امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
مصاحبه / کارگردان مستند «کاش آنجا نبودم»:
مصاحبه / کارگردان مستند «کاش آنجا نبودم»:

جشنواره مستندسیما امکان دیده شدن آثار را برای همه مردم فراهم می‌کند

مشاهده ۴۰۶
۱۳۹۸/۱۰/۰۷- ۱۰:۱۱
تعداد بازدید:406

مهدی ناظریان کارگردان و تهیه‌کننده مستندبرگزیده «کاش آنجا نبودم» پخش سراسری آثار را در جشنواره مستند سیما، از ویژگی‌های منحصر به فرد این جشنواره دانست.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مهدی ناظریان کارگردان و تهیه‌کننده مستند «کاش آنجا نبودم» که جایزه ویژه سومین جشنواره تلویزیونی مستند را از آن خود کرد، درباره این جشنواره گفت: این جشنواره، جشنواره متفاوتی برای مستندسازان است. اینکه تمام مخاطبان می‌توانند از طریق تلویزیون این جشنواره را دنبال کنند، از ویژگی‌های بارز این جشنواره است که آن را منحصر به فرد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تلویزیون در سه نوبت این فیلم‌های مستند را پخش کرده است،‌ گفت: طبیعتا برای مستندساز اولین و مهم‌ترین مسئله دیده شدن فیلمش است که سه سال است جشنواره فیلم‌های مستند تلویزیونی این شرایط را فراهم کرده است. این جشنواره در حال حاضر جایگاه مناسبی دارد و در آینده قطعا جایگاه بهتری نیز به دست می‎آورد.

ناظریان ادامه داد: انتخاب و داوری‌ها بر اساس اصول و قواعد و استانداردهایی که مد نظر قرار گرفته و بخشی نیز بر اساس سلایق انجام شده است.

وی اظهار کرد: ویژگی دیگر این جشنواره این است که مردم هم در بخش انتخاب‌های مردمی‌ شرکت داشتند و به فیلم منتخبشان امتیاز دادند. در این جشنواره نزدیک به دو ماه فیلم‌های مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند از شبکه مستند سیما در ساعتی مشخص پخش شد که یک پخش و دو بازپخش داشت و ب دارای رنامه‌ریزی خوبی بود

ناظریان با بیان اینکه مستند «کاش آنجا نبودم» درباره بحث آسیب‌های اجتماعی است گفت: در این مستند به موضوع نزاع و درگیری‌های خیابانی پرداخته بودم. در این فیلم ضارب و مضروب را به صورت موازی نشان می‌دادم که ضارب بیش از 8 سال در زندان و منتظر حکم نهایی و مضروب روی ویلچر و دچار مشکلات متعددی بود.

وی ادامه داد: این اثر در سومین جشنواره فیلم‌های مستند تلویزیونی مورد توجه دوستان در موسسه ناجی هنر قرار گرفت و از بین آثاری که در مورد آسیب‌های اجتماعی بود، شایسته تقدیر و توجه و جایزه شناخته شد.

این مستندساز بیان کرد: وقتی یک محفل و فضایی مثل جشنواره شکل می‌گیرد قطعا کم و کاست‌هایی دارد و خواهد داشت، ولی نمی‌توانیم بگوییم جشنواره‌ها از سیاست‌گذاری‌ها و اهدافی که دارند، خیلی دور هستند، هرچند گاهی مطابق سلیقه من یا دیگران نباشد، اما در کل وجود جشنواره‌ها انفاق خوبی است و در این جشنواره‌ها آثاری دیده می‌شود و هنرمندان بیشتر با هم آشنا می‌شوند و فیلمسازها یکدیگر را پیدا می‌کنند و حتی شاید یک فیلمساز جریان فیلمسازی‌اش را در این جشنواره پیدا کند.

وی با ابراز خوشحالی از دیده شدن فیلمش در جشنواره مستند گفت از اینکه فیلمم دیده شده است خوشحالم،  البته این فیلم پیش از این در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های دانشجویی نهال و در دو بخش ملی و بین‌المللی جشنواره فیلم شهر حضور داشته است.

ناظریان در ادامه درباره هزینه ساخت فیلم‌های مستند که با بودجه کمی تولید می‌شوند گفت: نباید فضای فیلم مستند یا تجربی کم هزینه با برچسب فیلم کم هزینه به عنوان سینمای فقیر شناخته و مطرح شود. طبیعتا اگر یک فیلمساز با هزینه کمی اثری تولید می‌کند در گام اول این نکته حائز اهمیت است که کار مهم و خارق‌العاده‌ای انجام داده و در حقیقت دارای هنری است که می‌تواند با هرینه و بودجه کم اثری تولید کند. نباید این تصور وجود داشته باشد که عوامل یک فیلم کم هزینه افراد مشهوری نیستند در نتیجه فیلم خوبی نیست.

وی با ابراز تأسف از اینکه متاسفانه این دیدگاه در سال‌های اخیر موجب شکل‌گیری تعریفی شده که بر مبنای آن از آدم‌های حرفه‌ای و صاحب‌نام در تیتراژ فیلم‌ها نام می‌برند گفت: به نظر من آن‎ها جایگاه خود را دارند و در سینمای حرفه‌ای مشغول به کار هستند و بهتر است این قسمت به جوان‌ترها و افراد ناشناخته‌تر سپرده شود.

کارگردان مستند «کاش آنجا نبودم» بیان کرد: اگر این اتفاق بیفتد و کارها مثل زمان دانشجویی‎مان با آدم‌های در حال رشد انجام شود، خیلی تجربی‌تر است و آموختن و یاد گرفتن و پیش رفتن در این کارها خیلی بیشتر خواهد بود. در حقیقت افرادی که صاحب نام نیستند دست به دست هم داده و فیلمی را شکل می‌دهند که فکر می‌کنم این شکل درست‌تری باشد..

ناظریان درباره فعالیت‌های شبکه استانی گلستان نیز گفت: شبکه استانی گلستان از شبکه‌هایی است که در فضای فیلم مستند چه مستندهای قوم‌نگارانه و چه مستندهای اجتماعی به تبع تعدد اقوامی‌که در استان هست و حضور فارغ‌التحصیلان دانشکده صداوسیما، فعالیت قابل توجهی دارد و با مستندسازان همراه است. این همراهی موجب دیده شدن آثار مستندسازان و برنامه‌سازان استان در جشنواره‌های استانی و تولیدات استان‌ها می‌شود.

وی افزود: سابقه شبکه گلستان کمتر از دو دهه است که در این مدت رشد خوبی داشته و از مراکز خوب و فعال استانی در زمینه برنامه‌سازی و تولید آثار کوتاه و بلند، تله‌فیلم و مجموعه‌های داستانی است.

«کاش آنجا نبودم» مستندی 30 دقیقه‎ای است که به عواقب عدم کنترل خشم و در این زمینه به ماجرای دو نفری می‌پردازد که در یک نزاع خیابانی دچار آسیب شده‎اند. یکی از این دو نفر دچار ضایعه نخاعی شده و دیگری در زندان منتظر رای نهایی دادگاه است.

دستیار تهیه و مجری طرح این مستند حسین قره قاش، صدابردار ولی الله اسماعیل‌زاده، دستیار صدا دانیال ناظریان، تدوینگر سمیه ناظریان و صداگذار آن بهنام حسناتی است و  تصویربرداران آن مهدی شمقدری و مجید ایراندوست هستند.

امتیاز شما