرهنگ و هویت ایرانی را به نسل فعلی و آینده منتقل کنیم.

وی افزود: دشمنان تمام تلاش خود را برای زایل کردن هویت و فرهنگ ایرانی صرف می‌کنند، اما روایتگری مستندسازان این تلاش‌ها را ناکام می‌کند.

دکتر علی عسکری توجه به تحقیق تاریخی را از وظایف دیگر مستندسازان دانست و گفت: مستندسازان ما می‌بایست با تحقیق در تاریخ ایران، روایتی صادقانه از مبارزات ملت را که در گذشته در بند استعمار بود و پس از انقلاب اسلامی از این بند رها شده و مسیر رشد و توسعه را طی کرده است، بیان کنند.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه امسال مستندنگاری به جشنواره مستند اضافه شد، افزود: مستندنگاری یعنی نویسندگی، تحقیق، پژوهش و نوشتن متن مستند که یک کار عالمانه و هوشمندانه محسوب می‌شود.

دکتر علی عسکری با اشاره به آثار ارسالی به جشنواره مستند سازمان صداوسیما گفت: ۷۰۰ مستند به دبیرخانه جشنواره رسیده بود که ازاین‌بین ۶۷ مستند ساخته مستندسازانی از سراسر کشور، به نمایش درآمد. همچنین ۴ هزار قطعه عکس به جشنواره ارسال‌شده بود که 11 تک عکس و همچنین مجموعه­ عکس­‌های مهم برگزیده شدند.

 

افزایش بودجه شبکه مستند در سال آینده

دکتر علی عسکری با اشاره به افزایش بودجه شبکه مستند در سال 99 تصریح کرد: ما برای اینکه عرصه مستند در حال رشد و توسعه است، تصمیم گرفتیم بودجه شبکه مستند را به دلیل ظرفیت بالای آن، افزایش دهیم و بر این اساس مقرر شد باوجود همه مشکلات، بودجه اجرایی و تولیدی شبکه مستند را 50 درصد اضافه کنیم.

وی افزود: امیدواریم به‌ این‌ ترتیب زمینه برای مستندسازان فعلی و آینده فراهم شود تا محصولات زیبای مستندسازان خریداری و از تلویزیون پخش شود.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه حدود 280 گروه مستندساز با صداوسیما همکاری دارند، گفت: این گروه‌های مستندساز که اغلب آن‌ها جوان هستند، امیدهای آینده کشور در حوزه رسانه محسوب می‌شوند. برخی در حوزه مستند باقی می‌مانند و برخی به حوزه‌های دیگر هم گرایش پیدا می‌کنند و ستاره‌های درخشان رسانه در این زمانه خواهند بود؛ این نقطه عطفی برای تاریخ رسانه ملی است.

دکتر علی عسکری مستندسازان را بزرگ‌ترین عوامل امیدآفرینی نسبت به آینده کشور دانست و ادامه داد: به دلیل وجود نیروهای توانا، هنرمند، کوشا، جهادی، انقلابی و متعهد به‌نظام و کشور، در آینده در تراز جهانی خواهیم درخشید.

رئیس رسانه ملی گونه مستند را متعهدترین گونه تولیدی نسبت به واقعیت و حقیقت دانست و افزود: مستندسازان، چشمان زیبابین و هنرمند جهانیان هستند، به‌طوری‌که بینندگان با چشمان و قاب دوربین آن‌ها، دنیا را مشاهده می‌کنند.

دکتر علی عسگری تخصصی شدن مستندسازی را یکی از راه‌های مقابله با پیچیدگی و تنوع این‌گونه تولیدی دانست و گفت: مستندسازان باید در زمینه تخصصی خود، اطلاعات گسترده مورد نیاز را کسب کنند و شبکه مستند نیز با تقسیم کار حرفه‌ای، زمینه کار این تولیدکنندگان را فراهم کند.

رئیس رسانه ملی با اشاره به مأموریت‌های شبکه مستند تأکید کرد: اگر مستند تخصصی شود، قله‌های ما بهتر شکل می‌گیرد و می‌توانیم شخصیت‌های بزرگی را شناسایی کنیم، پرورش دهیم و از آن‌ها حمایت کنیم.

رئیس رسانه ملی با اشاره به فصل بودجه‌ریزی و انتشار خبرهایی مبنی بر کسری بودجه کشورمان، به جنگ روایت‌ها در اطلاع‌رسانی و اثرگذاری بر افکار عمومی‌گریزی زد و اظهار کرد: آمریکا با 302 میلیون نفر جمعیت، امسال هزار میلیارد دلار کسری بودجه دارد و در حالی سالی هزار میلیارد دلار از جیب مردم دنیا می‌دزدد که هیچ امیدی برای کاهش این بدهی ندارد. آمریکا را با این‌همه ادعا، با ایران مقایسه کنید؛ ما در شرایط تحریم هستیم و مسیر را هرچند با سختی، ادامه می‌دهیم.

دکتر علی عسکری در پایان گفت: امیدوارم که این جشنواره مفید و نقطه عطفی در حوزه مستند در کشور، منطقه و سطح جهانی باشد.

در این مراسم، مستند کوتاهی از زنده‌یاد حسین علیمرادی پخش شد و دکتر علی عسکری با قدردانی از خانواده این جهادگر، در پاسخ به خواسته پدر این جوان که خواستار کمک رسانه ملی به تکمیل برنامه‌های پسرش برای مدرسه‌سازی در مناطق محروم سیستان و بلوچستان شد، وعده داد: رسانه ملی به تکمیل طرح‌های این شهید بزرگوار کمک می‌کند و ان‌شاءالله آن‌ها را به پایان می‌رسانیم تا کار بزرگ این شهید جوان و نمونه گام دوم انقلاب ناتمام نماند.

سومین دوره جشنواره مستند سیما که دیشب اختتامیه آن برگزار شد، از ۱۵ تیر با پخش مستند‌های پذیرفته‌شده در بخش مسابقه کار خود را در شبکه مستند آغاز کرد و پخش آثار تا ۲۰ شهریور ادامه داشت.

امتیاز شما